Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Mijn verhaal: Door nieuw trauma, komt het oude ook weer omhoog. Ondanks EMDR

Ik ben momenteel 27 jaar, maar toen ik 17 jaar was ben ik verkracht door iemand die ik via via heb leren kennen tijdens carnaval. Ik werd op school gepest en was wanhopig op zoek naar vrienden. De aandacht die ik van hem kreeg vond ik dan ook maar wat leuk, maar eenmaal bij hem thuis was hij helemaal niet meer zo leuk. Hij was super opdringerig, ik duwde zijn handen weg, en zei ik dat ik niet wilde, maar hij deed t toch.

Ik was zo erg in de war van wat er was gebeurd, dat ik dat weekend nog terug ben gegaan om het gesprek aan te gaan. Hij wilde alleen helemaal niet praten. Hij heeft het opnieuw geprobeerd, maar doordat zijn ouders en zusje onverwacht veel eerder thuis waren is het bij wat aanrakingen gebleven. Ik ben toen naar huis gegaan en heb m nooit meer gesproken.

Deze herinnering heb ik zo ver weg gestopt, ik deed alsof er niks was gebeurd en kon het me tot een jaar ook niet herinneren. Want na een jaar kwam ik hem tegen in de bus. Ik bevroor helemaal en de herbeleving overviel me helemaal. Sinds dat moment heb ik last gehad ven paniek aanvallen, herbelevingen, niet kunnen slapen, een slechte relatie met eten ontwikkeld en angstig voor seksueel contact.

5 jaar na het voorval ben ik hiervoor in therapie gegaan en heb ik EMDR gehad. Dit heeft goed geholpen tegen de herbelevingen en paniekaanvallen. Al kan ik er nog steeds niet over praten en merk ik dat mijn lichaam het niet vergeten is. Seks met mijn partner is nog altijd een moeilijk punt voor mij (hij weet er van, maar minimaal). Ik vind seks soms nog steeds eng en heb meer tijd nodig om in the mood te raken.

Nu ben ik 27 jaar oud en heb ik vorig jaar te maken gehad met een ernstig skiongeluk waardoor ik nu een dwarslaesie heb opgelopen (ik ben hiervoor in therapie). Ik zit hierdoor niet zo lekker in mijn vel en merk dat ik vaker terug denk aan de verkrachting. Zeker sinds ik ben begonnen met therapie lijkt dat allemaal te hebben wakker geschut. Ik heb er vannacht niet van geslapen, voel de herbelevingen weer opkomen en ben terug gevallen in oud gedrag. Ik snap niet waarom dit nu weer omhoog komt. Komt dat door het skiongeluk of de start van therapie. Ik dacht eigenlijk ook dat ik dit had verwerkt en achter me kon laten.

Iemand die zich herkent in dit verhaal

Bezig met laden...

1 Reactie

10 juni 2026 (bewerkt)

Bij 'nieuw' trauma van welke aard ook kan wat je denkt redelijk verwerkt te hebben of mee hebt leren leven het trauma toch weer aanraken en dezelfde reacties oproepen. Het is denk ik al goed dat je je dat bewust bent. Soms kom je ook op nog diepere en/ of andere lagen van de gevolgen terecht. Het is zeker niet ongewoon en als je zelf wilt misschien toch weer even wat hulp gaat vragen?

Waar je in je eerste alinea toch ook nog wat punten aangeeft wat niet zo gaat als je eigenlijk zou willen en/of nog moeite hebt. Dat anders zou willen en er misschien toch nog werk aan de winkel is?
Zorg goed voor jezelf en onderzoek goed wat je nu nodig hebt al dan niet met hulp.
Sterkte.