Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Verkrachting ?

Standaard profielafbeelding
Vi

Hi, 

Ik zou heel graag meningen van buitenstaanders willen over mijn verhaal. Dit maakte ik mee toen ik 16 jaar was, ik ben nu 29. Het is zwaar maar ook verwarrend om dit mee te hebben gemaakt. Want... ik zei geen nee. Ik ben niet gedwongen. Het was niet gewelddadig. Me lichaam genoot er zelfs van. 

Ik vind het lastig om een stap terug te nemen en te evalueren wat er is gebeurd alsof het niet over mij gaat. Psychologen, vriendinnen en hulpverleners geloven automatisch dat het verkrachting is, zonder dat ik uit moet leggen wat er is gebeurd. 

Daarom dat ik graag eerlijke meningen wil over mijn verhaal. Ik wou dat ik het kort kon maken maar dat lukt me niet, omdat ik zo gedetailleerd mogen wil beschrijven wat er is gebeurd. Mocht je het willen lezen en je eerlijke mening willen geven wordt dat heel erg gewaardeerd en serieus genomen. Ik raad je aan om een snack erbij te pakken ;).  Alvast bedankt. 

Ik was dus 16 jaar. Ik stemde ermee in om met een vriendin van school en haar vrienden af te spreken. Er was alcohol en door de stress van mijn thuissituatie vond ik het toen erg leuk om veel te drinken. Het deed me even alles vergeten. Er was een jongen waarvan ik al merkte dat hij me mooi/aantrekkelijk vond. Ik begon te drinken.. Voor ik het wist zat ik op zijn schoot en was ik met hem aan het zoenen. Naast het zoenen was hij me ook aan het vingeren. Ik weet niet meer hoe dit begon en ik zeg niet dat dit buiten mijn wil om was want ik kan me niet herinneren dat het buiten mijn wil om was. Ik herinner me toen stukjes en beetjes. Het leek erop dat ik door me dronkenheid het groepje begon te irriteren. Ik weet niet precies wat ik deed maar er waren mensen die naar me schreeuwden en het was chaotisch.  Een groep jongens waarmee op school had gezeten liep langs Een van hun was Gi. die naast het feit dat ik met hem op school had gezeten ook vroeger in dezelfde straat woonde als ik. Ondanks deze 2 feiten kan ik me niet herinneren dat ik hem ooit heb gesproken Maar toen ik hem zag wist ik wie hij was en ik wist dat hij wist wie ik was. Hij zei dat hij me wel naar huis zou brengen. Mijn vriendin vroeg nog aan me ' Weet je het zeker ' waarop ik antwoorde met  ' Ja, ik ken hem' In werkelijkheid kende ik hem niet. Ik herinner me weer vage stukjes. Ik liep met hun. Waarover we spraken kan ik me niet herinneren.  Ze waren eerst op een normale afstand en deden niks ongepast.  De jongens die er waren waren Gi., Gh., Jo., Qu en nog iemand. Ik herinner me dat Gi. me op een gegeven moment zei dat ik mijn broek omhoog moest doen omdat mijn broek blijkbaar afzakte tijdens het lopen. Hij trok uiteindelijk mijn broek voor me omhoog. Ook hier deed hij niks ongepast. Ik herinner me dat ik en Gi op een gegeven moment arm in arm liepen. Tegen die tijd was ik meerdere keren gevallen tijdens het lopen. Ik herinner me niet wat er daarvoor gebeurde of zelfs hoe ik weer opstond. Want ik me erna herinner is dat ik ergens zat en Gi zijn penis in mijn mond had gestopt en hij raakte met zijn hand de zijkant van mijn gezicht en haar aan. Hij maakte heen en weer gaande bewegingen en hij zei dingen als: "Speel er gewoon mee en doe gewoon iets''. Ik begreep niet helemaal wat er aan de hand was. Ik had momenten waarop ik heel kort bijkwam en dacht: "Wat gebeurt er? En toen was ik mentaal weer weg. Ik herinner me dat ik op een gegeven moment mijn gezicht helemaal wegtrok en een ' vies' gezicht trok omdat ik me niet echt realiseerde wat er aan de hand was. Ik herinner me ook dat Gi. op een gegeven moment naar achteren keek en op een geïrriteerde toon tegen iemand zei ' Ze doet het niet'.

