Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor verkeersslachtoffers

Brief aan de veroorzaker

Op aanraden van mijn psycholoog heb ik een brief aan de veroorzaker van mijn ongeluk geschreven. Mijn advocaat zei dat de verzekering van de veroorzaker wilde proberen of hij met mij contact wilde. 

Voor het geval dat hij dat niet wil, kan hij het onderstaande lezen. Ik weet niet of ik er iets mee opschiet, maar na 20 maanden ben ik zover gesloopt dat ik niet meer weet hoe ik het moet doen. 

Ik heb de naam van de veroorzaker weggelaten

 

Geachte heer K

Als eerste zal ik me voorstellen: mijn naam is Chantalle van N. Nu zal u die naam misschien niet meer zoveel zeggen, maar ik ben diegene die ervoor gezorgd heeft u NIET te raken met het ongeluk van 24-2-2023. Ja u leest het goed: ik heb ervoor gezorgd u NIET te raken. Was dit wel gebeurd, dan waren de gevolgen waarschijnlijk (voor mij) nog ernstiger geweest. Het enige wat dan wel was, is dat u nooit had kunnen zeggen dat het uw schuld niet was. Ook niet bij de rechter. 

Op die vrijdag, toen u besloot om zonder “goed” te kijken rechts af te slaan, wat u ook gezegd heeft tegen de politie, is het voor mij onbegrijpelijk dat u geen verantwoording neemt. Nu, ruim 20 maanden later, snap ik dat nog steeds niet. Maar ik ga u wel vertellen wat uw keuze om niet op te letten voor gevolgen heeft voor mijn leven.

De dag van het ongeluk was ik onderweg naar het werk. Ik had net een leuke baan en na alles wat er al in mijn leven gebeurd was, dolblij met de opleiding die ik gestart was. De dag van het ongeluk was het de bedoeling dat ik mijn examendata zou inplannen. Dus ik ging met zoveel zin naar het werk, dat ik zelfs het e.e.a. gepland had. Maar het heeft niet mogen zijn. 

U nam de afslag, ik deed er alles aan om u te ontwijken. Ik zag u namelijk wel en zag u de manoeuvre maken om rechts af te slaan. Ik was op dat moment al aan het remmen, ondanks ik voorrang had, omdat mijn gevoel zei:” Die kijkt niet”, en toen u idd afsloeg remde ik uit alle macht en viel. Wat mij ontzettend is bijgebleven na de val was: “Ik hoorde je vallen” (wat dus inhoudt dat u nét mij gepasseerd was) en ik zowel tegen de vrouw die bij me was, als tegen mijn collega (die belde waar ik bleef) zei “Ik moet gaan werken, ik kom eraan”. Zelfs op maandag in het ziekenhuis, terwijl ik aan een ruggenprik met medicatie lag, heb ik school gebeld dat ik de lessen wilde volgen: online. Bezopen nu achteraf, maar zo graag doe ik mijn werk. 

Eenmaal in de ambulance en na het gesprek met de politie, hebben ze me op een opblaasbare matras gelegd, me ingesnoerd en ervoor gezorgd dat ik niet meer kon schuiven. Nadat ze me aan het infuus gelegd hebben, hebben ze me naar het ziekenhuis gebracht, heb ik de nodige onderzoeken gehad en dit was aan het einde van de avond de uitslag: 8 gebroken ribben (1 rechts, 7 links waarvan 6 op meerdere plekken). Na een paar maanden (tijdens fysiotherapie) zijn we er achter gekomen dat er met mijn been en hoofd nog het e.e.a. aan de hand is, wat toen niet onderzocht is vanwege de ernst van mijn ribbenkas: mijn linker knie helemaal stuk (voorste kruisband weg, achterste kruisband ingescheurd, meniscus ingescheurd, banden opgerekt), een zenuw boven mijn linker oog wat continu onder spanning staat, waardoor ik steeds meer gezichtsverlies krijg (posttraumatisch accommodatiespasme (pseudomyopie)) en slaapstoornis (oftewel: ik slaap maar een uur of 2 max 3 per nacht). En dat alles van 1 val en ondanks dat ik een helm op had. 

