Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van stalking

Stalking,bedreiging via een fake account

Hoi

Er is een fake account geweest over mij 1a2 week geleden en die gene ging al me familie en vrienden ineens volgen en kon ze  precies te vertellen waar ik was geweest waar een vriend van mij was geweest en heeft naar sommige een naaktfoto gestuurt. En dag later krijg ik bericht van een familie lid van dat account zegt dat hij je straks komt opzoeken met vrienden en 2 kofferbakken vol stenen om je ruiten in te gooien. Nou ik schrok en Ik dacht is dat account al niet meer dan genoeg. Maar dat account wist ook heel veel te vertellen over mij en me thuissituatie. Dat ik me niet eens veilig voel in me eigen huis ik durf niet eens meer over straat.  Ik kan bijna niet slapen want van elke auto of deur schrik ik al wakker van. En ik heb niet genoeg bewijs om aan het tonen wie het is.  En dat account weet zo veel dat ik zelfs zelf wordt beschuldigd door vrienden en familie van je zit zelf achter dat account 

Ik sta op dit moment zo machteloos dat ik gewoon niet meer weet waar ik moet beginnen.

Herkent iemand dit?

Bezig met laden...

8 Reacties

26 juli 2026

Dag Lid13063, wat ontzettend vervelend dat dit gebeurd is. Je staat dan inderdaad met je rug tegen de muur en je kunt niet meer weten waar je aan toe bent. Heel herkenbaar allemaal en ik snap dat je daar niet meer de weg in weet. Een advies dat ik je kan geven: leg alles vast om aan te tonen dat jij er niet achter zit en nog belangrijker: reageer NIET meer digitaal op de berichten. Bel mensen op, ga bij ze langs of stuur een papieren briefje, je wil niet weten hoeveel escalaties dit heeft voorkomen. Zoals het geval dat iemand zat te praten met een familielid terwijl de bedreigingen binnenkwamen, terwijl ze alle twee hun telefoon niet hadden aangeraakt. Technisch is er veel mogelijk, en dat maakt het probleem alleen maar groter. Je kunt overwegen een totale digitale stilte van vier weken in te lassen, want heel vaak zijn het juist de reacties waar de stalker van leeft. Haal je dit weg, dan is de lol eraf en gaan ze op zoek naar een nieuw slachtoffer. Als je deze digitale pauze dan ook nog eens goed vastlegt, sta je nog sterker (en even een pauze is voor ons allemaal wel eens goed!)
Heel veel sterkte en ik hoor graag hoe het verder is gegaan!

26 juli 2026 (bewerkt)

Niet precies hetzelfde maar soortgelijk. Mijn stalker is digitaal niet begaafd en daarmee heb ik geluk. Niet dat hij het niet geprobeerd heeft maar je zag zijn digitale acties van verre komen (een account met 1 vriend die mij wilde bevrienden).. Hij heeft wel allerlei lui voor zijn karretje gespannen, oa om een paar Nipo enquetes af te nemen (in het begin) over de telefoon. En daarbij zat ook zijn dochter in de kleuterklas tot en met groep 4 met mijn zoon. Hij had daarmee een schat aan informatie (door wat kleuters elkaar vertellen, tijden van uitjes en trips, gegevens klassenlijst) terwijl niet hij maar zijn vrouw op de klassenlijst zat. En wij hadden een informatieachterstand want wij wisten zijn naam niet eens (kind had achternaam van moeder). Je voelt opeens hoe kwetsbaar je bent (en iedereen in zo’n situatie) en dan worden normale dingen opeens niet meer vanzelfsprekend. En dat spreekt ook uit jouw bericht.

Hoe dan ook, even terug naar jou, uit jouw bericht kan ik niet meteen halen of je weet wie dit doet of niet. In jouw plaats zou ik eerst willen weten wie dit doet. Of weet je dat al wel en wil je nu dat het stopt? Ik denk dat Ludwig goede adviezen heeft om de energie waarop de stalker teert, zoveel mogelijk weg te nemen. En dat kan ook werken op een manier dat je de band aanhaalt met deze mensen, wat voor een deeltje jouw isolement kan oplossen. Ik heb, toen “onze stalker” veel op FB kwam mijn toenmalige account eerst zoveel mogelijk afgesloten en later opgezegd. Daarna ben ik niet meer met mijn voor en achternaam op social media platforms gegaan onder het motto: elke drempel die ik kan aanwenden is er in elk geval eentje. Ik heb nu een cijfercombinatie waarbij je een naam kan lezen (een 4 is een A, 1 een i of een l, 3 een e etc). Niet helemaal anoniem, alleen te begrijpen voor de goede verstaander.

26 juli 2026

Hij heeft nu wel bekend via het fake account maar hij heeft al 2 keer gedaan alsof die iemand was dus sterk bewijs heb ik niet en ondanks dat ik bewijs heb dat ik het niet bent geloofd niemand mij.

