Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Pers opzoeken met mijn verhaal?

Mijn dader is vrijgesproken omdat het OM nalatig is geweest in het dossier opmaken. Ik had dit vooraf gezien, ook aangegeven, en het OM gaf daarbij aan bij vrijspraak in hoger beroep te gaan waarbij we dan het dossier konden uitbreiden door o.a. de getuige die ik heb op te roepen.
Mede door het gebrek van die getuige is mijn verkrachter vrijgesproken, maar er ontbrak nog veel meer in het dossier wat de rechters tegen mij gebruikten in hun vonnis terwijl ik het allemaal met feitelijke bewijzen kan weerleggen.

Dat het OM hun geblunder nu niet wil toegeven en daarmee mijn verkrachtingen vergoeilijkt is enorm kwetsend, en ik zal vast niet de enige zijn die dit heeft meegemaakt.

Ik zit nu dus te twijfelen om de pers op te zoeken met mijn verhaal. Om op die manier “gerechtigheid” te kunnen vinden en anderen te waarschuwen voor de fouten die ik gemaakt heb.

Weet iemand wat hier de wegen voor zijn? Heeft iemand hier ervaring mee?

Bezig met laden...

4 Reacties

01 januari 2026

Mijn ervaringen met de pers zijn van te lang terug en toen was er geen social media.
Maar ook toen gaf het die consequentie dat niet iedereen er 'blij' mee was.
Nu is dat denk ik wel veel heftiger.
Hou daar wel rekening mee als je de pers benadert en evt. reacties die je dan gaat krijgen.
Zelf heb ik me prettiger gevoeld bij de Publieke omroepen dan bij de Commerciële als het gaat om wat nazorg etc.
Nogmaals al lang geleden en nu misschien anders.

Verder sluit ik me wat aan bij de reactie van Steven.

Wat je ook kan overwegen is om de Nationale Ombudsman in te schakelen die misschien en wat voor je kunnen betekenen in de zin van de zaak onderzoeken en/of wat advies kunnen geven in verschillende aspecten zo tot een besluit te komen waarbij je alles beter kunt overwegen.
Dit is gratis.

01 januari 2026

Ik ga het inderdaad eerst nog via de nette wegen proberen om gerechtigheid te krijgen, ombudsman is ook een goede tip inderdaad. Maar als ik tegen de dichte deuren aan blijf lopen overweeg ik wel serieus om het publiekelijk te maken. Wat gebeurd is is gewoon echt niet oke, zowel de verkrachtingen niet, als het geblunder van het OM. En daar ga ik het niet bij laten zitten.

01 januari 2026

Misschien is het goed om eerst eens bij een advocaat na te gaan of je de rechtbank wegens nalatigheid kunt aanklagen? Daarnaast kun je sowieso de rechter in kwestie ook laten berispen (op wel of niet werk goed gedaan hebben, niet op inhoud).
Naar de pers stappen, ik denk dat het vooral de vraag is of ze het verhaal goed genoeg vinden om publiek voor te vinden. Want de pers wil ook niet het hele gerechtstelsel onderuit halen vaak. Tenzij je anderen hebt die precies door deze rechter zijn benadeeld. Maar hoe dan ook het zijn ingewikkelde processen waar vaak mensen zich niet aan willen branden of de financiele middelen ervoor missen.
Informeer ook bij een eventuele rechtsbijstand of je gedekt bent voor dergelijke kosten.

01 januari 2026 (bewerkt)

Ik heb geen rechtsbijstand. Het gaat om de meervoudige kamer die op basis van het bewijs wat ze hadden een passend vonnis hebben uitgesproken. Dit vonnis had in zelf ook wel al gezien toen ik het dossier mocht inzien, en dat heb ik toen ook kenbaar gemaakt aan de officier. Ik heb letterlijk gezegd dat ze de verdachte zijn vrijspraak op een presenteerblaadje zouden aanreiken met hun dossier. Daarbij heb ik ook kenbaar gemaakt welke feitelijke bewijzen mijns inziens ontbraken in het dossier, maar er was geen tijd meer om dat aan te passen dus dat zou bij een eventueel hoger beroep kunnen gebeuren. En dan komt het nu op een hoger beroep aan, zoals ik vooraf al voorspelde, weigeren ze in hoger beroep te gaan.

Het OM aanklagen is geen optie, maar ik ga wel een officiële klacht indienen. Al vrees ik dat dat gelijk opzij wordt geschoven.., ik vrees dat dat het enige is wat ik kan doen jegens het OM.. De rechters hebben op basis van het dossier wat ze hadden een begrijpelijke uitspraak gedaan, maar als ze het hele dossier hadden gehad inclusief de getuige dan was de uitspraak anders geweest.. dus jegens de rechters kan ik niet zoveel.., dat ze mijn verkrachtingen vergoeilijkt hebben is uiteraard kwetsend maar ze hadden dan ook niet alle feitelijkheden en ook niet de correcte tijdlijn gekregen van het OM, dus het is echt het OM die geblunderd heeft en mij mijn gerechtigheid ontneemt.