Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor verkeersslachtoffers

Geluk gehad..?

Ik ben op 10 december geschept door een auto terwijl ik op mijn fiets zat. Na een rit in een ambulance hebben ze in het ziekenhuis vastgesteld dat ik wonder boven wonder geen blijvende schade heb. Bont en blauw, maar niks gebroken en dat is echt bijzonder, want die auto reed naar eigen zeggen 25-30 kilometer per uur en heeft mij recht in mijn zij gegrepen. Zijn voorruit is kapot en dat heb ik met mijn hoofd gedaan. Nooit geweten dat mijn kop harder is dan een autoruit...

Terwijl ik langzaam opkrabbel word ik vooral knettergek van al die mensen die me de hele dag vertellen dat ik zo veel geluk heb gehad. Je had wel dood kunnen zijn, een kasplantje met zwaar hersenletsel, je rug gebroken en weet ik veel wat ze voor vrolijks allemaal bedenken.

Maar het gekke is, voor mij voelt het helemaal niet alsof ik geluk heb gehad. Als ik harder of langzamer had gefietst was ik op exact die ene seconde niet op die exacte plek geweest, als die automobilist uit zijn doppen had gekeken had hij de haaientanden gezien en geremd en als als als. En nog eens als als als.

Dus hoezo geluk gehad? Het voelt vooral als heel veel pech!

Bezig met laden...

3 Reacties *

07 januari 2020
ik herken het ook... ben zelf op 7 december aangereden terwijl ik op een tramhalte op de tram stond te wachten door een dronken bestuurder die (gelukkig) eerst het hekwerk van de halte heeft geraakt en daarna mij heeft gelanceerd... had ik maar een sprintje getrokken om de tram ervoor te halen... was ik maar iets eerder naar de tramhalte gegaan.... was ik maar naar een andere tramhalte gegaan... was ik maar op de fiets gegaan. Ik snap ook dat ik 'geluk heb gehad' omdat net als jij niks gebroken heb - maar ik had toch meer geluk gehad als ik net niet daar op dat moment had gestaan :(
20 december 2019
Dank Marielle, voor je reactie. Ik hoop dat het jou en je dochter beter gaat. Je hebt gelijk, ik zeg zo vaak mogelijk tegen mensen als ze zeggen dat ik geluk heb gehad dat dat niet zo is. Geluk is als je een miljoen wint in de Staatsloterij, niet dit. Ik durf wel in het verkeer, maar denk wel dat ik de volgende keer als ik naar mijn werk ga fietsen nog wel even iets zal moeten overwinnen. Ik heb nu vakantie en ga pas half januari weer aan de slag. Voor die tijd maar een proefritje maken, denk ik. Veel sterkte en fijne feestdagen, Marielle.
19 december 2019
Ik snap wat je bedoeld. Mensen grijpen al snel naar die clichés. Ik loop hier ook tegenaan. Mijn dochter is geschept toen wij wandelden samen. Ik gilde WEG toen ik de auto op ons af zag komen maar ze werd samen met de hond meegenomen en kwam onder de auto terecht. Het is een lang verhaal. Omdat er ook fouten zijn gemaakt in ziekenhuis heeft ze vijf dagen met gebroken rug thuis geweest tot ik aan de bel trok omdat ik het niet vertrouwde. Ze had haar rug gebroken en flink ook en nog zeggen mensen dan nou poeh wat een geluk heeft ze gehad het had mg wel veel erger gekund. Ja inderdaad dat weet ik ook wel maar dat wil niet zeggen dat we hier blij mee moet zijn. In jou geval heb je lichamelijk misschien geen dingen gebroken maar je bent wel beschadigd. Innerlijk ook. Het is al een traumatische ervaring ook al zou je NIET geraakt zijn. Als mensen dit zeggen voelt dat alsof ze eigenlijk alles wat JIJ voelt zo van tafel vegen. Vertel de mensen hoe jij je voelt als ze dit zeggen. Dat lucht op en hierdoor begrijpen mensen je misschien een beetje beter. Want het blijft nu eenmaal zo dat als jij en wij zoveel geluk zouden hebben gehad dan waren we op dat moment niet daar en was er geen ongeval. Hoe gaat het verder met je? Durf je wel in het verkeer? Ik heb daar nog grote moeite mee. Vooral daar waar het gebeurt is schrik ik vaak van auto's en zie ik beelden van het ongeluk weer voor me.