Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Nabestaanden van een ongeval/geweldsmisdrijf

Thuiskomen

Thuiskomen

Sinds mijn man is overleden, vind ik thuiskomen niet altijd even fijn. Thuiskomen na werk, en niemand hebben met wie je je dag kunt bespreken. Thuiskomen na een vakantie, en weer terechtkomen in een leeg en stil huis. Thuiskomen na een weekendje weg, en niemand die op je zit te wachten, aan wie je je avonturen kunt vertellen.

En ondanks dat ik veel mensen om mij heen heb, is dit waar de eenzaamheid dan in zit. Gisteravond kwam ik thuis van een weekendje in Disneyland Parijs. En zodra ik de deur opendeed, overviel die stilte mij weer, zelfs na drie jaar. Zó erg zelfs, dat ik vanmorgen ziek wakker werd.

Mentaal zit ik er dan gewoon doorheen, maar lichamelijk merk ik het ook. Ik had zelfs geen energie of behoefte om vanmorgen te gaan hardlopen (en dat doe ik momenteel elke dag, dus dat zegt voor mij heel veel).

Hoe gaan jullie om met de stilte in huis? Met de eenzaamheid? Met het missen van je kind of je maatje om mee te kletsen?

Liefs van mij 🤍

Bezig met laden...

2 Reacties

28 oktober 2025
Ach Shyla, ik kan me voorstellen dat het je dan weer helemaal overvalt. Ik herken het ergens wel, hoewel ik niet mijn partner ben verloren. Ik heb een grote sociale kring, maar ben wel alleen. En dan kom je altijd alleen thuis. Nooit iemand waar je je verhaal bij kwijt kan of even lekker tegen kan klagen als je op de bank ploft. Ik heb heel veel te maken gehad met gevoel van eenzaamheid, ondanks dat ik niet mijn partner kwijt ben, maar mijn broertje. Ik ben al die jaren wel alleen geweest en een groot deel van de tijd heb ik mezelf weer op moeten rapen. Ondanks dat er genoeg mensen zijn die ik kan appen of bellen, of die er voor me willen zijn. Je moet altijd zelf de moeite doen en vragen om die hulp of luisterende oor. Als je iemand op de bank hebt zitten, gaat het automatisch en is die drempel een stuk lager.

Ik kan me niet voorstellen hoe het is om juist je maatje te moeten missen, degene bij wie je wel je ei kwijt kon. Tegen wie je 's avonds aan kon kruipen op de bank en gewoon even de dag van je af kon praten.

Luister naar jezelf en je lichaam. Soms is het gewoon even teveel. En ik kan zeggen: vraag de mensen om je heen om hulp. Of bel of app even een vriend of vriendin. Maar ik weet ook hoe lastig dat soms is.

Heel veel liefde voor jou.
28 oktober 2025
Heel veel sterkte!
Hoe moeilijk soms ook, ik probeer de stilte te aanvaarden. Dat gaat ook vaak met emoties en daarin probeer ik mezelf niet af te wijzen.