Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Tegenstrijdigheden

Bijna gaat het groepje lotgenoten waar ik aan deel ga nemen van start. Ik vind het enorm spannend hoe het gaat lopen. Herkenning, triggers, onbegrip, moeilijke vragen, hoe zal ik reageren op anderen? Maar ook, hoe zullen anderen reageren op mij?

Nog steeds heb ik moeite met uitspreken dat ik slachtoffer ben geweest (en in kleine mate soms opnieuw ben). Als ik de verhalen van anderen lees over nare ervaringen vind ik dat vreselijk, maar voor mezelf stel ik me aan? De positieve ervaringen met hulpverlening, terwijl dat voor mij regelmatig níet zo gevoeld heeft. En soms nog..

Tegelijkertijd zie ik dat ikzelf ook terugspiegel, er soms (onbewust of misschien zelfs bewust) aan bijdraag bij anderen. 

Hulpverlening die waarschijnlijk toch écht de intentie heeft om te helpen maar bij mij iets triggert waar zo'n lading opzit dat ik een heel gemene opmerking terugkaats.     

Omgeving waarin ik me soms zo onbegrepen voel dat het veel pijn en verdriet doet, terwijl mijn automutilatie of halfslachtige pogingen hen ook waarschijnlijk pijn en verdriet doet, of in ieder geval bij sommige heel ongemakkelijk maakt..    

Dat het in m'n pubertijd zo normaal was geworden dat er bijna dagelijks slaande ruzie was, dat ik m'n boosheid regelmatig ook zo ging uiten.. 

De sarcastische of lugubere grappen die ik bij gesprekken op het terras met een hapje en drankje wel eens gemaakt heb om wat luchtigheid te creeëren of het onderwerp iig niet te dichtbij te laten komen en daarmee misschien een ander behoorlijk gekwetst heb of aan victim-blaming doe. Terwijl op een ander moment iemand lacherig doet over een onderwerp en ik er zelf even echt niet mee kan lachen.. 

Dat ik anderen met paniek-aanvallen of depressie soms heb proberen helpen maar het leek alsof m'n hulp loze energie was en er niets mee werd gedaan. Terwijl íkzelf zo goed weet hoe moeilijk het is en hoe je probeert en vecht om ermee om te gaan en het soms écht niet lukt..

Dat de zorgverzekering mij toen een therapie niet ging vergoeden (waar betaal ik dan @*# zorgpremie voor!) "omdat het zorgpotje leeg was" was het antwoord,  en ik het liefst de ruiten van het kantoor met een baksteen had kapot gegooid (niet gedaan overigens)  

Dat een opstapeling aan gebeurtenissen tot burn-out (geen officiele diagnose, wel veel herkenning)  en (weer opnieuw)  tot depressie kunnen lijden bij mij, maar dat één van mijn "crisis"- situaties er misschien ook wel een bijdrage toe heeft gedaan dat een hulpverlener die naast haar werk nog mantel-zorger is voor moeder die ziek is, financiele zorgen heeft en ook nog wat aanhoudend kribbig contact heeft met de buren, zelf in een burn-out terecht komt.. 

Het maakt het er soms ingewikkeld voor mij, een grijs gebied waarin dader/slachtoffer of (niet) helpende omstander elkaar kunnen overlappen en door elkaar heenlopen en de grens ook niet altijd zo duidelijk is.

 Gedrag van mijn daders, die ik enigzinds rationeel kan begrijpen/verklaren (misschien hadden zij ook wel een moeilijke jeugd, maakte de omstandigheden dat het zo gelopen is ect.ect.) maar emotioneel wringt en wrijft het.. 

Bezig met laden...