Op woensdag ben ik ontslagen uit het ziekenhuis en heb 3 (!) maanden een ziekenhuisbed in de woonkamer gehad. Dan wordt de wereld heel erg klein: ik kon niets (niet lopen zonder ondersteuning) geen tv kijken (dat kon niet vanwege de druk in mijn hoofd), mijn hondje niet uitlaten, niks. De pijn die ik had was ondragelijk (had zeer zware medicatie mee naar huis die ik de hele dag door moest nemen), ik kon niet in de douche (omdat deze op de eerste verdieping is) dus heb ik me al die tijd met hulp beneden in de keuken moeten wassen. Ik heb me rot geschaamd daarvoor. 

Ook ben ik inmiddels geopereerd aan mijn rug, omdat er 3 ribben verkeerd aan elkaar zijn gegroeid. Links ben ik ook lager dan rechts en dat zal ook nooit meer recht worden. Deze operatie heeft een jaar na het ongeluk plaats gevonden. Ook na die operatie heeft er 3 (!) maanden een ziekenhuisbed in de woonkamer gestaan. Omdat ik nog geen verstelbaar bed had en dus niet in mijn eigen bed kon slapen. De tijd, na het ongeluk, dat ik weer naar mijn eigen slaapkamer kon tot de tijd dat ik een verstelbaar bed had, heb ik in een lading kussens gelegen zodat ik iets omhoog lag. Alleen werkte dat niet, want ik zakte continu naar onderen.

En komen nog operaties aan en wel aan mijn linker knie. Zij het eerst een voorste kruisband reconstructie, of meteen een volledige nieuwe knie. En er komen nog onderzoeken wat we kunnen doen met mijn linker oog. 

Heel het ongeluk heeft bij mij zowel privé als zakelijk alles op zijn kop gezet. Mijn hele leven is tot stilstand gekomen. Nu, ongeveer 20 maanden later, ben ik nog steeds volledig in de ziektewet. Nu, na fysiotherapie, ergotherapie en inmiddels revalidatie, ben ik blij dat ik zonder krukken kan lopen. Dat ik nu zonder krukken kan lopen, wil niet zeggen dat alles nu goed is: ik heb nog steeds moeite met opstaan, trap lopen en helemaal plat liggen gaat niet meer. De pijn is ook nog steeds aanwezig, wat inhoudt dat het chronische pijn is geworden. Iets waar niks aan te doen is. En als ik met mijn kinderen naar een pretpark wil gaan, zal ik en mijn krukken mee moeten nemen en een rolstoel moeten reserveren. Omdat op die manier lopen de hele dag niet meer gaat. 

In deze 20 maanden vanaf het ongeluk heb ik mijn kinderen niet kunnen helpen met verhuizen en het opknappen van de huizen die ze in deze tijd gekregen hebben, kon ik niet zo ineens naar mijn pasgeboren kleinzoon (ik ben 16 mei voor de eerste keer oma geworden) en als ik hem nu vasthoudt kan ik dat maar even op links. Ook ga ik nog geregeld door mijn linker knie, omdat alles zo verslapt is en, ondanks wat ik er ook aan doe, de krachten niet goed terug krijg. Het uitlaten van mijn hondje gaat ook nog steeds niet goed, dat nu zelfs de gedachte er heel erg is dat ze naar een ander gouden nestje gaat, zodat ze nog veel kan genieten. Want ik kan haar dat niet meer geven. Ook (zonder in detail te treden) wat er in de slaapkamer normaal gebeurt is niet meer: mijn partner durft niet, omdat ik continu met pijn leef. Wat dus ook een druk op de relatie zet. Alles wat ik voorheen deed, zelfstandig deed als gescheiden vrouw van 3 kinderen, kan ik nu nog maar een maximaal 20%. Wat inhoudt dat ik overal hulp voor moet vragen, iets waar ik zeer veel moeite mee heb, omdat ik altijd alles zelf heb kunnen doen. Uiteraard hoop ik dat ik in de loop der tijd meer zelf kan, maar zoals ik het voor het ongeluk kon zal nooit meer zijn.

