Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Stel je voor..

Stel je voor:

Je dochter is 11 en aan het einde van groep 7 loopt de spanning op; wie wordt volgend jaar mijn meester of juf. Er is een grote voorkeur voor een bepaalde meester en ik kan haar geen ongelijk geven. Een meester die duidelijk is, grenzen stelt en goede regels en afspraken heeft, maar binnen die grenzen is er genoeg ruimte voor een grap, een geintje een spelletje of gewoon even je verhaal doen. Een meester die in de pauze zijn gezicht laat zien op het plein en meespeelt met de groep en die zelfs in zijn vrije tijd af en toe een portje Fortnite meespeelt. Wie wil dat nu niet?

En gelukkig, deze meester blijkt haar meester te worden in groep 8. Ze is blij en ik ben blij voor haar. Maar mijn blijdschap is maar van korte duur. Onverwacht word ik van achteren aangevallen door mijn verleden. Mijn maag verkrampt en ik krijg bijna geen lucht. 

Ik had ook zo’n toffe meester. Altijd in voor een geintje, meespelen op het plein en in groep 8 organiseerde hij zelfs logeerpartijtjes. Maar mijn meester bleek zijn handen niet thuis te kunnen houden en misbruikte meerdere kinderen in de klas. Meisjes met al wat vrouwelijke vormen waren zijn slachtoffer. Daar was ik er een van. En als mijn dochter bij hem in de klas had gezeten, was zij er daar ongetwijfeld ook een van geweest. En nu? Nu zit mijn dochter straks elke dag bij háár meester in de klas…

En ondanks dat ik deze meester al 2 jaar ken en ik echt met geen kwaad woord over hem kan spreken, slaat de paniek toe. Slapeloze nachten en buikpijn zijn het gevolg. Ik weet dat deze angst ongegrond is en dat blijf ik voor mezelf ook steeds maar herhalen, maar toch wint de twijfel steeds weer.

Ik neem me voor om het dan maar met eigen ogen te zien, zodat ik mezelf misschien meer kan overtuigen. Gelukkig zit het lokaal van groep 8 aan het plein en kan ik af en toe naar binnen gluren. Ik geef me meerdere keren op als hulpouder en zo zie ik zelf de meester aan het werk en zijn omgang met de kinderen. En wat ik eigenlijk wel wist, zie ik nu weer. Zo’n meester wil iedereen. In zijn relaxte omgang met de kinderen ziet hij iedereen staan, maar houdt hij eigenlijk altijd afstand. Fysiek contact beperkt zich tot een high five of een handshake en alle leerlingen lijken zich bij hem in de buurt ook helemaal op hun gemak te voelen. En toch doe ik dat nog steeds niet.

Het vreet aan me. De slapeloze nachten worden niet minder en wat ik weet in mijn hoofd komt absoluut niet overeen met wat ik voel. En het stomme is, ik had dit toch al lang verwerkt? Ik heb er in jaren niet aan gedacht, het er niet over gehad en ondanks dat dit een nare ervaring is geweest heeft het een plekje gekregen voor mij. Waarom dan nu dit? Ik heb me nog nooit zo machteloos en eenzaam gevoeld. Zo heftig!

Tegen de kerst denk ik echt dat ik gek aan het worden ben en besluit ik hulp te zoeken. En wat blijkt? Ik ben niet gek aan het worden. Dit is heel normaal. Het is sowieso heel normaal als een jeugdtrauma af en toe ineens opduikt, maar met een trigger, en dat kan van alles zijn, is het zeker niet gek. En die trigger is me wel duidelijk. Er valt direct een last van mijn schouders. Ik ben niet gek, maar ik bevind me wel in een gekke situatie. Mijn angst mag er zijn, maar ik laat me er niet langer door verblinden. Ik heb geen grip op deze situatie en moet vertrouwen op mijn dochter en haar meester. En hoewel elke dag nog een gevecht blijft tussen mijn hoofd en mijn gevoel, merk ik dat mijn hoofd nu aan de winnende hand is. Het vertrouwen wordt groter en ik zit niet meer elke dag met buikpijn thuis. 