Ik weet niet meer hoe die situatie eindigde. Het volgende wat ik me herinner is dat Cl. voor me stond. Gi. zei ' Vi, dit is Cl. Ik zag een piercing op de hoek van zijn lip en mede daardoor herkende hem als een jongen die verkering had met een meisje waarmee ik op had gezeten. Ik had haar op social media. Ik was niet bevriend met haar, of iets dergelijks. En ik zei, oh, je gaat uit met, laten we haar St. noemen. 'Je gaat uit met St.' Hij zei : 'nee, ik ga niet meer met haar uit.' Ik begon toen mijn woorden te mompelen terwijl mijn hoofd achterover viel. Hij keek naar Gi. en zei ' Zoo, ze is panja ( dronken), man.

Ik herinner me dat ik met Cl. en Gi. liep, maar het was zo vaag, ik herinner me alleen Cl. omdat hij een wit shirt aanhad en ik herinner me dat ik meerdere keren een witte waas naast me zag en ik herinner me dat ik meerdere keren viel en ik herinner me dat hij, terwijl ik viel, zijn hand naar me uitstak om me te helpen. Ik herinner me niet waar ik over praatte of iets dergelijks. Het volgende wat ik me herinner is ook erg traumatisch en dat is dat Cl. mijn handen vastpakte en mijn handen naar een hek leidde die voor me was. En hij zei: ' houd dit vast.' En ik hield de hekken niet vast. Ik was eigenlijk net een pop. Ik liet mijn handen waar hij ze neerlegde, richting de hekken, maar ik pakte ze niet vast. Ik zei ook niks en keek hem ook niet aan. Ik had eigelijk hetzelfde als toen met Gi. Ik kwam 1 seconden bij en dacht ' Wat gebeurd er' en was toen weer mentaal weg. Cl. ging verder. Het was niet met geweld, maar hij duwde met zijn hand mijn rug naar beneden.  Hij begon me toen te penetreren. Ik herinner me dat mijn lichaam niet klaar was voor penetratie. Ik was verward maar had niet door wat er gebeurde. Hij bleef me penetreren totdat mijn lichaam ervan genoot. En ik erken nu dat dit iets natuurlijks is. Maar mijn lichaam genoot ervan, uiteindelijk.

En toen was hij klaar, en hij... ik herinner me dat hij een stap achteruit deed. En toen zei hij ' Geef me hoofd'. Ik zei toen meerdere keren ' Nee.' Ik viel vervolgens weer op de grond. Mijn broek was nog naar beneden. Ik herinner me een moment erna waarbij we beide al volledig aangekleed waren en ik weer aan hem vroeg ' Wie ben jij' Hij zei toen ' Cl. ' Ik zei ' Ohhh jij hebt toch met St.' waarop hij weer antwoord met ' Nee, ik ga niet meer met haar'  Het volgende moment die ik me herinner is dat hij tegen me zei: "Vertel niemand wat er net is gebeurd.' Ik herinnerde me op dat moment niet eens meer wie hij was ik begon tegen hem te schreeuwen. En het was een dronken, niet logische geschreeuw. Ik zei dingen als 'Je kent me niet. ' etc.  Het sloeg nergens op. En hij liep van me weg. Hij begon toen een paar meter voor me te lopen. Ik weet niet waarom. Maar ik was toen best luidruchtig aan het praten. Wat ik zei herinner ik me niet. Ik was eigenlijk gewoon luidruchtig raar en dronken aan het doen.

Uiteindelijk kwam hij een jongen en een meisje tegen die hij kende. Ik herinner me dat hun raar naar me keken. (Wat ik ook begrijp). Ik herinner me niet wat hun tegen elkaar zeiden. Hij was nogsteeds een stuk voor me aan het lopen.

