Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van stalking

Serieuze hulpvraag over stalking

Ik zit in een relatie met iemand die in het verleden veroordeeld is voor stalking van zijn ex. Hij heeft toen onder andere een tracker in haar auto geplaatst en kon haar mail lezen. In onze relatie merk ik dat hij erg jaloers kan zijn, moeite heeft met mijn zelfstandigheid en soms opmerkingen maakt over mijn telefoon willen afpakken of hacken.

Tegelijk is hij ook heel liefdevol en zorgzaam naar mij, en juist die combinatie maakt het voor mij verwarrend. Ik ben niet van plan om nu direct weg te gaan, maar ik merk wel dat ik me afvraag hoe ik mijn eigen grenzen en veiligheid goed kan blijven bewaken.

Ik ben vooral benieuwd hoe anderen zijn omgegaan met zo’n combinatie van liefde, jaloezie en controlerend gedrag, en wat achteraf voor jullie belangrijk bleek om serieus te nemen

Bezig met laden...

3 Reacties

12 augustus 2026

Ik heb bijna 8 jaar lang in zo'n relatie gezeten en uiteindelijk gelukkig het licht gezien. Tijdens de rechtzaak kwam ik erachter dat hij al eens veroordeeld was voor huiselijk geweld. Als je nog zelfstandig bent, zou ik vertrekken voordat het te laat is. Dit gedrag in een relatie is onacceptabel en gaat niet veranderen. Sterkte!

12 augustus 2026

Een veroordeelde stalker, nooit mee in zee gaan. Hij heeft misschien zijn ‘straf’ gehad, maar de jaloerzie, controle & telefoon checken moet al voldoende zijn voor jou om voor jezelf te kiezen voordat je ook aangifte moet gaan doen van stalking!

12 augustus 2026

Wat lijkt mij dat schrikken als je er achter komt dat iemand veroordeeld is voor stalking.. de persoon waar je een relatie mee hebt.
Je vraagt hoe je daarmee om kunt gaan en je grenzen bewaken. Dat is een hele lastige en je geeft zelf eigenlijk al aan waarom. Hij is ook lief maar doet ook dingen die jij niet leuk vind. En daar zit precies het gene waarin het mis gaat. Vaak zijn ze in het begin heel erg lief, doen dan iets verkeerd en worden daarna extra lief om je maar niet te verliezen. Het omgaan met en je eigen grenzen blijven aangeven heeft eigenlijk geen zin in dit soort relaties. Langzaam nemen ze steeds een stukje meer en hebben daar altijd een reden voor en jij blijft je grenzen verleggen omdat je hem niet kwijt wilt want hij kan ook heel lief zijn.
Als je hier al een bericht plaatst weet je ergens in je onderbuik al dat er niet klopt.. en dat dit niet gewoon overgaat. Goed dat je informatie zoekt! Ik zou zeggen probeer je veel in te lezen over stalking maar ook over bijv intiem tereur. Dit gedrag gaat niet zomaar over en jij hoeft hem niet te fixen!! Een relatie waarin iemand controlerend gedrag laat zien en jaloers is is nooit goed. Een relatie waarin jij je eigen grenzen moet verleggen is niet oke! Jij mag zijn wie je bent en je mag je grenzen aangeven (Vaak wordt hier door een stalker niet naar geluisterd). Lees je in en zoek eventueel hulp om hieruit te komen. Mijn ervaring is dat stalkers bij een volgende gewoon door gaan met hun gedrag.