Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor verkeersslachtoffers

Hoe dan?

Gisteren gebeurde het weer. De angst kreeg weer grip van mijn leven. Fietsers die met mobiel in de hand rijden. Mensen die niet wachten op groen, een ouder met kind in de auto lachend knoert hard door een woonwijk rijden! dat allemaal. Te veel. Ik sta stil, ik durfde echt niet meer. Zien ze dan niet wat ze doen? Het leven kan in 1 moment veranderen. Zien ze niet wat er allemaal mis kan gaan? De angst neemt het dan helemaal van mij over. Herkennen jullie dit? Hoe kan ik hiermee omgaan? Hoe dan? Vandaag blijf ik binnen, het is toch te warm;) 

Bezig met laden...

14 Reacties

14 augustus 2024

Lief Leven,

Wat goed van je om het te delen. Je bent zeker niet de enige die hier last van heeft.
Ik ben zelf al nooit een held jn het verkeer geweest maar sinds het overlijden van mijn zoon is de angst toegenomen. Mijn naaste omgeving weet dit en spreek ik ze er ook op aan wanneer ik het nodig vind, vooral als ik meerij. Als ik stil wordt dan weten ze al dat ik het niet fijn vind.

Ik probeer zelf om niet teveel om me heen te kijken en me op de nabije omgeving te concentreren.

Wanneer ik verder weg moet ga ik met het openbaar vervoer omdat me dat zoveel minder stres oplevert.

Blijf het onder de aandacht brengen bij je omgeving zodat zij er rekening mee kunnen houden.

Liefs Anja

14 augustus 2024

Lieve Anja,
Dank je voor je bericht. Vanmorgen ging t al wat beter. Misschien heeft het delen hier op de community wel geholpen, dat de angst er mag zijn. Het klinkt zooo therapeutisch maar ja, t helpt wel.
Xx

14 augustus 2024

Lieve Leven,

Ik herken dit zo erg! Ik heb het heel erg met die fatbikes. Jonge kinderen die erop zitten en “toeteren”. Ik schrik mij telkens een ongeluk. Ook als mijn zoontje bij mij achterop de fiets zit. Ik vind dat heel onprettig. Vooral ook omdat die kinderen geen idee hebben wat ze aan het doen zijn en wat de gevaren zijn.

Mijn man is bij een motorongeluk om het leven gekomen. Afgelopen maandag zag ik nog een motorrijder in een korte broek en t-shirt over de A12 scheuren. Vloeken kan ik dan. Schreeuwen. Waarom ben jij er wel en rijd je als een idioot en is mijn grote liefde er niet meer die zich altijd netjes aan de verkeersregels hield?

Gister wilde ik met de fiets oversteken en toen kwam ook de gedachte in mij op, als jij nu per ongeluk je gas indrukt ipv je rem. Dan lig ik hier op de weg. En ik weet dat ik niet zo moet denken, maar ik weet ook hoe snel iets gebeurd kan zijn.

Het enige wat voor mij soms helpt is rust nemen. Stoppen als het op de fiets te veel wordt of als ik schrik. In de auto op de snelweg gaat dat wat minder makkelijk. Maar ook dan probeer ik even tot 10 te tellen. Op mijn ademhaling te letten. Rust terug vinden in mijn lichaam.

Sinds mijn man overleden is ben ik geen held meer in het verkeer. Ik ben 29 en met mijn zoontje van 3 wil ik toch regelmatig leuke dingen doen (daarnaast moet ik ook gewoon naar werk). Dus deelnemen aan het verkeer zal ik hoe dan ook moeten doen. En ondanks de angsten doe ik dat dan ook. Juist mijn angst onder ogen komen. Want ik kan leuke dingen doen en wil dat dan ook. Wat ik wel doe is als ik met vrienden of familie weg ga om te vragen of zij willen rijden. Zo ga ik morgenavond naar Amsterdam. Als het moet dan rijd ik het gewoon. Maar als het niet nodig is doe ik het liever niet.

Geen idee of je hier iets aan hebt, maar ik hoop het wel. Daarnaast mag je natuurlijk altijd je gevoel hier delen! Of een bericht sturen. Je kan ook als je er behoefte aan hebt telefonisch of via de chat contact opzoeken met de luisterlijn. Als het toch even te veel wordt en je wil met iemand praten buiten je eigen kring om zou dat ook nog iets kunnen zijn?
https://slachtofferwijzer.nl/organisatie/luisterlijn

Heel veel liefs van mij!

