Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor nabestaanden na zelfdoding

Wat nu?! Ongeveer 1 jaar verder

Lieve lotgenoten

Mijn vader en mijn zus zijn binnen anderhalf jaar tijd overleden aan zelfdoding. Ik heb een gezin en een opleiding daarnaast, van mijn zus is het nu bijna een jaar geleden en van mijn vader ongeveer 2 jaar. Ik merk aan me zelf dat ik veel moe ben de laatste tijd en niet meer weet waar ik energie vandaan moet halen ben ook snel prikkelbaarder en het is voor mij zelf allemaal lastig rond te krijgen.  Merk dat ik veel dingen nog niet verwerkt heb en constant maar door ben gegaan. 

Ik hoop dat iemand zich in herkent en ook zijn verhaal wil delen❤️ ook hoop ik niet tegelijkertijd want tis verschrikkelikk

 

Bezig met laden...

4 Reacties

20 mei 2026

Beste Maartjee,

Goed dat je je verhaal hier deelt. De impact van wat we hebben meegemaakt is inderdaad groter dan we denken. De verwerking heeft zeker z'n tijd nodig heb ik gemerkt. In het begin was ik nog actief bezig met de rouw, maar daarna verdween het naar de achtergrond. Het zou met niets verbazen als het daardoor wat langer duurt.

Misschien is dat bij jou ook het geval? Je geeft al aan dat je constant maar door bent gegaan. Ik ben herinneringen aan mijn vriendin gaan noteren en ben veel gaan fietsen. Dat waren voor mij manieren om met de verwerking bezig te zijn. Hierbij kwam het eigenlijk goed uit dat het de coronatijd was en daardoor rustiger.

Ik kan me voorstellen dat het voor jou lastiger is om tijd vrij te maken. Misschien zijn er wat kleine dingen die je kunt doen? Dat je anders vastloopt, herken ik wel hoor. Ik werd vaak een beetje ongeduldig.

Wellicht vind je in de verhalen op deze community veel herkenning. Die herkenning heeft mij ook veel geholpen in de verwerking.

Heel veel sterkte.

Groeten, Vincent

20 mei 2026

goeden avond maartjee ik heb persoonelijk niet het zelfden mee gemaakt ik hbe het gehad met vrienden ik heb er 5 gehad die het hebben gedaan maar dat is momenteel niet belangrijk ik snap je gevoel van energie loos zijn en snel prikelbaar te zijn daar heb ik ook zeker last van de manier waar op ik er mee om ga is door me zelf even aftesluiten van de wereld dus ga iets doen wat je leuk vind bijvoorbeeld ga even muziek luistern of wandelen ik doe heel vaak gamen omdat ik nog maar 16 ben en het helpt bij mij de energie zal je ergens uit moeten halen zoals vrienden als u die heeft of iets anders wat u leuk vind om te doen ik hoop dat u weet dat u niet alleen bent er zijn veel mensen die om u geven toen ik dit bericht las dacht ik zelf even aan mijn vader en zusje en ik zou het verschrikelijk vinden als dat mij zou over komen ik leef met u mee en ik weet ook dat in dezen donkeren tijd het ook weer goed zal komen

vriendelijken groet en besten wensen pinno

ps sorry voor de typ fouten ben niet goed in speling

20 mei 2026

goeden avond maartjee ik heb persoonelijk niet het zelfden mee gemaakt ik hbe het gehad met vrienden ik heb er 5 gehad die het hebben gedaan maar dat is momenteel niet belangrijk ik snap je gevoel van energie loos zijn en snel prikelbaar te zijn daar heb ik ook zeker last van de manier waar op ik er mee om ga is door me zelf even aftesluiten van de wereld dus ga iets doen wat je leuk vind bijvoorbeeld ga even muziek luistern of wandelen ik doe heel vaak gamen omdat ik nog maar 16 ben en het helpt bij mij de energie zal je ergens uit moeten halen zoals vrienden als u die heeft of iets anders wat u leuk vind om te doen ik hoop dat u weet dat u niet alleen bent er zijn veel mensen die om u geven toen ik dit bericht las dacht ik zelf even aan mijn vader en zusje en ik zou het verschrikelijk vinden als dat mij zou over komen ik leef met u mee en ik weet ook dat in dezen donkeren tijd het ook weer goed zal komen

vriendelijken groet en besten wensen pinno

ps sorry voor de typ fouten ben niet goed in speling

23 mei 2026 (bewerkt)

Wat verschrikjelijk Maartje. Een vriendin van mij heeft het ruim 1,5 jaar geleden gedaan door middel van verdrinking. Het gemis blijft zwaar. Ik hoop dat ze niet te veel heeft geleden. Zij kampte met een zware depresiue en zag geen toekomst meer.
Hoe zijn jouw vader en zus uit het leven gestapt?