9 Reacties

05 oktober 2024 (bewerkt)
Beste Bluebird, Wat lijkt het me verwarrend om al deze tegenstrijdigheden te ervaren. Ik kan me ook voorstellen dat dit versterkt wordt door het vooruitzicht op de lotgentengroep. En wat goed dat je dit gaat doen. Ik denk dat je herkenning zal vinden bij de andere deelnemers. Een paar jaar geleden ben ik ook bij een lotgenotengroep geweest. Ik vond de eerste keer toen heel spannend. (Er ging van alles door mijn hoofd: Wat als ik heel erg schik van een verhaal van een ander? Wat als mijn verhaal te heftig is voor een ander? Wat als het stilvalt? Geloven ze me wel? Raak ik de controle niet kwijt? Enz...) En de eerste keer was ongemakkelijk. Toch ben ik erg blij dat ik het heb gedaan. Het heeft mijn problemen en trauma niet opgelost, dat was ook niet mijn verwachting. Het was fijn om een aantal keer bij elkaar te komen en te praten over de dingen waar we tegenaanlopen omdat we slachtoffer waren van seksueel misbruik. Hier op de community, in de lotgenotengroep en als je hulpverlening krijgt, mag het echt om jou gaan. Misschien helpt het je om de begeleiding te vertellen over wat je spannend vindt en wat je nodig hebt als het even te veel wordt. Je schrijft dat je soms jezelf pijn doet, burn out klachten hebt en depressief kan zijn. Hoe is het nu met je energie en je stemming? Heb je hier hulp bij? Ik wens je net zo'n fijne lotgenotengroep toe als ik had.
08 oktober 2024
Hey Laura, bedankt voor de reactie. Wat naar van jou gebeurtenissen en wat moedig dat je nu ambassadeur bent. Fijn dat je zo'n goede ervaring hebt gehad met de lotgenotengroep. Op het moment val ik tussen wal en schip of nergens in een hokje met hulpverlening (te "crisis-gevoelig voor 'gewone' therapie en niet crisis genoeg voor intensievere therapie) ik ben niet helemaal van de radar, wel nog wat gesprekken met POH. Heb je zelf ervaring met therapie en wat heeft dan geholpen? M'n stemming en energie zijn een beetje wisselend, terug veel last van angst maar op zich krijg ik mezelf nu nog geregeld :)
09 oktober 2024
Dankjewel Bluebird! Dat lijkt me een pijnlijke situatie voor je om tussen wal en schip te vallen. Gelukkig inderdaad dat je af en toe met de POH kan praten. Ik heb dat ook een poosje gedaan toen ik even niet zo goed wist wat ik nodig had en dat vond ik wel heel prettig. Ik herinner me dat ik bij haar telkens zo moest huilen omdat ze zo begripvol was en dat ik me schaamde voor mijn tranen. Zij liet me toen zien dat haar bureaulade vol met dozen zakdoekjes lag. Ik was dus niet de enige... Ik heb zelf verschillende soorten therapie gehad. EMDR, cognitieve gedragstherapie en schematherapie hielpen voor mij om mijn emoties iets beter te reguleren, maar niet echt voor de dagelijkse patronen en reacties die veel dieper ingesleten waren. Vechtsport (in combinatie met therapie) heeft voor mij echt geholpen om me zekerder te voelen in mijn eigen lichaam en om grenzen te voelen en aan te geven. Later heb ik ook veel aan coaching gehad en nu heb ik zo nu en dan haptotherapie om te leren om beter naar mijn gevoel te luisteren. Een hele lijst... Dit hoe het voor mij werkte, misschien is het voor jou weer heel anders. Ik vind het knap dat je jezelf geregeld krijgt, ondanks de wisselingen en dat je het wat meer zelfstandig moet doen. Ik denk dat dat belangrijk is om verdere verwerking aan te kunnen gaan. Heel veel sterkte en liefs!
10 oktober 2024
Het niet zo goed weten wat je nodig hebt herken ik wel.. Zo te lezen heb je idd ook al vanalles bewandeld en geprobeerd. Schema-therapie wist ik juist niet toe te passen destijds. Ik zag wel de oorzaken, maar had het idee dat ik in allerlei schema's en modi's tegelijk zat/kon zitten. Vechtsport heb ik uit mezelf geprobeerd, ik vond het op zich leuk maar het 'sparren' met anderen te lastig. In m'n hoofd wist ik dan dat het nu om sport ging maar eenmaal thuis moest ik zo vaak alle opgebouwde stress uithuilen. Op een gegeven moment ben ik gestopt omdat ik het niet volhield al zou ik het wel evt. nog wel eens willen doen. Yoga heb ik ook een tijdje gedaan. Haptotherapie ken ik maar (nog) niet geprobeerd. Dankje voor je lieve woorden.
