Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van stalking

Stalking en medische aandoening(en)

Ik word sindskort gestalkt en het gaat er nogal heftig aan toe. Dit is de tweede keer in mijn leven dat ik gestalkt word helaas.

Nu heb ik ook nog medische aandoeningen waar hij vanaf weet en die op dit moment erg verslechteren door zijn gedrag. Ik heb namelijk epilepsie, cptts en ocd. 

Zijn er nog meer mensen die last hebben van hun gezondheid én nog eens een keer stalking er bovenop komt waardoor de gezondheid drastisch achteruit gaat? 

Ik vind het heel moeilijk om hier mee om te gaan...

Bezig met laden...

2 Reacties

23 december 2025 (bewerkt)

Dat is heel pittig, de combinatie die jij hierboven beschrijft.

Door de stalking leef je in een voortdurende alertheid en je lichaam maakt hiervoor adrenaline aan. Dat vreet aan je afweer en zwengelt onrust aan in je hoofd en lijf. Je hebt het nodig want het is een natuurlijke overlevingsstrategie van je lijf.

Wat je kan doen is zoveel mogelijk goed voor jezelf te zorgen. Gezond eten, vitamines, mineralen, voldoende drinken en iets hebben waardoor je even helemaal in je eigen wereld bent. Voor sommigen is dat een televisieserie, een hobby of yoga, tai chi. Met name tai chi is iets wat ik overal kan doen want je hebt alleen jezelf nodig en een kleine ruimte (pashokje kan zelfs). Ik ben wel regelmatig in een soort van trans, soort hyperfocus maar dan op mijzelf gericht, geraakt als ik tai chi deed. Voor veel andere dingen heb je iets nodig (een matje, een gameconsole etc). Maar goed, wat het ook is, iets waardoor je even alles kan vergeten en totaal kan ontspannen. En verder een leven met regelmaat leiden met voldoende slaap. Je huisarts kan hierbij ook verwijzen of ondersteunen, bijv door te kijken of je ergens tekorten oploopt (vitamines, mineralen).

Als de stalker je op social media lastig valt en via de mail, spreek met jezelf vaste tijden af wanneer je je daarmee confronteert. En sla ook eens over als je het je veroorloven kan. En wat doe je met bewijs: Een plan hebben helpt altijd omdat het je een handvat en voorbereiding geeft. Dan overkomt een actie van de stalker je niet plots en je voelt je niet zo verloren. Een plan draagt er ook aan bij dat je je kan ontspannen.

Bij onze stalker vatte ik al zijn acties op als “ach als jij zo graag een uitgebreid strafblad hebt, wie ben ik om je niet te helpen”. Die hele innerlijke houding van “ik verzet me tegen de stalking” werd omgezet naar meewerken aan het strafblad. En dat maakte, heel gek, alles een beetje lichter voor mij.

20 december 2025

Ik denk dat het heel normaal is dat je klachten verergeren. Mensen zonder medische geschiedenis ontwikkelen ook klachten als er gestalkt wordt. Het doet iets met je hoofd maar ook met je lijf. Het is ook ontzettend lastig om hiermee om te gaan. De enigste optie is dat de stalking stopt en je weer in de rust komt waardoor je lichaam en hoofd weer in de rust komen en je kunt herstellen. Dat is niet makkelijk. Heb je al hulp via wat voor instantie dan ook om de stalking te laten stoppen?