Tenminste.. totdat mijn dochter een onverwachte zet doet en een uitgestrekte hand van haar meester om haar te feliciteren weigert. Mijn gevoel neemt weer een loopje met me, “wil ze geen fysiek contact met haar meester?”, “wat is er gebeurt?” “wat is er aan de hand?”, “is dit normaal?” “doet ze dit vaker?” Om daar achter te komen zijn er maar twee mensen die ik dit kan vragen. Aangezien ik van mijn (inmiddels puberende) dochter alleen een soort gegrom en een ‘boeiuh’ terug krijg, stap ik op de meester af. Hij ziet direct dat dit niet zomaar een vraag is en in het gesprek dat volgt, gooi ik, tegen mijn eigen verwachtingen in, mijn verhaal op tafel. Niet eerder heb ik me zo kwetsbaar gevoeld. Als ik later tijdens een wandeling mijn gevoelens eens op een rijtje probeer te krijgen, besluit ik dat ik er klaar mee ben. Ik laat me niet langer zo klein en kwetsbaar in een hoekje drukken door iets dat mij ruim 30 jaar geleden is aangedaan. Het kan niet zo zijn dat ik de enige ben met een jeugdtrauma dat je opeens zo kan overvallen. Ik wil helpen dit taboe te doorbreken en mijn verhaal opschrijven en hier delen is daarin de eerste stap. Ik wil het gesprek aangaan met lotgenoten en betrokkenen en een luisterend oor zijn voor wie dat nodig heeft.

Bezig met laden...

