Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van geweld

In welke fase zit jij?

Onlangs plaatsten we een post over het woord slachtoffer. We vroegen wat het bij jouw oproept. Uit de reacties bleek dat mensen ‘slachtoffer zijn’ ervaren als een fase in hun verwerking. Als je de reacties leest, hoe beleef jij dit?

Ambassadeur Steven schreef: “Ik vind het woord slachtoffer wel passend. Het dekt een lading die erbij hoort op het moment dat je in de situatie terecht komt. Een offer voor de slacht. Een leven dat beëindigd wordt ten behoeve van het gewin van de ander. Ik ben niet meer de knul die ik was voordat ik slachtoffer werd. Ik ben niet meer het slachtoffer van toen. Nu is ‘slachtoffer’ misschien niet meer passend. Ik BEN dan ook geen slachtoffer meer. Ik WAS het. Ik denk dat het woord slachtoffer dan ook een bepaald tijdperk van onmacht kenmerkt (…) Juist de gruwelijkheid van het woord en de associaties die mensen bij het woord hebben, maakt het passend."

Het woord slachtoffer past volgens ambassadeur Steven bij een bepaalde fase. Want soms voel je je geen slachtoffer, ook al ben je het wel. Sommige slachtoffers zien zichzelf eerst nog als medeplichtige, aanstichter of zelfs dader. Ze denken dat ze door hun gedrag het misdrijf hebben uitgelokt. Pas als je inziet dat je slachtoffer bent, dan ben je vaak al heel wat stappen verder. En dan kun je er ook beter mee omgaan en ook de stap zetten om de dader aan. Ook kan het woord slachtoffer duiden op een fase die als ‘stilstand’ voelt.

Carla123 reageerde:

“Het beneemt mij het gevoel van eigenwaarde, omdat ik de situatie niet begrijp die mij overkomen is. Ik sta stil.”

Writer87 zegt: “Ik was een slachtoffer geworden door mijn ex. Maar nu vind ik mezelf een overlever, omdat ik de dag van vandaag nog leef, ik zal altijd een slachtoffer blijven van zijn mishandeling. Maar ik heb mezelf uit de situatie gekregen en ben mezelf weer gevonden. Ik had twee keuzes: in de put blijven en mij een slachtoffer blijven voelen, of uit de put klimmen en mijn leven weer op te pakken, dus koos ik voor het tweede.”

In welke fase zit jij? Als je bovenstaande leest, herken je de fases dan? In welke fase zit je zelf, of in welke fases heb je gezeten? En waaraan had jij behoefte in deze fases? Laat het hieronder weten.

Bezig met laden...

6 Reacties

12 februari 2021
Mijn fases hoe zie ik dat. Ik heb alleen de dood overwonnen, maar mijn situatie nu en toekomst lukt niet.
0. incident (of te wel een aanslag op jou) - Hoe ben ik slachtoffer 2 geworden
1. bijkomen (lichamelijke klachten) eigenlijk weet je niet eens wat er gebeurt is
2. je begrijpt de gebeurtenis, en zit in een rechtzaak als slachtoffer 2 tegen de dader (wat jaren gaat duren en allerlei scenarios open houd). Ik noem ze Flashback - gebeurtenis en Flashforward te verwachten toekomst.
3. psychisch ben je niet meer in orde, angsten bepalen je leven. Ook neemt dit controle over je lichaam. Je lichaam geeft signalen af.
4. dat signalen worden erger en je komt er achter dat dit paniek aanval heet
5. Paniek aanval met pijn, tot flauwvallen aan toe. Pijngrens bereikt.
6. Blijkbaar niet stabiel en belastbaarheid is laag
7. Acceptatie fase (hier tot heden zit ik dit fase) - nog steeds slachtoffer

Acceptatie is de enige troost, waarmee je verder zult kunnen leven. Levenskwaliteit word nooit meer hetzelfde :-(
12 februari 2021 (bewerkt)
Hallo [~2424] wat erg dat je dit zo ervaart. Helpt het lotgenoten contact jou hierin?
12 februari 2021
[~349] Hoi ik ben pas vandaag aangemeld. Wist helemaal niet dat er een community bestaat. Zat te zoeken naar rechtshulp en kwam dit tegen.
Ik zal wel een topic onderwerp starten. Heb advies nodig met Flashforward. de toekomst die alle kanten op kan.
Hoe bescherm ik mij zelf en wat zijn de beste opties.

Mijn leven is net een video film spel geworden. Heb ik iets te verliezen of lijkt het alleen maar zo in mijn flashforwards. Of zie ik realiteit niet meer (complotten).
14 januari 2021
de fases die ik dan zou typeren zijn eerder als volgt:
0. overweldigd, rol is onbekend
1. verweving van de rollen of identificatie met een van de rollen (aanstichter, medeplichtige, slachtoffer) hierin begint er vorm te ontstaan maar is het "slachtoffer zijn" nog iets wat verkeerd of incorrect voelt. klacht staan op de voorgrond.
2. slachtoffer rol is herkend maar ook erkend. klachten zijn er maar mogen af en toe naar de achtergrond.
3. voorbij slachtoffer (herstellende van de rol naar wat sommigen dan als overlever typeren). klachten zijn vaker op de achtergrond dan voorgrond.
4. hersteld, overlever, nieuwe/oud ik teruggevonden, etc. klachten zijn dusdanig weg of beheersbaar dat er geen sprake meer is van lijden

als ik het kort probeer samen te vatten in fases is dit denk ik de kortste beschrijving. ik plaats mezelf dan in fase 4
14 januari 2021 (bewerkt)
Bedankt voor je reactie Steven, wat voor soort berichten/content zou jij kunnen gebruiken als overlever? Waar heb jij behoefte aan?
14 januari 2021
[~349] hetgeen wat vaak het langste lijkt te overleven zijn onderwerpen als:
- perfectionisme / onzekerheid
- intimiteit en relaties
- sociale houding
- didactiek (in de uitleg van je verhaal)
- vertrouwen in ..... (en complimenten)
- kinderen en opvoeding
- omgang met onrecht
- oude grenzen nieuwe situaties

eigenlijk vooral de onderwerpen die weer passend zijn bij een regulier leven veelal maar waarbij onzekerheid over eigen fuctioneren dan naar voren kan komen. (de onderwerpen zullen variëren natuurlijk afhankelijk van de persoon). de ene persoon gaat de verwerking en coping introvert aan de andere extravert. geen mens is gelijk dus dit wisselt dan natuurlijk wat.