Tips voor het omgaan met zorgen en stress in coronatijd

Beppie | Contentmanager Slachtofferhulp Nederland • 26 mei 2020
0 reacties
0
300 weergaven

We leven in een uitzonderlijke tijd. Door de corona-uitbraak ziet het dagelijks leven van veel mensen er totaal anders uit. Sommige mensen maken zich daardoor veel zorgen en ervaren spanning en stress. Het is heel normaal als je deze emoties voelt. Maar hoe ga je ermee om?
 

Tips voor het omgaan met spanning en stress

Het is juist nu heel belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Het Nationaal Psychotrauma Centrum ARQ heeft een aantal adviezen opgesteld om om te gaan met stressreacties:

  • Breng structuur aan in je dag, bijvoorbeeld door een dagplanning te maken met een nieuwe routine.
  • Probeer de emoties die je ervaart te accepteren. Gun jezelf de tijd om deze gevoelens te begrijpen.
  • Zet jezelf op een nieuwsrantsoen door het aantal momenten te beperken waarop je informatie over de corona-uitbraak tot je neemt.
  • Zorg voor afleiding. Beweeg, kijk een mooie film of speel een leuk spel.
  • Behoud contact met je eigen sociale netwerk.
  • Probeer het gebruik van middelen, zoals alcohol en tabak, te beperken.

Lees de uitgebreide adviezen van ARQ
 

Tips voor mensen met PTSS

Voor mensen met een posttraumatische stressstoornis (PTSS) kunnen de maatregelen die nu gelden extra stressvol zijn. ARQ heeft daarom ook een aantal tips opgesteld voor mensen met PTSS. 

Lees de adviezen voor mensen met PTSS
 

Tips voor gezinnen

Ook voor gezinnen is het in deze tijd flink aanpassen. Dat kan druk zetten op partners en onrust veroorzaken bij kinderen. ARQ heeft een aantal adviezen opgesteld om het thuis wat makkelijker te maken. 

Lees de adviezen voor gezinnen


Praten lucht op

Het kan helpen om te beseffen dat heel veel mensen dezelfde gevoelens ervaren als jij. Het is voor iedereen een nieuwe situatie. Praten over wat je bezighoudt kan zorgen voor opluchting. In deze groep kun je delen wat er in je omgaat. Anoniem en veilig.