En dan zakelijk: als u uitgekeken had, dan was ik nu geslaagd geweest voor de opleiding Verzorgende IG. Iets wat dus ook niet meer zal gaan, omdat ik dit fysiek niet meer kan. Dus een droombaan en toekomstperspectief aan duigen. Ik heb dan nu wel een baan in de zorg, maar dat is niet wat ik wil. Dus als ik weer werk wil vinden wat ik wel leuk vind en kan, zal ik dus helemaal opnieuw moeten beginnen. En dat met 52 jaar is dat geen pretje.

Toen u mij via SMS stuurde dat u vond geen schuldige te zijn en dat er getuigen waren die het met u eens waren (wat dus een onwaarheid was ” We hebben geen aanrijding gehad en getuige  zeiden ook dat ik hier geen schuld aan had dit zou ook bij de politie verklaard zijn. “), was ik diep teleur gesteld. Zeker toen uit het politierapport bleek dat er inderdaad een getuige is, maar dat die verklaard heeft dat U fout zat en niet ikBuiten het feit dat u haaientanden genegeerd heeft, heeft u (net als ik) op school, maar ook bij uw rijbewijs geleerd: rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Ten tijde van het ongeluk was u 64 jaar, dus inmiddels ben u 65 jaar. Dus ik neem aan dat u dat ook geleerd heeft. 

Het feit dat u verklaard aan de politie in de zon te hebben gekeken kan, maar ik heb de foto’s van dat moment. Daar de zon tijdens het maken van de foto’s lager was en NIET hinderlijk voor het verkeer, was dat op het moment van het ongeluk ook niet mogelijk. Notie: ik zat op de brommer en heb i.v.m. verkeer ook die kant op gekeken. Dus dat u dan zegt in de zon te hebben gekeken en geen brommer gezien heeft (wit van kleur, iemand erop die op dat moment niet de smalste was, een witte help en behoorlijk geluid makend) is voor mij iets wat onbegrijpelijk is. Want hoe kunt u mij niet horen als ik naast u rijdt, maar wel dat u mij hoort vallen?? 

Kunt u zich voorstellen wat een opluchting het was dat u strafrechtelijk vervolgd werd? Dat u schuldig bent bevonden en dus een boete aan de staat moest betalen van €500,00?? Ik had toen nog zoiets van: is dat alles, maar goed het is gerechtigheid. Kunt u zich ook voorstellen dat het voor mij onbegrijpelijk is dat u er onderuit gekomen bent en de zaak geseponeerd is? Ook omdat er in het politierapport staat dat u schuldig bent (“artikel 62 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, artikel 80 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Bij haaientanden geen voorrang verlenen aan de kruisende weg (aanrijding)”), dat er een getuige is (“Ik zag dat er een personenauto kwam aanrijden over de Cartografenweg die rechtsaf sloeg richting de Professor Asserweg. Ik zag dat er een bromfiets over het bromfietspad aan kwam rijden en hard remde voor de personenauto. Ik zag dat de bestuurder van de bromfiets onderuit gleed. De bromfiets had voorrang.”) dat u schuldig bent en u dus geen verantwoording neemt? In geen enkel opzicht? Doordat u geen volledige verantwoording heeft genomen, moet ik vechten om alle rechten te krijgen waar ik recht op heb. 

Ik heb de kans om u persoonlijk te spreken, dit heeft uw verzekeringsagent laten weten. Dit wil ik nog steeds, omdat ik u in het gezicht wil kijken en u wil vertellen wat u veroorzaakt heeft. Ook speel ik nog steeds met de gedachte om u voor het gerecht te dagen zodat u alsnog vervolgd wordt. Omdat ik niet tegen onrecht kan en u mij op zoveel manieren onrecht hebt aangedaan, dat het alleen opschrijven niet eens meer voldoet. 

Het is voor mij onbegrijpelijk dat iemand, die schuldig wordt bevonden, niet eens het fatsoen heeft om zowel naar het ziekenhuis te komen, als op huisbezoek en niet eens af en toe vraagt hoe het gaat. Sommige mensen zijn dus schijnbaar zo enorm op zichzelf: als het hen maar goed gaat. 

