Oproepen om te delen
Zojuist had iemand weer een oproep geplaatst om mensen hun verhaal te laten delen. Ik had erop gereageerd en de persoon heeft het bericht verwijderd, maar deze persoon is niet de eerste die hier komt met zo'n verzoek.
(Seksueel)misbruik is momenteel een behoorlijk item in verschillende nieuwskanalen. Mensen komen ervoor uit dat ze misbruikt zijn en het trekt de nodige kijkcijfers of lezers of volgers.
Ik ben helemaal voorstander voor het delen van je verhaal, maar wel op het juiste moment en via de juiste weg en met de juiste zorg.
Ik was een tijdje terug hier ook nog ambassadeur en stond toen ook met naam toenaam foto enzo hier op de site en heb daarover ook met veel mensen nog gesproken. Lotgenoten om precies te zijn. Want wat komt er nou allemaal bij kijken?
Ten eerste: wat de wereld in gaat blijft in de wereld. Eenmaal meegedaan kun je niets wat je gezegd of geschreven hebt, of namens jou geschreven is, nog ongedaan maken. Vergissingen en aannames worden snel gemaakt. Heb je het over je ex. Dan kan dit verhaal 10 jaar later gekoppeld worden aan een huidige ex bijvoorbeeld. Gaat het om de vader van je kind, dan kan de nieuwe stiefvader opeens vreemd aangekeken gaan worden. Dus het is belangrijk dat je met een partij te maken hebt die HEEL zorgvuldig ermee omgaat en bedacht is op de effecten van bepaalde berichten of uitzendingen.
Ten tweede is er natuurlijk je eigen psychische gezondheid. Ik werk nu ook al jaren in de psuchiatrie en heb daarin ook geleerd dat een vraag stellen of een opmerking maken of zelfs een bepaalde blik iemand kan triggeren t.a.v. hun trauma. Dat is nog niets vergeleken met een heel interview waarbij je hebt gezegd iets te doen en gevoelsmatig niet meer terug kan. En helaas soms door invloed van die ander ook gestimuleerd wordt door te gaan. Ik heb iemand gesproken gehad die voor een tijdschrift een interview gaf. Die wilde stoppen en doordat herhaaldelijk werd gezegd hoe diens verhaal anderen zou helpen en hoe goed dat die het deed, heeft ze het interview afgerond. Het resultaat. Haar omgeving kreeg informatie die ze niet had willen delen en viel over deze informatie. Ze had heel veel angsten doordat ze "teveel" gedeeld had volgens haar angstbrein. Daarnaast viel ze terug in haar proces omdat het hele interview veel had getriggerd en ze geen behandeling meer had om daar wat mee te doen. Dus ze kwam met dat probleem te zitten en de personen van het interview waren toen natuurlijk niet meer thuis om hulp te bieden. Houdoe en bedankt dus. Ze had dus een heel scala aan triggers herbelevingen en nachtmerries om weer mee te dealen. Dit bovenop naasten die zich gingen verveemden.
Ze is hier ook wel weer bovenop gekomen. Maar het maakt voor mij wel dat ik van mening ben dat je verhaal doen (Zeker bij kijkcijfer/lezers beluste instanties of personen, welke nadat ze de buit binnen hebben nergens meer te bekennen zijn) de nodige risico's met zich mee brengt.
Dit forum is bedoeld om mensen een veilige omgeving te bieden. Mensen die hier dus een oproep plaatsen kunnen we niet tegen houden. Ondanks dat het in de richtlijnen staat dat het niet mag gebeurt het toch. En vaak genoeg hebben ze al contactinformatie voordat er wat met het bericht gebeurd is. Ze halen mensen uit de veilige anonimiteit en omdat het hier plaatsvindt is soms de illusie dat dit door slachtofferhulp ook goed wordt gevonden. Maar deze censuur is er niet.
Dus aan iedereen. Wees bewust van wat je doet. Wees er ook bewust van dat er een heel scala aan mensen ons is voorgegaan met hun verhaal naar buiten brengen en die ook benaderd kunnen worden.
De zorg voor jouzelf moet voorop staan. Ook al willen we allemaal het liefste dat niemand overkomt wat ons is overkomen. Weet dat jouw eigen welzijn prioriteit moet krijgen (wat vaak al lastig genoeg is voor slachtoffers van trauma).
Dus wees lief voor jezelf en zorg goed voor jezelf. Als je wel zoiets mee gaat doen. Zorg dan dat de zorg voor jou goed geregeld is. Dat bijvoorbeeld een paycholoog betaald wordt als ze wel dingen losmaken en je hulp nodig hebt. Als ze oprecht verschil willen maken dragen ze dit ook wel. Maar weet bovenal dat je zoiets voor jezelf moet doen en niet voor hen! Check wat er met de informatie gedaan wordt en hoeveel invloed jij erop mag uitoefenen (zoals het laten verwijderen ervan wanneer je dit wilt)
Natuurlijk zijn er ook genoeg positieve verhalen te vinden, maar ik wil vooral even reageren op het beschermen van de mensen hier die allemaal zo hard werken aan zichzelf of gewerkt hebben.
11 Reacties
Ik weet het. Heb dan ook de eerst 6 keer ofzo om die reden geen bericht geplaatst. Nu vond ik het nodig omdat het een student was die met goede bedoelingen komt. Maar ondanks die goede bedoelingen wel een domino effect kan creëren. Dus het is niet altijd dat de intentie verkeerd is. Het is wel altijd belangrijk dat het startpunt jijzelf bent.
Dus heb je de behoefte je verhaal te delen. Ben je er klaar voor. Dan ja ga in op zo'n verzoek, maar zorg voor jezelf primair
Dank je wel voor het aanstippen van dit punt. Wij vinden het ontzettend belangrijk dat ervaringen op een veilige en prettige manier kunnen worden gedeeld, en de community een plek blijft voor slachtoffers, nabestaanden en hun naasten. Zoals je aangeeft modereren wij om die reden de community. We verwijderen ongewenste uitingen in verhalen en reacties. Dit doen we samen met de ambassadeurs.
Ongewenst gedrag kan worden gemeld via het rapporteer vlaggetje, wij krijgen daar een melding van en checken het bericht. Voel je welkom om vragen, tips en suggesties met ons te delen via community@slachtofferhulp.nl
Hartelijk groet, Eline
Dat is eigenlijk in t kort hoe ik tegenover delen sta.
Dank voor je bericht, het is fijn om te lezen. Het andere bericht - over delen vanochtend - raakte voor mij precies die veilige omgeving, maakte het minder veilig hier, en ik baalde ervan. Ik twijfelde daar iets over/van te zeggen en hoe dat dan te doen.. ik zat ermee. Dus ben heel blij dat jij dat nu hebt gedaan en de veiligheid daarmee borgt.
Ik weet dat de moderators hier actief zijn in het verwijderen van berichten welke niet gepast zijn maar die zijn ook maar beperkt beschikbaar. Dus samen moeten we deze plek veilig houden voor de mensen nu en in de toekomst. Vandaar dat ik ook vond dat ik het moest aanstippen. Bedankt voor je bevestigende woorden
Veel dank voor je oprechte bericht.
Wat je zegt is de reden dat ik hier indertijd heel summier wat gedeeld heb.
Ieder is vrij te delen natuurlijk mits, veilig voor zichzelf.
Warme groet