05 oktober 2024
Hoi nog een keer hier. Ik wil je niet overbeladen, maar ik herken veel je verhaal. Ik ben zelf recent gestart met een norwood groep. Dat gaat over mensen die zoals de schrijver zegt 'te zeer liefhebben'. Ik heb het hierover omdat ik hoor dat je gedrag van daders probeert te begrijpen. Wat menselijk is. Het helpt je soms ook vinden hoe je zelf een stukje verantwoordelijkheid kan nemen. Maar op het moment dan je te lang in een situatie blijft om een ander te helpen. Of bijvoorbeeld dat je je over verantwoordelijk voelt voor het leven van een hulpverlener. Allemaal herkenbaar voor mij trouwens. Ik wilde bijv niet huilen bij een hulpverlener om haar niet te belasten. Want vroeger vond en nu trouwens nog mijn moeder mijn verdriet te zwaar en werd ik weggestuurt. Dit zijn gedragingen die zelfopofferend werken en daarover is een boek geschreven. Daarop is nu de norwood groep gebaseerd. Het boek heet 'als hij maar gelukkig is'. Er staat hij maar het kan net zo goed zij, zijn natuurlijk. Ik kan niet opmaken of je een man of een vrouw bent. Maar het gaat erom in het boek dat zelfopoffering lijd tot weinig zelf. Weinig zelfsturing, weinig ruimte innemen. Misschien bied het je inzicht.
05 oktober 2024
En wat ik lijk te horen is een stuk emotionele verwaarlozing. Heb ik zelf ook ervaren. Soms kunnen ouders niet meer doen, omdat ze zelf ook verwaarloosd zijn geweest. Dat maakt het niet goed. En dat maakt jou ook zeker niet onbelangrijk. Ik lees nu een boek, wat me zoveel herkenning en steun geeft. Ongezien opgevoed. Van Lindsay c. Gibson. Ik hoop dat het jou ook troost en erkenning geeft. Veel sterkte, of juist zachtheid voor jezelf gewenst, kan ik beter zeggen:)
05 oktober 2024
Hoi bluebird, Ik hoor je zeggen dat je triggert op gedrag van hulpverleners. Misschien kun je in kaart brengen welke situatie de eerste was bij een hulpverlener. Toon je in nood verkeerde en geen gepaste hulp kreeg, waardoor je bijv bent gaat automotileren (ik vul nu in he, dus het is een suggestie) als je zelf door je depressie in hoge nood verkeerd waardoor je zelfmoord gedachten hebt en de hulp niet goed genoeg was, waardoor het bijna misging.. is ook een bijna dood ervaring.. Ik heb bijvoorbeeld van de emdr een psychose gekregen. Toen ik voor het eerst in behandeling ging. Ik had al drie sessies gedaan en vroeg om 2elijns hulp(betere hulp) en die werd afgewimpeld. Omdat ik heel veel trauma heb meegemaakt en we gewoon plat bij de eerste waren begonnen. Ging van binnen bij mij de kraan open en liep ik volledig over. Ik bleef nachtenlang nacht merries houden die uiteindelijk een psychose veroorzaakte. Dit heeft bij mij geleid tot niet vertrouwen van de hulp en een angst voor psychose bij het opnieuw opstarten van Emdr. Het eerste dat ze dan ook aanpakte bij psytrec was de angst voor een psychose en controle verlies. Als ik jou zo hoor ben je bang voor je eigen reactie, of onvermogen goed te reageren. Die angst lijkt me dan het belangrijkste. Misschien is er een what if beeld. Dat je bang bent dat je misschien iemand wat aandoet als je een keer echt je woede loslaat. Een ex van mij die heeft extreme woede gekregen door mishandeling van zijn vader. Zij hebben bij hem emdr toegepast op de woede, ipv de angst. Want hij deed bijna zn vader wat aan op t laatst. Ik vul vanalles in en hoop dat je me het niet kwalijk neemt. Ik probeer alleen met je mee te denken. Het klinkt als een ingewikkelde situatie waarin je je bevind. Weet dat er altijd een uitweg is en groei mogelijk, zolang je vragen blijft stellen en om hulp vraagt. Hier is iedereen anoniem. En je mag alles delen. Ik wil je dan ook bedanken voor je eerlijkheid. Ik voel je onmacht. Ik weet hoe ontzettend naar het is, je radeloos te voelen. Blijf stappen zetten voorwaarts. En dan komt ook voor jou echt die verlossing.
05 oktober 2024 (bewerkt)
