Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor verkeersslachtoffers

Landelijke Herdenking Verkeersslachtoffers 2019

Laat ik me eerst even voorstellen: ik ben Fleur, 38 jaar en vandaag precies 23 jaar geleden, op 22 oktober 1996 verloor ik mijn 12-jarige zusje Ylse bij een verkeersongeval. Ze werd op een Fries polderweggetje geschept door een automobilist, belandde in een sloot en raakte onderkoeld. Ze overleed dezelfde dag in het ziekenhuis.Niet lang na dit dodelijke ongeval pakte ik als 15-jarige mijn puberleven op alsof er niets was gebeurd.

            Pas dertien jaar later volgde voor mij de klap. Reizend langs de Nijl in Afrika kwam ik mijn onverwerkte trauma alsnog onder ogen. Ik schreef hierover eerst mijn debuut De Nijl in mij. Onverwacht riep het werken aan dat boek nieuwe vragen op: wie was de man die mijn zusje Ylse doodreed? Hoe zou het hém zijn vergaan? Ik wist alleen dat hij Smeets heette en dat hij op wereldreis was gegaan. Deze gegevens vormden voor mij het startpunt van een zoektocht die mij via politierapporten naar een ‘lotgenotendag’ voor nabestaanden van verkeersslachtoffers bracht – en terug naar het Friese polderweggetje waar het ongeluk gebeurde. De vragen die ik mijzelf stelde: hoe om te gaan met het noodlot? Hoe te vergeven?

            Het boek dat ik over deze zoektocht schreef ‘Verkeersslachtoffer 22/10. Op zoek naar de man die mijn zusje doodreed’ verscheen in januari 2019. Het boek mocht zich op veel media-aandacht verheugen en ik ontving veel mooie reacties, zowel van nabestaanden en slachtoffers als van veroorzakers.

            Zondag 17 november spreek ik tijdens de Landelijke Herdenking Verkeersslachtoffers in Middelburg met als thema ‘Zwijgen is zilver, spreken is goud’ over mijn boek, mijn ervaringen als nabestaande van een verkeersslachtoffer en alle complexe gevoelens die daarbij horen. Wees van harte welkom bij deze herdenking, een bijzondere bijeenkomst om verongelukte geliefden te gedenken en andere nabestaanden en slachtoffers te ontmoeten. Bezoekers aan de Landelijke Herdenking Verkeersslachtoffers krijgen dit jaar gratis mijn boek Verkeersslachtoffer 22/10 als geschenk mee naar huis.

Voor meer informatie over de Landelijke Herdenking Verkeersslachtoffers in Middelburg of op je op te geven zie deze website:

https://www.landelijkeorganisatieverkeersslachtoffers.nl/activiteiten/herdenking-2019/

Bezig met laden...