Dank zij het ongeluk wat u veroorzaakt heeft heb ik PTSS en rouwverwerking. Iedere keer als ik een ambulance, politie of brandweer met alarm zie/hoor raak ik in paniek. Nooit last van gehad, overgehouden aan het ongeluk. Rouwverwerking is er, omdat ik van een leven vol dingen ineens stil kwam te staan. En voor iemand die er altijd is voor iedereen, is afhankelijk zijn van andere iets wat toch behoorlijk hard aankomt. Ik ben altijd een onafhankelijke vrouw geweest, maar daar is nog niet de helft van over. Want na al die tijd ben ik nog steeds mentaal aan het vechten om te accepteren wat er gebeurt is. 

Meneer K, deze brief is via mijn advocaat bij uw verzekeringsmaatschappij gekomen. In de hoop dat u hem leest. Slachtofferhulp heeft dit aangeraden, alsmede de psycholoog. In de hoop dat het iets verlichting geeft en dat ik in ieder geval iets van alles kan verwerken. Want al zijn de nachtmerries weg, het piekeren over hoe nu verder is er nog dagelijks (en in de nacht). 

Nu in november week 88 na het ongeluk in zicht komt, betekent dat ook dat de WIA-keuring in zicht komt. Inmiddels is me wel het e.e.a. uitgelegd hierover, maar ik loop dus nog steeds van het ene onderzoek in het andere en krijg dus ook geen rust om alles daadwerkelijk te verwerken. Met de WIA-keuring zal blijken of en zo ja hoeveel ik afgekeurd zal worden. Ook iets waar ik mee zal moeten leren leven. 

Meneer K, ondanks dat u zich niet schuldig acht aan alles wat er gebeurt is, wens ik u een fijn leven toe. In de hoop dat u dit alles lees, beseft wat u gedaan heeft en inziet wat geen verantwoording nemen inhoudt. Ik hoop dat u beseft wat u veroorzaakt heeft en dit de rest van uw leven met u meedraagt. 

Ik moet dat immers ook. 

Met vriendelijke groet, Chantalle van N

 

 

Bezig met laden...

