Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor verkeersslachtoffers

De dag dat mijn leven anders werd.

Het was 17 april 2018, voor mijn gevoel de eerste echte lentedag. Na een dag lekker gewerkt te hebben op kantoor ging ik op de fiets naar huis. Vlakbij huis is een bruggetje wat ik moet passeren, waar auto's een drukke weg op kunnen draaien. Toen ik aankwam stond er een grote zwarte auto stil, ik keek naar de bestuurder en dacht te zien dat hij mij ook zag, dus onbezorgd fietste ik verder.......... had ik gehoopt.

Opeens lag ik op de straat, vaag hoorde ik een politieagent, sirenes, mensen die dingen vroegen, maar het leek niet binnen te komen. De volgende herinnering is in de ambulance. Er werd verteld dat ik een roesje had gehad, omdat ze anders mijn been niet konden fixeren, ik gilde het uit van de pijn volgens de broeder. En weer zakte ik weg om in het ziekenhuis weer bij te komen.

Ik had mijn hielbeen volledig verbrijzeld. Of ik hersenletsel opgelopen had konden ze niet helemaal vast stellen, maar mijn voet was nu het belangrijkst en meest zorgwekkend.

Na een operatie, 10 nachten bijna niet slapen door een snurkende kamergenoot en een hele zware darminfectie die niet onderkend werd, ben ik 10 dagen na de operatie overgeplaatst naar een buurtzorgpensioen. Ook daar lukte het niet echt om op krachten te komen vanwege een kamergenoot, en zodoende ging ik vandaar uit naar een wisselwoning, met volledige thuiszorg, want zelfs douche lukte niet meer (was ik te uitgeput voor) Mijn eigen woning werd nl. op dat moment gerenoveerd.

Door het slechte herstel heb ik 4 maanden in een rolstoel gezeten, waarna bijna een jaar revalidatie volgde. 

Ik was blij dat mijn fysiotherapeut een experiment was gestart waar ik in mee mocht, wat bestond uit om te beginnen een half jaar intensieve therapie, zowel fysio- als ergotherapie en counseling. Daarna ben ik met de fysio en de counseling doorgegaan.

Geestelijk kwam het pas binnen toen ik minder voor mij herstel hoefde te gaan "vechten" . Bij die coach kon ik al mijn angsten en onzekerheden delen, tijdens dat uurtje counseling, maar daarnaast vertelde zij me ook vaak de waarheid als ik me te veel door angst liet leidden.

Nog steeds heb ik af en toe een afspraak met haar. 

Want hoe accepteer je dat je van de ene op de andere dag niet meer kunt wat je altijd het liefste deed (fietsen, lange wandelingen maken, over het strand lopen) dankzij iemand die je over het hoofd zag?

Hoe accepteer je dat je elk jaar weer van alles wat je teruggewonnen hebt, meestal door pijn weer een stukje los moet laten?

Als ik weer somber ben waar ik niet uit kom, helpt zij me weer om te kijken naar wat ik nog wel kan.

En weet je, als je daar naar opzoek ga, kun je nog zoveel merk ik elke keer weer!

 

 

 

Bezig met laden...

10 Reacties

24 juli 2024
Haai Nel28, Wat pittig om dit allemaal te lezen! Dit gaat je zeker niet in de koude kleren zitten. Wat dapper dat je jouw verhaal op de community wil delen. Hoe gaat het nu met je herstel? Ik hoop dat het delen van je verhaal helpt! 🤍 Heel veel liefs, Shyla
24 juli 2024
Van herstel is geen sprake. Ik heb blijvend letsel en heb gerevalideerd tot ik nietmeer vooruit ging. De laatste jaren ga ik langzaam achteruit. Met name qua pijn, maar ook mijn mobiliteit gaat langzaam achteruit helaas.
24 juli 2024
Van herstel is geen sprake. Ik heb blijvend letsel en heb gerevalideerd tot ik nietmeer vooruit ging. De laatste jaren ga ik langzaam achteruit. Met name qua pijn, maar ook mijn mobiliteit gaat langzaam achteruit helaas.
24 juli 2024
Jeetje! Wat onwijs heftig om te horen. Hoe ga je om met de pijn? En dit verlies? Ook dit is een vorm van verlies. Heb je net als ik de persoon van voor het ongeluk en de persoon van na het ongeluk?
25 juli 2024
Ja, weet je, ik doe het er gewoon mee. Ik slik permanent pijnstillers, die wat onderdrukken en verder merk ik die pijn op als ik met mijn aandacht naar mijn voet ga en in rust. Pijn vind ik makkelijker om mee om te gaan dan het verlies. Dat geeft een gevoel van gemis, rouw. Ik merk dat ik mijn leven zo ingericht heb, dat ik wat ik niet meer kan zo min mogelijk tegenkom.......... maar soms knal ik gewoon keihard tegen dat gemis aan. Vaak is het dan uithuilen en opnieuw beginnen. En lukt dat niet, heb ik altijd mijn vriendin/coach nog achter me. En op je laatste vraag kan ik heel duidelijk JA antwoorden.
25 juli 2024
Ik vind het verschrikkelijk om te lezen dat er nog zoveel pijn is. Verschrikkelijk wat een ongeluk allemaal met je kan doen. Lichamelijk en geestelijk! Wel goed dat je je leven anders hebt kunnen inrichten. Ook dat zal veel gevraagd hebben. Fijn dat je zo open bent! En dat je herkent wat ik zeg. Ik ben dan mijn man verloren door een ongeluk. Dus nu alleenstaande moeder. En daarin merk ik dat er echt een Shyla is van voor het ongeluk en een Shyla van na het ongeluk. Ik mis mijn “oude” leven nog erg vaak… dat zal je denk ik ook wel herkennen. Liefs Shyla
24 juli 2024
Hoi Nel28, Wat heb je veel door gemaakt en wat is het herstel moeizaam. Super goed van je dat je hulp van een coach hebt gezocht. Het is zo helpend om je verhaal te kunnen doen maar die je ook weer op weg helpt. Ik heb zelf ook een coach opgezocht na het verongelukken van mijn zoon. De eerste keer al bij de deur begonnen met huilen en ook dat mag en lucht op. Ik vind het zo knap van je dat je toch steeds weer vooruit blijft kijken naar wat je wel kunt. Petje af. Liefs Anja
24 juli 2024
Dank je wel Anja.
24 juli 2024
Hi Nel28, Ik vind je verhaal ontzettend herkenbaar. Wat een heftig herstel heb je mee moeten maken en nog steeds. Bedankt dat je je verhaal deelt. Het is ook een stukje rouwen, als je afscheid moet nemen van de dingen die je niet meer kan. Die je zo’n onderdeel van je leven waren en je met alle liefde deed, maar je zegt het ook heel mooi: dat als je opzoek gaat naar wat wel kan, je zoveel andere en nieuwe dingen ontdekt! Fijn dat je zoveel hulp hebt en dat het praten helpt. Liefs Lindsay
24 juli 2024
Ja, inderdaad is het rouwen, met alle emoties die erbij komen. En ja, eigenlijk ben ik rijk met alle mensen die mijn willen steunen. Dat is trouwens ook iets waar ik door doorging. Omdat ik toen pas besefte hoe veel lieve mensen er om me heen stonden, dat ik daar heel rijk mee was.