Jeetje Restart, wat heftig allemaal om te lezen wat je hebt meegemaakt maar wel echt wat raakvlakken denk ik. Op dit moment heb ik weer al wat weken veel last van angst en één angst-onderdeel is dat ik een psychose zal krijgen (wat overigens ook weer ertoe aanzet dat ik mijn eigen hele verleden met herinneringen niet vertrouw want bij een psychose is het criteria dat je niet meer in de werkelijkheid zit en zijn mijn herinneringen dan wel werkelijkheid geweest?) De angst voor mijn eigen reactie ook ja, want woede zit er ook wel degelijk bij mij, 9 van de 10 x reageer ik het op mezelf af maar heb ook zelf flink teruggevochten. Ik zie mijn eigen aandeel denk ik regelmatig wel in dingen en vind m'n gedrag ook vaak niet zo mooi.. maar soms denk ik en ik dan? Dan het tegenstrijdige van mezelf dat ik echt serieus over levensbeïndiging heb nagedacht via levenseindekliniek (waar ik overigens toen voor ben afgewezen) En wanneer ik dan nog eens op straat aangevallen word, mijn eerste reactie weer terugvechten is.. Ook zo'n herkenning dat je hulp vraagt en die word afgewimpeld! Dan voel ik me wederom zo boos, verdrietig en in de steek gelaten. ík moet "aan de bel trekken" voordat het crisis word en dan word er (door protocollen of weet ik wat) geen gehoor aan gegeven terwijl vervolgens krijg je geirriteerde reacties bij SEH of ontkent de huisarts glashard de situatie.. Wel heb ik ook een beetje andere kanten ervaren. Na de overval op straat had ik het gevoel dat de politie me serieus nam, met me meedacht ( bankpas b.v. blokkeren) en bij het vrijwillig werk wat ik toen deed reageerde ze meelevend en snapte ze dat ik even van slag was. Daar heb ik dan ook het minst last van. Letterlijk zo'n verschil wanneer er anders mee om word gegaan! (alleen dan daarna regelmatig de gedachte gehad dat ik dan blijkbaar gewoon ellende op me afroep ofzo) Nou ja, ik stop even met schrijven anders lopen emoties nu ook te hoog op. Het voelt soms wel alsof 30 jaar aan allerlei heftige of minder heftige situaties niet even in 2 of 4 daagjes EMDR opgelost zou kunnen voor mij (tegelijk dat aanstellen weer) Het boek wat je noemde, van ongezien opgroeien, ken ik maar nog niet gelezen. Nou ja, het klinkt zo verschrikkelijk voor jou, maar doordat jij (mag ik jij noemen?) zo'n vervelende ervaring met therapie hebt gehad, voelt het voor mij als bevestiging dat het dus idd echt niet allemaal aan mij ligt. Ik durf niet helemaal erop te hopen dat ik ook nog mooi aan de EMDR kan vanwege eerdere teleurstellingen.. maar ergens wel al wat opluchting om te delen. Dank
05 oktober 2024
Ik kan ook niet op alles reageren omdat mijn hoofd volloopt. Maar wat ik je wel kan uitleggen. Wat mij is uitgelegd. Is dat ik misschien geen psychose heb gehad. Maar meer hele heftige herbelevingen, waardoor je uit de realiteit knalt want je wordt para omdat je niet zeker weet of je veilig bent. Misschien was waarom je er wel half bij was. Ik snapte er steeds in en uit nl. Voelde me even normaal en dan na een trigger, wist ik bijv weer niet zeker of ik nu een nachtmerrie had of dat ik wakker was. Extreme angst vooral. Ik heb van een meisje gehoord die al 8 keer bij psytrec is geweest. Dus vergelijk jezelf niet met anderen. Als je leven al 30 jaar een hel is, dan moet je t jezelf niet kwalijk nemen als je misschien wel vijf keer naar psytrec moet. En dan kun je 40 trauma's behandelen. En geloof me, dan voel je je echt een heel end beter. Ze checken bij psytrec echt continue of je psychotisch bent en of je in het heden bent of in een herbeleving. Het is bijv te zien aan je ogen, bij mij gaan ze glazig of gaan ze stilstaan. Terwijl je moet meekijken naar die emdr balk. Want je moet vanuit het heden naar het verleden kijken en dat houden ze in de gaten. Psytrec is echt honderd mijlen anders dan even een emdr sessie. Ze zijn erg kundig. Neem vooral even pauze en lees het laten terug. Alles gaat in stappen in t leven. Ik probeer er ook altijd 100 tegelijkertijd te zetten, maar een plant groeit ook niet tot volgroeit in 1 dag. Dus go with the flow. Uiteindelijk gaat het om jou. Als je nooit meer emdr doet weet je dat je heftigheid niet over gaat. Als je nog een keer emdr doet en t valt tegen, bij psytrec krijg je elke behandeling een andere behandelaar, juist voor als je geen connectie met die ene had. Ze schrijven voor elkaar op waar je baat bij had, waardoor je juist elke keer een beetje beter ondersteund wordt.