Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Dronken gebruikt.

Ik ben 3 maanden geleden opstap geweest en heb ik veel te veel gedronken, tot op het punt dat ik een totale black-out heb gekregen. Ik ben deze avond verdwenen en niemand kon mij terugvinden. Ik weet niet waar of bij wie ik ben geweest. 2 maanden later komt er een verhaal uit dat ik met een meid seks heb gehad zonder condoom. Ik heb contact gezocht met deze meid en zij heeft mij uitgelegd dat ik inderdaad enorm dronken was, maar dat zij dacht (niet zeker weten) dat ik met haar seks wou hebben. Normaal gesproken zou ik altijd met bescherming seks hebben, maar zij heeft hier geen boodschap aangehad. Nu heb ik een SOA opgelopen voor iets waar ik mij niet eens wat van kan herinneren… Ik voel mij enorm gebruikt en als man zijnde wordt mijn verhaal niet serieus genomen…. Wat kan ik hier aan doen? Want ik heb het gevoel dat als de situatie omgedraaid was, er sprake van verkrachting zou zijn, maar omdat ik een man ben wuiven mensen dit weg… 

Bezig met laden...

2 Reacties

27 februari 2025
Wat vervelend wat er is gebeurd. Ik ben een vrouw maar kan me voorstellen dat mannen zich ook gebruikt/misbruikt kunnen voelen. Wel moedig dat je contact hebt gezocht en het erover gehad hebt, ik kan me voorstellen dat dat misschien niet makkelijk is geweest.
Nou ja, ik ervaar dat misbruik/verkrachting zoiezo best "taboe" is om over te hebben of mensen het wegwuiven, misschien dat omdat je man bent dit dan extra geld dan.
Ik ben zelf van mening dat drugs/alcohol de situatie er moeilijker op maken al vind ik het ook weer niet oké dat een ander dan misbruik van zou maken.
Ben je bij huisarts/GGD geweest voor de SOA?
Sterkte

25 februari 2025
Hoi Dellie, misbruik onder invloed is altijd een lastig onderwerp waarbij veel schuld ook bij het slachtoffer wordt gelegd. Er wordt veel ingevuld ook.
Linksom of rechtsom je bent beiden verantwoordelijk voor jezelf en voor de ander. Als er 1 dronken is dan is het al een lastig onderwerp, als er 2 zijn dan nog lastiger.

Er heerst inderdaad nog het nodige stigma op misbruik. Het lastige in je verhaal is natuurlijk wel dat je zelf niet meer bij machtte was om te handelen zoals je normaal deed. De vraag is of de ander dit wel wist en of deze helder genoeg was om daar wat van te vinden.

Deze persoon is met je in gesprek gegaan dus er was een gesprek mogelijk? Vaak is dit wel een belangrijk punt. Dus wat zou jou nu helpen in je verhaal? Heb je het idee dat de ander je bewust een soa heeft gegeven? Dat er sprake is van misbruik?

Of is het vooral dat je jouw onbegrepen standpunt vervelend vindt en niet weet hoe te verhouden tot de ander?

Helaas moet ik je vertellen dat omgekeerd exact hetzelfde wordt gereageerd. Doorgaans is de reactie "dan moet je niet zo dom zijn en zoveel drinken" iets wat we dan zelf ook wel weten natuurlijk.

Ik weet nu vele jaren later ook wel dat ik moeilijk van iedereen kan verwachten begrip te vinden voor het belanden in een situatie die ik zelf had kunnen voorkomen. En waarbij de ander ook niet weet wat die dan tegen mij moet zeggen als wel goed antwoord. Wat kan de ander namelijk zeggen? Ow die ander is een rotvrouw want die heeft dit express gedaan doe angifte? De realiteit is dat je niets weet en geen bewijs hebt van misbruik. Juridisch gezien dus weinig van te maken en de tegenpartij was zich van geen kwaad bewust. Dus dan houdt dat verhaal op.

Een soa is heel vervelend ja, kan langdurige gevolgen ook hebben dus het is niet iets om weg te wuiven.
Was jede volgende dag thuis wakker geworden zonder gevolgen dan had de avond misschien niet zoveel impact gehad.
Was je bewust met deze persoon naar bed gegaan maar condoom gescheurd dan had je misschien ook minder last gehad?

Dus denk dat het vooral belangrijk is om bij jezelf ten rade te gaan waarvan je jezelf nu slachtoffer voelt opdat er ook gericht advies gegeven kan worden.

Ik schrijf dit nu onder omstandigheid dat ik misschien niet moet reageren omdat het misschien minder duidelijk is. Dus hopelijk komt mijn bericht wel goed over.