Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor nabestaanden na zelfdoding

Mijn verhaal

Enige tijd terug ben ik geïnterviewd door Marije Meijer. Zij heeft mijn verhaal heel goed verwoord. Ik denk dat jullie een deel van mijn ervaringen wel zullen herkennen.

 

Wat kun je nog doen als een dierbare er zelf voor kiest niet meer te leven?

Jenny was boswachter in het Haagse Bos. Ze was sociaal, enthousiast en had een groot rechtvaardigheidsgevoel. Naast haar baan als boswachter was ze maatschappelijk betrokken, deed ze met haar beelden mee aan kunstwedstrijden, maakte een kinderboek en sprak een film in. Wat een ander in een heel leven doet, deed zij in 41 jaar. Jenny besloot zelf uit het leven te stappen. Ze leed aan depressies die elkaar steeds sneller opvolgden. De laatste werd haar fataal. Haar vriend Vincent vond haar.

Voor mijn gevoel leefde ze nog een beetje, alsof ik nog afscheid kon nemen. Maar dat was niet zo. Op dat moment is het alsof er een luik onder je opengaat en je in een diep gat valt. Dit kan niet, dacht ik alleen maar. Hoe je er vervolgens uitkomt is voor iedereen anders. Ik wilde haar een mooi afscheid geven, dat was het enige dat ik nog kon doen. En haar verhaal vertellen. Niemand wist eigenlijk wat er aan de hand was. Wel dat ze slaapproblemen had, maar niet hoe ernstig. Ook haar depressies hield ze verborgen voor haar omgeving. Ik werd een soort ambassadeur van haar. Vertelde iedereen hoe het zat, zodat mensen het zouden begrijpen. Ik wilde dat iedereen op een prettige manier aan haar terug kon denken. Dat gunde ik haar.

 

Zoeken naar woorden

In het begin was het wel even zoeken. Het is al moeilijk om te vertellen dat iemand er niet meer is. Als je dan ook nog vertelt dat het een eigen keuze was, schrikken mensen heel erg. Dan zijn ze meteen stil en weten ze niet hoe ze moeten reageren. Op die momenten let je heel erg op je woorden. Vooral voor de ander denk ik. Het is niet fijn als iemand zich onprettig voelt bij wat je vertelt. Je bent dan voortdurend aan het aftasten. Hoe reageert de ander? Wat kan ik wel delen en wat niet? Welke woorden kies ik?

 

Herkenning onder lotgenoten

Als je met mensen praat die hetzelfde hebben meegemaakt, is dat heel anders. Ik ben bij verschillende bijeenkomsten van Slachtofferhulp geweest en merk dat als je onder lotgenoten bent, je meteen stilzwijgend begrip ervaart. En hoewel iedereen er anders mee omgaat, zijn er veel overeenkomsten. Iedereen is heel open. Hoe meer je met mensen praat, hoe meer je herkent. En herkenning zorgt ervoor dat het een plekje krijgt. Het biedt troost. En wat je voelt, is opeens niet gek meer.

 

Vragen

Als iemand door ziekte of een ongeluk om het leven komt, zijn er vaak weinig vragen. Bij zelfdoding is dat anders. Ik wilde die vragen beantwoorden, wilde vertellen wie Jenny diep vanbinnen was. Ze had in 41 jaar meer gedaan dan de meeste mensen in hun hele leven. Ze beleefde alles heel intens. Haar plezier was intenser, maar haar verdriet ook. Ze zei vaak dat ze niet oud zou worden. Onzin, zei ik dan, we worden samen oud. Maar als je overal zo vol voor gaat, kost dat veel energie. Meer dan je hebt.

Ze heeft alles uit haar leven gehaald. Daardoor kan ik beter accepteren dat ze er niet meer is. Het was klaar. ‘Heb alles gedaan en bereikt wat ik wilde’, schreef ze. Ze had vrede met haar keuze eruit te stappen. Een maand voor ze overleed waren we in Botswana. Toen we daar olifanten zagen, zei ze: ‘ik heb dit al een keer gezien. Alles is een herhaling, een variant op wat ik al heb gezien en meegemaakt. Zo is het ook met de depressies. Als het over is, komt het altijd weer terug. Is dat het waard? Of is het genoeg zo?’ Dat waren de vragen waar zij mee worstelde. Is leven het waard om te wachten tot het zwarte weer komt? Als je alles al hebt gedaan wat je wilde doen? Voor haar was het antwoord ‘nee’. Als ik dat vertel snapt haar omgeving veel beter hoe het heeft kunnen gebeuren.