6 Reacties

01 april 2025
Wauw, Sanne, wat omschrijf je dit mooi en helder. Ik kan helemaal met je meeleven.
Bij mij wordt er ook iets wakker als ik je verhaal lees en de eerste vraag die bij me opkomt is: 'Hoe reageerde de meester?'
Maar wat ik nog veel interessanter vind is hoe je jouw eigen gevoel kan plaatsen en gepaste actie onderneemt door met de meester in gesprek te gaan. Je confronteert daarmee je eigen trauma-reactie en ook de mogelijke situatie in het hier en nu met je dochter. Je checkt of ze veilig is. Ik vind het knap!
Mijn vraag nu is: Hoe was het voor jou om dit open gesprek te hebben met deze leerkracht?
Fijn dat je wil helpen het taboe te doorbreken en een luisterend oor wil zijn voor lotgenoten. Welkom!
02 april 2025
Bedankt voor je reactie!
Ik vond het in eerste instantie afschuwelijk en doodeng om dit gesprek aan te gaan. Ik heb me denk ik niet eerder zo kwetsbaar gevoeld, maar de reactie van de meester heeft dit gevoel echt wel deels weggenomen. Hij was zichtbaar aangedaan, maar bleef heel rustig en begreep de situatie heel goed. Hij voelde zich totaal niet persoonlijk aangevallen (waar ik wel bang voor was), maar zag heel goed waar mijn emoties en wantrouwen vandaan kwamen.
Ik heb een week later nog een keer een gesprek met hem gehad en heb hem bovenstaande tekst laten lezen. Deels omdat ik dit verhaal meer wil gaan delen en het ook over hem gaat, maar vooral ook omdat ik benieuwd was naar zijn reactie. Dit was echt een heel fijn gesprek. We hebben het meer over mijn situatie kunnen hebben, maar ook over de huidige situatie met mijn dochter. We hebben het gehad over mijn ervaringen het afgelopen schooljaar, zoals bijv het groep 8 kamp. Ik vond het heel fijn dat hij echt vragen durfde te stellen en hij heeft mij ook weer flink aan het denken gezet over of, hoe en wanneer ik dit mijn dochter ga vertellen bijvoorbeeld (ik wil dit heel graag, maar weet niet goed hoe. Tips zijn welkom!!). Ik vond het ook heel mooi dat hij aangaf dat ik hem als man en als leerkracht weer even flink op scherp had gezet. Hij vroeg zich af of er bij hun in het team genoeg vertrouwen was om een situatie van (mogelijk) seksueel misbruik bespreekbaar te maken en hoe hij dit evt zou kunnen verbeteren, maar gaf bijvoorbeeld ook aan dat hij zich weer heel erg bewust was geworden van zijn verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de leerlingen op school en in zijn klas.
Deze week was een enorme emotionele achtbaan en die is nog lang niet voorbij, maar ik merk wel dat er door het gesprek aan te gaan al echt een last van mijn schouders is afgevallen.
02 april 2025
Hoi Sanne, wat betreft vertellen tegen de kinderen of wie dan ook. Je verhaal moet vooral toevoegend zijn aan de boodschap die je wilt geven. De mate van diepgang/detail afgestemd op de ontvangende partij.
Toen mijn oudste zoon 6/7 was heb ik het met hem gehad over zijn lichaam, seksualiteit en nieuwsgierigheid maar ook zijn grenzen daarin. Dit n.a.v. het afdwingen van contact door een klasgenootje. Ik heb hierbij benoemd dat ik weet hoe vervelend dit kan zijn en hoe belangrijk je grenzen aangeven is.
Ander zoontje van 4 recent nog gesproken over consensus bij fysiek contact. Dat anderen heel erg kunnen schrikken. Wederkerigheid in contact. Hierbij vooral ook gesproken vanuit de ik vorm.
Aangezien ik al jaren ook spreek over wat ik mee heb gemaakt, weet ik dat velen het verhaal niet kunnen verdragen. Dat velen anders naar je gaan kijken. Dus vaak is wat je verteld vooral gericht op de summiere beschrijving van "ik heb misbruik meegemaakt of ben misbruikt geweest" meer informatie dan dat is voor velen al heftig. Weten door wie maakt het vaak nog lastiger. Dus als het gaat om anderen dit te vertellen dan is vooral belangrijk wat zij ermee kunnen en in hoeverre informatie bijdraagt. Mijn advies dus. Beperk je tot wat nut heeft te vertellen.
Heb je nog veel laast van het misbruik dan kun je vertellen dat je angsten vanuit trauma komen. Gaat het om veiligheid dan kun je vertellen dat je onveiligheid hebt ervaren door iemand die veilig had moeten zijn en hoe belangrijk dat jij nu weet dat het is dingen te delen. Etc. Hopelijk helpt dit? Vragen staat vrij natuurlijk 😁
02 april 2025
Hoi Steven,
Bedankt voor je reactie. Wat je beschrijft is precies de reden dat ik nog niets gedeeld heb met mijn kinderen. Ik vind het lastig in te schatten wat ik wel/niet vertellen kan en idd wat zij er dan aan hebben. Ik vind het wel belangrijk open en eerlijk te zijn naar ze. Dit heb ik bij mijn ouders heel erg gemist en dat maakt dat ik ook over de hele situatie nog niet met hun heb kunnen/durven praten. Ik zou het vreselijk vinden als zij ook niet naar mij durven komen met iets dat ze dwars zit, doordat ik nu het liefst zo gesloten mogelijk blijf..
02 april 2025 (bewerkt)
Vandaar dat ik in het klein altijd openheid creëer en daarbij telkens benoemd heb dat ik bepaalde ervaring heb gehad. Mijn kinderen mogen die nieuwsgierigheid dan hebben om verder te vragen. En dit dan gefaseerd ontvangen. Die fasering is dan wel lastig natuurlijk
02 april 2025 (bewerkt)
Bedankt voor je reactie!
Ik vond het in eerste instantie afschuwelijk en doodeng om dit gesprek aan te gaan. Ik heb me denk ik niet eerder zo kwetsbaar en klein gevoeld, maar de reactie van de meester heeft dit gevoel echt wel deels weggenomen. Hij was zichtbaar aangedaan, maar bleef heel rustig en begreep de situatie heel goed. Hij voelde zich totaal niet persoonlijk aangevallen (waar ik wel bang voor was), maar zag heel goed waar mijn emoties en wantrouwen vandaan kwamen.
Ik heb een week later nog een keer een gesprek met hem gehad en heb hem bovenstaande tekst laten lezen. Deels omdat ik dit verhaal meer wil gaan delen en het ook over hem gaat, maar vooral ook omdat ik benieuwd was naar zijn reactie. Dit was echt een heel fijn gesprek. We hebben het meer over mijn situatie kunnen hebben, maar ook over de huidige situatie met mijn dochter. We hebben het gehad over mijn ervaringen het afgelopen schooljaar, zoals bijv het groep 8 kamp. Ik vond het heel fijn dat hij echt vragen durfde te stellen en hij heeft mij ook weer flink aan het denken gezet over of, hoe en wanneer ik dit mijn dochter ga vertellen bijvoorbeeld (ik wil dit heel graag, maar weet niet goed hoe. Tips zijn welkom!!). Ik vond het ook heel mooi dat hij aangaf dat ik hem als man en als leerkracht weer even flink op scherp had gezet. Hij vroeg zich af of er bij hun in het team genoeg vertrouwen was om een situatie van (mogelijk) seksueel misbruik bespreekbaar te maken en hoe hij dit evt zou kunnen verbeteren, maar gaf bijvoorbeeld ook aan dat hij zich weer heel erg bewust was geworden van zijn verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de leerlingen op school en in zijn klas.
Deze week was een enorme emotionele achtbaan en die is nog lang niet voorbij, maar ik merk wel dat er door het gesprek aan te gaan al echt een last van mijn schouders is afgevallen.