Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor nabestaanden na zelfdoding

Na 30 jaar achter de waarheid

Afgelopen week hadden we de uitvaart van mijn oma.

hierdoor ben ik na 30 jaar achter de reden waarom mijn vader zich van zijn leven heeft geholpen. 

ze waren vanuit huis jehova’s getuigen.

wat er in het nieuws steeds naar voren is gekomen. heb ik geen twijfels meer over.

Misbruik door zijn moeder en ouderlingen, zware mishandelingen, opsluitingen, jurkjes aan trekken treiteren.

mijn vader is toen psychisch ziek gemaakt. Vanaf zijn 16de zelfmoord pogingen gedaan. 

het is hard en verdrietig om te horen.

Daarom wil ik die  sekte verantwoordelijk houden voor de zelfdoding van mijn vader. 

Bezig met laden...

3 Reacties

25 juli 2023
Beste Loonie,

Allereerst nog sterkte met het verlies van je vader. Ik hoop dat je hem na al die jaren een mooi plekje in je hart hebt kunnen geven.

Het blijft moeilijk voor te stellen dat iemand er zelf voor kiest om afscheid te nemen. Wat de oorzaak ook is. Ik ben mijn vriendin bijna vier jaar geleden verloren. Wat bij haar de oorzaak was? Het blijft altijd gissen wat de oorzaak van haar depressies was. Het geeft mij een goed gevoel te weten dat ze rust heeft nu. Die had ze meestal niet.

Ik hoop dat je met mensen die dichtbij je staan, kunt praten over het verlies van je vader. Misschien kunnen zij je helpen een completer plaatje te krijgen. Wellicht helpt dat je om het af te sluiten.

Heel veel sterkte toegewenst.

Groeten, Vincent
25 juli 2023 (bewerkt)
Dankje wel voor je bericht!

Dat is lief wat je.
Ik heb in mijn leven verschillende gevoelens over gehad.
Van boos tot gemis, onwetend waarom.
maar nu ik het antwoordt heb.
Heb ik alleen verdiet voor het leed wat hem was aangedaan.
En begrip voor zijn keuze.

Voor jou is dit verlies nog heel vers.
Ik hoop dat je mooie herinneringen bij je kan dragen.
En wat mooi dat je kan zeggen dat ze rust heeft.
Heb je het zelf een plekje kunnen geven, of blijf je vaak rondhangen met de vraag?

Meningen zijn verdeeld hierover, maar ik vind vaak wel dat mensen lef hebben ook dat te kunnen.
(Ik bedoel hier verder niets mee, en roep absoluut niemand op dit te doen!
Mocht iemand dit lezen, er is hoop! In het echte leven)
Hun verdriet en/pijn is waarschijnlijk zo ondraaglijk geweest.
Ik zou het niet durven.

25 juli 2023
Het klinkt alsof dit inderdaad het puzzelstukje was dat je nog miste. Fijn dat er aan die onwetendheid een einde gekomen is. Ik kan me goed voorstellen dat je begrip hebt. En precies wat je zegt: je moet inderdaad lef hebben om het te kunnen. Mijn vriendin was ook heel sterk, maar haar depressie was toch sterker. Ik weet hoe moeilijk ze het had en heb dan ook zeker begrip voor haar keuze. Ze heeft geknokt en hield van het leven.

Mooie herinneringen? Zeker! Ze was bovenal een heel enthousiaste, vrolijke meid die alles uit het leven heeft gehaald. Dat laatste maakt het voor mij ook makkelijker te accepteren denk ik.