Bezig met laden...

4 Reacties *

14 april 2022
Beste Vincent, Ik zou je eigenlijk lieve Vincent willen noemen, maar dat gaat wat ver voor onbekenden. Toch vind ik je verhaal vol liefde voor Jenny inspirerend. Jouw verhaal is geweldig beschreven. Vol passie en liefde voor jouw geliefde! Natuurlijk was mijn geliefde 42-jarige Laurence een ander dan jouw Jenny, maar de basis is hetzelfde! Ik ben er ook van overtuigd dat Laurence zijn jarenlange depressies, met name door zijn slaapgebrek, fataal zijn geworden. Als ik zijn dagboeknotities lees die hij eens in de zoveel tijd heeft beschreven, dan was het leven al heel lang moeilijk voor hem. Jij en ik, we hebben zoals ik dat kan inschatten allebei ons best gedaan. Ik was nog geen week terug van onze vakantie. Weliswaar in Nederland, maar ik had het fijn gehad. Met hem. Laurence vertelde mij dat zijn ochtenden een 2 of 3 waren, maar bij het avondeten vond hij het een 6 of 7. Achteraf gezien denk ik dat hij van -20 naar 1 ging. Allebei zwaar onvoldoende. Hij zei mij dat het een 6 of 7 was zodat ik het kon hanteren. Achteraf zie ik dat hij al een week de moed had opgegeven, maar nog even doorging... Jij en ik zijn allebei duidelijk dankbaar voor de liefde die we hebben gekend. Dank voor je verhaal. Zo herkenbaar, liefdevol en ergens heel fijn om te lezen!
15 april 2022

Als antwoord op door b97e403a5e844c…

Dank je wel Gerhard. Ik ben blij dat je mijn verhaal zo hebt ervaren. Datzelfde voel ik trouwens bij het lezen van jouw verhaal. Zoveel parallelen ook, zelfs het bankje in het bos. Ik hoop dat je hulp die je aangaf te nemen, je heeft geholpen. Dat de gedachten aan Laurence je daarbij juist hielpen en je zijn steun leek te voelen. Groeten, Vincent
13 april 2022
Wat heb je dat mooi omschreven, Vincent. Jenny zou trots op je zijn en de liefde van je voelen dat zij niet vergeten mag worden. Ik wist nooit hoe het voelde om depressief te zijn. Nu,na het overlijden van mijn zoon door een suicide bij een mogelijke puberdepressie, voel ik hoe weinig ik aan het leven hang. Niets voor mij, want ik wilde van elke dag een feestje maken. Maar nu zie ik als een berg op tegen de dag, roep ik heel stil in mijzelf "was ik er maar niet meer" en voel ik me soms opeens heel eenzaam en verlaten...en ook zullen van mij dat heel veel niet weten. Toch zit ik niet in een diepe depressie. Het zwarte gat, waarin je wordt gezogen, zal 100 keer zo donker zijn. Wanhoop en klem zitten, moeten mensen kunnen drijven tot zo'n groots besluit. Een collega van mij, lief, sociaal, heel gevoelig heeft ooit zo diep gezeten. Ze vertelde me " je kan nog alleen maar aan jezelf denken. Mijn familie, die zo belangrijk voor mij was, was ik helemaal vergeten"......en dat is het moment dat je alles blijkbaar kan loslaten.
15 april 2022

Als antwoord op door 1170460ada4645…

Dank je wel Sjaan. Trots ben ik ook nog steeds op Jenny. Absoluut. Wat naar dat het afscheid van je zoon nog steeds zo'n effect op je heeft. De impact van een verlies is inderdaad ontzettend groot. Het is niet gek om daar hulp voor te zoeken he? Ik weet niet of je dat al hebt, maar ik vind dat je daarbij geen drempel moet voelen. En er met naasten over praten zal ook wel helpen denk ik. En dan maar geduld hebben. Wat je collega beschrijft, herken ik wel ja. Jenny was dan ook steeds meer in zichzelf gekeerd. Andersom had de buitenwereld ook weinig invloed meer op haar. Heel veel sterkte bij de verdere verwerking van het verlies. Ik hoop dat mooie herinneringen aan je zoon snel de boventoon zullen voeren. Dat ze je weer op de been helpen en dat je, met hem in je hart, het leven weer als een feestje ervaart. Groeten, Vincent