Uiteidelijk gingen dat jongen en meisje een andere kant op en liepen we op een tramhalte. Hij kwam toen naast me staan. En ik vroeg hem weer : 'wie ben jij? ' En toen zei hij weer : 'Cl. 'En ik zei weer :  ' oh, ga je niet uit met St.? ' En hij zei weer ' nee, ik ga niet meer met haar uit. ' Ik weet nog dat ik weer dronken begon te mompelen. En toen haalde een diepe zucht. Ik keek om me heen en dacht, oh, daar woon ik. Omdat ik herkende waar ik woon. Ik Zei tegen hem 'Ik ga naar huis.' Waarop hij zei ' weet je het zeker? ' Waarop ik weer zei '' Ja, ik woon daarzo' Uiteindelijk gaf ik hem een kus op zijn lippen voordat ik wegging. Ik zei ' doei ' en liep weg. Wat er daarna gebeurde is niet echt relevant. Ik liep niet meteen naar huis. Ik liep een shisha lounge in waar nog meer mannen waren. Maar godzijdank maakten deze mannen geen misbruik van me. En ze zorgden ervoor dat ik veilig thuiskwam. 

Dit verhaal is aangepast door een beheerder.
Bezig met laden...

6 Reacties

13 juli 2025
Dag Vi, ja dit is verkrachting omdat er voldoende signalen waren dat jij niet in nuchtere toestand verkeerde.
Het schuldgevoel wat je krijgt, de misplaatste gevoelens omdat je ervan kon genieten. Allemaal overlevingen om met de shock overweg te kunnen.

Ja genot seksueel is een reactie van actie/stimulatie. Het verstand en rationaliteit kunnen wat doen met wat je wel of niet opwind, maar onder invloed is je rationele deel van je hersenen afgesloten. Je werkt met dierlijke instincten en die zeggen niets over wensen/grenzen/consensus/etc. Dan is het hormonen en driften. Wanneer je daarentegen weer nuchter bent en die flarden die je beschrijft herinnert dan zijn er verschillende zaken meteen aanwezig.
1. Je controleverlies over de situatie en alle gevaren waaraan je blootgesteld bent geweest. Hoeveel meer risico je ook liep en ook waar mensen toe in staat zijn.
2. Schaamte en genot als spanningsveld. Het is makkelijk om genot te accepteren alsof het allemaal een keuze was. Dan was het maar een avondje waar je misschien iets minder had moeten drinken en meer had kunnen genieten. Terwijl schaamte zegt dat je al die dingen niet had gewild. Niet had willen doen, niet zo gezien en herinnerd wilt worden. Het leed van de schaamte maakt dat de overleving van het brein het genot beter en prettiger gaat maken. Want dan hoef je niet met het trauma van verkrachting te dealen. Op de korte termijn dan.

Het lichaam houd je niet voor de gek en de schaamte, het leed, deze komen toch tot uiting. Die kun je niet verstopt houden. Dat gaat knagen en je intern verslinden.
En dan krijg je die interne tweestrijd zoals je die nu ervaart.

