Conferentie Samen Sterk!
Vorige week bezocht ik in Apeldoorn de Conferentie Samen Sterk!, georganiseerd door 113 Zelfmoordpreventie. Deelnemers waren vooral professionals die in de praktijk in aanraking komen met suïcidepreventie.
Naast het interessante inhoudelijk programma, raakte het mij vooral hoe hard iedereen zich inzet voor de preventie. Wat een betrokkenheid in dit zo moeilijke, emotionele vakgebied. Van zorgmedewerkers tot onderzoekers en van politie en brandweer tot machinisten. Iedereen was zo betrokken.
Het gaf ook een goed inkijkje in hoe moeilijk hun werk is. De hobbels die zij moeten zien te overwinnen. En hoe hard ze zich daarvoor inzetten. Respect. Ik denk dat veel van ons weten dat er ruimte is voor verbetering, maar het is goed om te zien dat er wel degelijk een wil is.
Een van de workshops ging over wat wij als nabestaanden nodig hebben. Deze was erg druk bezocht. De onderwerpen die de revue passeerden waren heel herkenbaar. Over de omgeving die er steeds minder vaak naar vraagt, over -goedbedoelde- opmerkingen die ons als nabestaanden erg raken. Aanwezig waren bijvoorbeeld leerkrachten en HR-professionals die de lessen toe gingen passen in de praktijk.
Alle beetjes helpen en dat geldt voor deze dag ook. Dat meer mensen die het nodig hebben de juiste hulp gaan krijgen.
Groeten, Vincent