14 Reacties

10 oktober 2024
Lieve Chantalle, Ik moest aan jouw verhaal denken deze ochtend. Ik vroeg mij af of er een indicatie is gegeven wanneer je ongeveer iets hoort? Daarnaast vroeg ik mij af hoe je geslapen hebt deze afgelopen dagen nadat de brief eruit is gegaan. Heel veel liefs van mij!
10 oktober 2024
Lieve Shyla Ik weet het niet, mijn advocaat heeft de brief ontvangen in de mail, maar ik weet niet of hij hem al doorgezet heeft naar verzekering van de veroorzaker. Ik slaap sinds het ongeluk zo wie zo slecht. Gisteren is er alles weer uitgekomen bij de revalidatie. Ik zal het uitleggen: Vorige week dinsdag waren mijn zoon en schoondochter bij mij met de kleine. Helemaal blij natuurlijk (ze wonen nu eenmaal niet om de hoek). Uiteraard als oma ben je dan met de kleine bezig. Maar mijn kleinzoon is best zwaar, maar door de blijdschap merk je de pijn niet. Op donderdag heb ik een zwaar gesprek gehad op het werk (ik beticht ze van onwaarheden (wat ik ook kan bewijzen) en zij zeggen dat het niet zo is, dus een welles-nietes spelletje). Op vrijdag heb ik bij de revalidatie het idee geopperd om met een gewicht op links te lopen. Het betreft een bal van 4 kilo. Een parcourtje (dus dat ik ook naar links en rechts moet uitstappen, op een opstapje moet gaan staan (alsof ik de trap op en af moet) enzovoort). Bij thuiskomst had ik veel last van mijn linkerschouder. Op zaterdag werk ik ziek (ik dacht in eerste instantie buikgriep). Op maandag weer therapie: toen met een zak waar water in zit: heen met 2 handen, terug op links dragend. Dat laatste ging niet goed. Ik heb daarna ook niets meer gedaan en ben zelf eerder naar huis gegaan. Eenmaal thuis werd de pijn alleen maar erger, zelf zo erg dat ik er van dinsdag op woensdag van heb overgegeven. Gisteren vertel ik dit dus bij de revalidatie: bewustwording (echt een klap in mijn gezicht) dat ik dat wat ik eigenlijk echt wil doen nooit meer zal gaan. Dus ben ik ingestort. In tranen met mijn fysio naar een andere kamer. Daar kwam uit dat de brief mij zoveel hartzeer gegeven heeft (letterlijk pijn en steken in mijn hart) omdat ik dus gewoon heb opgeschreven dat ik geen verzorgende IG meer kan worden, maar ook cliëntenondersteuner gewoon niet gaat. Door het ongeluk heb ik ook wat aan mijn hoofd/oog, zoals je hebt kunnen lezen. Door de spanning is deze nu zo erg dat ik links niets zie. Ik ben ook hartstikke misselijk van alles. Dus het hakt er heel erg in, wat er gebeurt is. Uiteraard hoop ik dat ik hem zelf te zien/spreken krijg, maar ik verwacht van niet. Ik hoop dat dit een beetje je vraag beantwoord, sorry voor het uitgebreide antwoord. Liefs XOX Chantalle
10 oktober 2024
Lieve Chantalle, Als eerste hoef je nooit sorry te zeggen! Al helemaal niet voor het uitgebreide antwoord. Ik vraag er bewust naar! En dit is de plek waar dit gewoon mag en kan! Ik vind het onwijs verdrietig om dit allemaal te lezen. Uiteraard is het goed (vind ik) om jezelf te blijven uitdagen, maar tot op zekere hoogte. Maar als je lichaam niet werkt zoals je zelf zou willen is dat een enorm verlies. Heb je andere manieren waarin je alles kwijt kan? Mensen waarmee je kan praten? Of een uitlaatklep? Heel veel liefs!
10 oktober 2024
Lieve Shyla, Ja er zijn wel mensen (buiten de multidisciplinaire revalidatie), maar die hebben ook allemaal werk. Ook de kinderen (27, 25 en 23) hebben gewoon werk. Dus dan ga je niet storen he. Met als gevolg dat je het dus alleen doet. XOX
10 oktober 2024
Lieve Chantalle, Die herken ik! Ik wil vaak mensen niet lastig vallen “met mijn leven”. En dat is het moeilijk uit te krijgen. Helpt het om hier te praten voor jou? Liefs van mij!
10 oktober 2024
Lieve Shyla ja het helpt wel iets. Aan de andere kant veroorzaakt het ook veel hartzeer, omdat je dus iedere x weer bij jezelf diep gaat en dus het besef er is wat er daadwerkelijk speelt. Net een telefonisch consult met 1MA gehad (onafhankelijk medisch advies bureau, die aan mijn letselschadezaak gekoppeld is). Dan komen de tranen zomaar. En je wilt niet huilen, omdat je je schaamt (een vreemd iemand), maar het gaat vanzelf. Het maakt me ook doodmoe (energie slurpend zeg maar) Het enige voordeel is dat ik nu wel afval (iets waar ik al mee bezig was), al gaat het nu zo snel dat dit eigenlijk ook niet goed is. Maar dat komt omdat er zoveel negatieve energie vrij komt (het ongeluk en het gevolg) dat het voor mij dus aan alle kanten eruit komt. Zowel mentaal (dus psychisch) als fysiek (overal pijn en rosacea (huidaandoening door stress), waardoor ik dus ook daar weer medicatie voor heb :( ) LIefs XOX