27 juli 2026 (bewerkt)

Ik snap dat je steun zoekt en nodig hebt en dat wil in de vorm van de erkenning van mensen om je heen. Dat had ik ook nodig in het begin. Later besefte ik pas dat de waarheid helemaal geen erkenning nodig heeft van wie dan ook. In het begin dachten mensen dat wij de stalker wat hadden aangedaan (want zo bracht hij het). Maar er was geen bewijs van en dat brak hem na al die jaren op. Het kan lang duren maar uiteindelijk komt de waarheid aan het licht. Je hoeft er niets voor te doen (als je aan de waarheid gaat trekken en duwen, gaan mensen je raar aankijken). Probeer er op te vertrouwen dat het op een dag voor iedereen duidelijk wordt. Uiteindelijk is dit een persoon met een probleem en dat is nu op jou gefixeerd maar na jou fixeert deze persoon weer op een ander en daarna weer op een ander.

Je hebt een idee of beter, je hebt een naam doorgekregen maar je hebt geen bewijs. En wat is de reden dat deze stalker de waarheid zegt en niet opnieuw de boel verdraaid en liegt? Heb je degene die bij naam genoemd wordt, gevraagd of hij of zij het is? En wat was de reactie? Of kan dat vooralsnog niet?

En stel het is die persoon niet, die bij naam genoemd is, heb je een vermoeden wie het kan zijn? Of misschien heb je een paar personen op het oog?

Je kan een overwegen een nep-feit, een nep-roddel de wereld in te brengen via de persoon waarvan jij het vermoeden hebt, dus niet bij dat anonieme account maar bij de persoon zelf. Iets dat niemand nog weet. Iets dat waar kan zijn met flinke misser erin. En als je bij meer dan 1 het vermoeden hebt, kan je overwegen één bericht door te geven tegelijk aan alle verdachten met een verschil aan details in elk bericht (en dan wel bijhouden wat je aan wie doorgaf) en dan afwachten welk bericht je ziet verschijnen. Als het per tekst gaat kan je bijvoorbeeld bij de één een flinke spelfout doen of een extra spatie op verschillende plekken in je tekst. Nouja, ik geef maar een voorbeeld. Maar ja, dat betekent wel dat je de stalker nog even aan het lijntje houdt. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat het belangrijk voor je is om te weten van wie of in elk geval uit welke hoek het komt. Die onzekerheid vreet aan je.

Wat je ook bedenkt, denk er goed overna, neem er dagen of misschien wel weken de tijd voor om te bedenken of het niet mis kan gaan. Een tweede keer zoiets opzetten, gaat veel lastiger.

En nog iets: uit je tekst krijg ik het gevoel dat jij denkt dat het een man is maar de mate van verfijning doet mij aan een vrouw denken.. Heb je dat eens overwogen?

27 juli 2026 (bewerkt)

Ik heb al heel veel dingen overwogen maar ik maak er niks wijs uit welke hoek dit kan komen maar na dat hij soort van bekend heeft is ook het account weg maar is er een nieuwe account. maar het vreet me zo erg aan dat me gezondheid gewoon achter uit gaat alleen mijn eigen huisarts is er pas weer over 4 week en me invalhuisarts vindt het geen spoed

28 juli 2026 (bewerkt)

Vraag anders een gesprek aan met de praktijkondersteuner van jouw huisarts(enpraktijk): poh. Dat is (meestal) iemand met kennis over wat er aan diensten in jouw buurt zijn en -bij ons- zoekt (met jou) uit welke hulpverlening gepast is.

Ik moet zeggen dat ikzelf heel lang heb moeten uitvogelen wat gepast was omdat mijn huisarts en de poh beiden geen kennis hadden van de impact van stalking. Van hier kreeg ik de tip op zoek te gaan naar iemand die helpt bij trauma ipv iemand die kennis had van stalking. Nu hebben we sinds kort een heel goede poh.

En heb je al eens overwogen een gesprek aan te vragen met de wijkagent?

Sterkte. Ik hoop dat je hier iets aan hebt en je snel het gevoel van regie over je eigen leven terugkrijgt.

29 juli 2026

Vandaag gebeld met politie en kan aangifte doen en me huisarts is op vakantie

30 juli 2026

Hoi Lid-13064,

Ik kan me voorstellen dat jij je machteloos voelt.

Je zou het algemene nummer van slachtofferhulp kunnen bellen - 0900-0101.
Zij kunnen dan op basis van wat je verteld je eventueel intern doorverwijzen voor emotionele en praktische ondersteuning.

Het belangrijkste als je word lastiggevallen via whatsapp of welke kanaal dan ook is, is het niet reageren, maar zoveel mogelijk berichten te verzamelen en om zo een dossier op te bouwen.

Groetjes,

Henriek