Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor nabestaanden na zelfdoding

opeens was je er niet meer

Onze zoon is begin febr na bedreiging/afpersing op social media, in de auto gestapt en niet meer thuisgekomen. Wat eerst een eenzijdig ongeval leek, bleek een aantal dagen later toch echt om suïcide te gaan, toen we een afscheidsboodschap van hem vonden op zijn telefoon. Vol ongeloof wat hem was overkomen, veel vragen waarom, waar we waarschijnlijk nooit antwoord op zullen krijgen. Hadden we maar iets gemerkt, iets geweten, iets kunnen doen. Het gevoel van onmacht is verschrikkelijk. Wat zijn dit voor mensen die anderen op deze manier bedreigen, niet wetend wat ze een ander hiermee aan kunnen doen. Wij als gezin moeten hiermee verder, zonder hem. Het gemis is enorm.

Bezig met laden...

7 Reacties

09 juli 2025
Beste Nanda,

Ik lees je bericht en ik zou je zo graag willen omhelzen. Ik wil de juiste woorden vinden… maar die bestaan gewoon niet. De pijn zal niet weggaan, maar ze zal met de tijd een andere vorm aannemen.

Mijn zoon Sergey heeft ook zijn leven genomen, bijna vijf jaar geleden. Hij was 27.
Ook hij werd op school gepest. Hij was hoogbegaafd, een buitenlander die perfect Nederlands sprak met een nauwelijks hoorbaar accent. Vanbinnen was hij zó kwetsbaar. Een mooie jongen, met een beetje overgewicht. Hij was best populair op school, en toch hoorde hij nergens echt bij. Hij voelde zich erg eenzaam.

Ik heb geen enkel recht om advies te geven — vergeef me als het toch zo klinkt — maar ik wil je zeggen: praat over je jongen. Vertel over hem. Laat hem verder leven in herinneringen. Deel hem met ons, je lotgenoten.

Wij zijn er voor jou. Altijd. Om te luisteren. Om je te dragen, als het even niet meer gaat.

Liefs, Natalia
15 juli 2025
lieve natalia,
bedankt voor je berichtje, doet me erg goed. Merk dat ik behoefte heb aan lotgenoten, die bijna zonder woorden begrijpen wat je hebt meegemaakt en nog door heen moet. Ik kan gelukkig goed over hem, en over wat er gebeurt is, praten. maar je merkt ook dat het leven zonder hem al snel "gewoon" weer door gaat. Al zal het voor ons nooit meer gewoon zijn.
08 juli 2025
Beste Nanda, wat vreselijk… Geen woorden voor. Gecondoleerd en heel veel sterkte met jullie verlies. Ik lees dat jullie blijven achter met veel vragen die worden niet beantwoord. Zo herkenbaar. Mijn zoon heeft een jaar geleden ook een zelfmoord gepleegd. Ik ziet nog steeds met vragen die worden nooit beantwoord. Ik denk nog steeds dat ik heb niet genoeg gedaan om hem te redden.
Gemis en leegte is enorm, en wij weten niet of het ooit minder wordt.
Ik wens jullie heel veel sterkte!
09 juli 2025
Hoi jenya, bedankt voor je berichtje. zo herkenbaar wat je schrijft. De machteloosheid, schuldgevoel. Het gevoel dat je hem niet hebt kunnen helpen vindt ik denk ik nog het ergst. Het niet hebt geweten en nu niets meer voor hem kunt doen. Zo onomkeerbaar, zo definitief. en daar moeten wij mee verder leven. Maar dat is enorm zwaar, moeilijk, verdrietig. Soms weet je niet waar je het zoeken moet.
08 juli 2025
Oh Nanda, wat afschuwelijk... Je kind verliezen is al erg, en dan ook nog door suïcide en daar bovenop nog door toedoen van iemand anders.
Ach, wat een onrecht inderdaad, wie doet zoiets in hemelsnaam...

Ik kan me goed voorstellen dat je constant bezig bent met terugdenken aan minuscule dingen die je nu als aanwijzingen ziet.

Ik wens je vanaf hier heel veel kracht, ik hoop dat je goed terecht kunt bij je geliefden. Anders kan ik de lotgenotenbijeenkomsten (ik heb 3 online. meetings gedaan) van harte aanbevelen. De herkenning ervaren bij anderen, dat is echt een steun.

Ik denk aan je, en aan zijn vader. Heel veel liefs.
09 juli 2025
bedankt voor je lieve berichtje. Ik zou ook graag me aan sluiten bij een lotgenotenbijeenkomst, alleen online houd me nog tegen. Ik zou liever fysiek contact willen.
09 juli 2025
Jaa, dat snap ik heel goed.

Had je gezien dat er weer live bijeenkomsten zijn?

Live groep met 6 bijeenkomsten
Amsterdam | woensdag | 14:00 - 16:00 | 15 oktober, 29 oktober, 12 november, 26 november, 10 december en maandag 29 december

Online meeten is inderdaad wat behelpen, maar het gevoel van verbinding en herkenning deed mij echt goed.

Hoe dan ook, ik denk aan jullie, deze dag.