10 oktober 2024
Lieve Chantalle, Dat gevoel van schaamte ken ik ook weer zo erg! Je hoeft je er totaal niet voor te schamen. Maar ik weet ook dat dat makkelijker gezegd is als gedaan. Blijf het vooral met ons delen als dat helpt! Heb je nog iets anders wat je helpt zonder dat het te veel inspanning vraagt? Een boek lezen bijvoorbeeld? Of gaat dat lichamelijk ook lastig? Liefs!!
10 oktober 2024
Lieve Shyla Ik heb dyslectie, dus lezen is een probleem. Maar ik heb leren haken dus hou me wel zoet Liefs XOX Chantalle
10 oktober 2024
Lieve Chantalle, Goed! Het is wel fijn om ergens wat afleiding in te kunnen vinden! Haak je leuke dingen voor je kleinkind nu? 💕🥰 Liefs!!
Standaard profielafbeelding
RJ
07 oktober 2024
Beste Chantalle, knap gedaan! Een dergelijke brief heb ik ook geschreven; mijn situatie lijkt nogal op die van jou, ik herkende zeer veel. Ik mocht tijdens de strafzitting mijn spreekrecht gebruiken en heb een groot deel van mijn brief voorgelezen. De dader was erbij en heeft na een opmerking van de OvJ en een in het oor gefluisterde instructie van zijn advocaat 'spijt' betuigd van zijn onverantwoord gedrag. Vreemd genoeg deed me dat niets, mogelijk omdat het een toneelstukje leek. Ook ben ik niet meer boos op hem, vind hem eigenlijk een wat sneu figuur die niet van zijn fouten leert (het was zijn 4de overtreding). Verspilde moeite en energie, die ik al zo weinig heb. Ik hoop dat jouw brief je wat dichterbij jouw afsluiting brengt, ook al heb je nog een lange weg te gaan in je herstel. De wond blijft echter zo nu en dan etteren, omdat er nog zoveel gebeurt: de WIA-keuring, de trage afwikkeling van de civiele zaak en het telkens bij moeten stellen van je toekomstplannen. Voor mij speelt er ook nog een en ander en het blijft zo moeilijk. Verwacht niets van meneer K, dan kun je ook niet teleurgesteld raken. Boosheid verbittert en brengt je niet verder. Ben je het toch, schrijf dan een 'niet-zo-nette-brief' maar verstuur 'm niet. In die brief mag je alles schrijven ;-) Ik wens je veel sterkte en vele (kleine) geluksmomenten. Knuffel, RJ
07 oktober 2024
Lieve RJ, Het frustreerd me enorm dat hij onder zijn straf is uitgekomen met de woorden: "ik heb haar niet gezien want ik keek in de zon en we hebben elkaar niet geraakt." Daarom zit ik er ook aan te denken om hem alsnog voor het gerecht te dagen puur voor mijn spreekrecht. Maar dank je wel voor je lieve woorden. De WIA-keuring zal door het werk met spoed aangevraagd worden (ook een stuk wat niet klopt, maar goed). Als dat eenmaal rond is, weet ik wel waar ik aantoe ben. En waar ik dan mee moet leren leven. Het spijt me dat jij zoiets vergelijkbaars hebt meegemaakt. Je gunt het niemand. Liefs XOX Chantalle
07 oktober 2024
Lieve Chantalle, Wat hartverscheurend om dit te lezen. En wat goed en daller dat je dit zo op papier hebt gezet! Hoe voel jij je nu je dit gedeeld hebt? Ik hoop dat het iets van verlichting kan geven, al is het maar heel even. Heel veel liefs, Shyla
07 oktober 2024
Hio Shyla Ik heb er heel veel moeite mee. Deze brief is zaterdag weggegaan, maar vandaag bij de revalidatie kwam er wee een dieptepunt. Mijn kleinzoon kan ik niet meer tillen op links, dat gaat gewoonweg niet Dank je wel voor je reactie XOX Liefs Chantalle
07 oktober 2024
Lieve Chantalle, Wat vind ik dit rot om te lezen! Ook een stuk verlies wat je ervaart. Ik heb toen een poging gedaan om met Stichting Herstelbemiddeling contact op te zoeken met getuigen, maar ook de bestuurder van het busje. Dat laatste is helaas nooit gelukt, omdat hij mij niet wilde ontmoeten. Daar heb ik toen veel moeite mee gehad. Getuigen heb ik wel mogen ontmoeten. Dat heeft mij toen ook wel goed gedaan. Liefs Shyla