Je bent aangerand, je bent verkracht, er is misbruik van jou gemaakt in een extreem kwetsbare situatie. Je grens is overtreden en je veiligheid was ontnomen. Dit alles doet iets met je.
Door je bericht heen proef ik bijna de vraag "stel ik me aan?"
Nee dat moet ik corrigeren. Je hebt dit standpunt al ingenomen, maar je lichaam schreeuwt en de therapeuten en vriendinnen spreken het tegen. Dus je hebt alles voor je en intern lijk je het al te weten. Maar teruggaan naar die kwetsbaarheid. Je trauma dus opnieuw tot je laten... die is lastig, slopend en zal je afbreken. Die schijn die je opgebouwd kan hebben met "nee joh het gaat wel" die stort in als je eraan toe zou geven. Je brein wil jou beschermen en staat dit niet toe. Dus het klopt niet. Je voelt en ervaart het anders. Toch? Dat is de angst die jouw woorden heeft overgenomen en verdraaid. Dat is niet die Vi van voor dat moment, toch?
Vi
13 juli 2025
Dankjewel voor je wijze woorden! Ik heb je bericht al meerdere malen doorgenomen en zal er in de toekomst zeker weten nog op terugkomen. Je wordt enorm gewaardeerd! Liefs.
Mo
13 juli 2025
Hoi Vi, dank voor het delen van je verhaal. Ik heb het een paar keer gelezen om echt goed in de situatie te kunnen inleven. Ik ken het gevoel van even weg willen zijn van een situatie en hoe heerlijk alcohol dan kan zijn.
Maar inderdaad, het beïnvloedt ook je beoordelingsvermogen. En zo te lezen was je ook niet echt meer bij bewustzijn. Wat je daarna vertelt gaat wat mij betreft echt jouw grenzen ver voorbij. NIEMAND mag daar misbruik van maken. Er is echt geen enkel excuus voor wat deze jongens gedaan hebben. En ook al voelt het misschien anders, jij hebt hier geen schuld aan! Niet jouw schuld. Jij was in een heel kwetsbare positie, een die je waarschijnlijk nooit meer zo ver laat gebeuren. Maar hoe kwetsbaar ook: geen excuus om dan maar als voorwerp te mogen gebruiken.
In de wetgeving is tegenwoordig vastgelegd dat er actieve toestemming moet zijn en het is dus niet meer noodzakelijk dat je 'nee' hebt gezegd.
Zie: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/03/20/nieuwe-wet-aanpak-seksuele-misdrijven-gaat-in-per-1-juli-2024
Hierin staat genoemd "Duidelijke signalen van een ontbrekende wil zijn bijvoorbeeld expliciet verbaal of fysiek afhoudend gedrag, maar kunnen ook bestaan uit non-verbale signalen of een passieve opstelling, zoals het uit angst bevriezen van het lichaam"
Dus echt ik meen het: het ontbreken van nee zeggen, en ook de genitale respons die je beschrijft: dit zijn geen tekenen van toestemming of schuld. En nog een keer, omdat het 1000x gezegd mag worden: het is niet jouw schuld.
Liefs
Vi
13 juli 2025
Ik waardeer dit zo erg, dankjewel. Liefs.
13 juli 2025 (bewerkt)
Dank voor het delen van je verhaal.
Naar mijn bescheiden mening is het nooit goed te praten om misbruik van iemand te maken als die persoon teveel gedronken heeft - omdat die persoon die dronken is, niet in staat is om een goede afweging te maken van 'ik wil dit wel of ik wil dit niet' .
Dat heeft natuurlijk niets met liefde te maken - als het op zo' n manier gebeurd.
Het is in feite lust en, naja, op die leeftijd zijn bepaalde dingen spannend en probeer je eens wat, dat is natuurlijk, maar als je gedronken hebt kun je dat beter niet doen.
Ik zou dit in ieder geval misbruik van een persoon onder invloed willen noemen.
Maar, dat weet jij nu zeker weten ook wel, op 29-jarige leeftijd, als er echte liefde in het spel is, dan is er geen sprake van dat het op de manier gebeurd zoals jij het beschrijft wat je hebt meegemaakt.
Helaas zijn er jongens die het op deze manier doen, door misbruik van iemands situatie te maken, jouw akelige thuissituatie waardoor je dronken was om dat even te vergeten bijvoorbeeld. Je kent die verhalen wel van feestjes waarop dan mensen iets in het drankje doen een of ander slaapmiddel en dan die persoon (personen) misbruiken.
Ik vind het verachtelijk als mensen dat doen.
Of het een verkrachting is, ik vind van wel maar ik ben geen rechter en weet niet of die het zo benoemd - ik ken die wetten niet precies.
Hopelijk heb je iets aan mijn reactie en nogmaals dank voor het delen, ik vind het wel moedig van je.
Vi
13 juli 2025
Hartstikke bedankt voor je reactie, ik heb er zeker veel aan. Wordt gewaardeerd! Fijne avond :)