Wat moet ik hiermee?. Naast me neerleggen.
Ik hoorde van de buren dat de buurman die naast mij woont zijn Fries gedichtenbundel is uitgekomen. Hij is vrouwonvriendelijk in zijn gedichten maar in zijn dagelijks leven is hij dat niet vind hij zelf. Eerder verlegen. Ieder moet leven zoals hij zelf wil. Even de recensies gelezen. Ook boeken geschreven, maar ik snap zijn gedachtengang totaal niet.
Hij weet dat ik gewelddadig in mijn huis door een onbekende die jonger was dan ik ben verkracht en dan lees ik dit :In de eerste gedichten overheerst het cynisme, want in het tweede gedicht, ‘Sa kin it ek’ wordt een wat oudere vrouw op een afgelegen fietspad door een jongeman verkracht. Op het moment dat de verkrachter wegloopt, roept ze hem ‘geraakt’ na: “moarn selde plak, selde tiid?”
Vertaling: Zo kan het ook. En de laatste zin :morgen op dezelfde plaats en dezelfde tijd? In verdere gedichten zie ik mijn naam voorbij komen. Een Friese naam heb ik. En op mijn manier gespeld. Dan denk ik heb je totaal geen respect voor mij? Ook zo vreemd. Zeg maar niet wat hij verteld. Ik snap zo'n uitgever ook niet. Het is toch niet meer van deze tijd. Hij doet wel vriendelijk maar intuïtief vertrouw ik hem niet. Al voor er iets met mij gebeurde. Of is het raar dat ik er zo over denk.? Zou haast zeggen hier heb je het adres van mijn psychologe. Een behandeling heb je wel nodig. Ook zijn boeken gaan over poepsex en banale onderwerpen. Ook zeer vrouwonwaardig. Wat moet ik. Maakt me onzeker. En laat hem maar links liggen denk ik.
9 Reacties