14 augustus 2024

Lieve Shyla,
Dank je wel voor het delen van jouw angsten. Oei wat een herkenning. Rustig ademhalen, stilstaan, delen. En elke dag weer proberen. Tot nu toe lukt vandaag.
Xx

15 augustus 2024

Lieve Leven,

Wat onwijs goed! Elke dag is er weer 1 toch? Mag je zeker trots op zijn!!

Liefs

13 augustus 2024

Lieve Leven

Zo herkenbaar, en er is niks zo erg als angst op straat. Ik weet er alles van, ik durf niet meer te fietsen, laat staan met de brommer te rijden na het ongeluk. Het erges is dat men gaat roepen: "Kom op, je moet daar doorheen", want die snappen niet waar je in zit en hoeveel angs zoiets kan oproepen.

Het enige wat je kunt doen is erover te praten, en het tijd geven. Hopelijk komt er een moment dat het iets makkelijker gaat.

Heel veel sterkte

Chantalle

13 augustus 2024

Lieve Chantalle,
Dank je wel voor je warme woorden van herkenning. En het was fijn het hier te kunnen delen. Dat voelt toch als een soort praten. Ik blijf hopen en morgen weer proberen. Xx

14 augustus 2024

Lieve Leven,

Je kunt niet meer doen dan je best. Maar geef de moed niet op, want als je bij de pakken neer gaat zitten kom je alleen maar in een neerwaardse spiraal. (geloof me maar, ik spreek uit ervaring).

Ik hoop echt dat je de kracht vindt om te blijven proberen en ik ben ervan overtuigd dat er een dag aan komt dat je (bijna) zonder angst de straat weer op durf

Ik ben zo trots op je xx

14 augustus 2024

Dank je wel voor je lieve warme woorden van hoop en moed. Xx

13 augustus 2024

O, ja, of ik het herken.
De angst sloeg bij mij meestal toe als ik over moest steken en er nogal wat auto's passeerde. Want wat als die automobilisten mij weer niet zagen!
En wat was ik blij als ik niet naar buiten hoefde, en lekker veilig thuis kon blijven. Zo herkenbaar.

Ik schaamde me er voor, maar ben er toch over gaan praten. Eerst met de mensen om me heen, maar die leefde zo met me mee, dat ik het idee had dat ze mijn angst alleen maar versterkte.
Uiteindelijk ben ik met mijn coach daar over gaan praten. Zij wees me erop dat ik ook zelf mijn angst versterkte, door situaties te mijden. Met hele kleine stapjes heb ik mijn angst weten te overwinnen.
Wat mij ook hielp was de zin : je bent bang voor de angst (dat er iets gebeurd), en hoe groot is het percentage dat wat je meegemaakt heb je nog eens zal overkomen?

Ik ben misschien nog steeds alerter dan de meeste mensen als ik over moet steken, maar dat gaat nu zonder angst.
En dat gun ik jou ook.
Sterkte.

13 augustus 2024

Dank voor het delen en zoals je het beschrijft. Mooi te lezen dat jij al hier bent, dat biedt hoop. Denken in percentages daar ben ik nog lang niet. Ik herken wel dat ik bang ben voor de angst. Dat deze ineens me overneemt. Weet nog niet hoe, dat is te groot.

14 augustus 2024

Lief Leven, fijn dat het een beetje hoop geeft, mijn verhaal. Bij mij is het ongeval ondertussen 6 jaar geleden.
Herkenning en erkenning zijn de eerste stappen.
Blijf vooral delen, ik merk dat dat het belangrijkste voor mij was.
Sterkte.

13 augustus 2024

Ik voel met je mee. Zo n gebeurtenis is levensveranderend. Mijn stoere zoon is vorig jaar aangereden en de hele wereld is sindsdien anders. Het gaat onder je huid zitten, een trauma raak je niet zomaar kwijt.

13 augustus 2024

Dank je wel Gelma, het zit echt onder je huid, in je lijf, neemt je over. Hoe ga jij daar dan mee om?