Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor nabestaanden na zelfdoding

Verhanging onder vreemde omstandigheden

Hallo allemaal,

Al 3 jaar knaagt het. Emoties gaan alle kanten op en ik kan het niet naast me neer leggen omdat er zoveel open einden zijn. 
 

Situatie:

mijn beste vriendin heeft in mei 2020 zich verhangen. Dit na 2 eerdere, heel doordachte en georganiseerde pogingen onder invloed van alcohol en kalmerende tabletten omdat ze angst heeft ok te stikken e.d. De pogingen waren er dus ook vooral op “voorbereid” dat ze zo onder invloed was dat ze het niet zou voelen/meemaken. Kleren perfect, haren de avond ervoor nog in de verf en volledig perfect. Alles perfect omdat dit tevens het gene was dat haar leven ingewikkeld maakte. Perfectie. 
 

tijdens de start van covid en de daarme begonnen maatregelen is dit alles gebeurt. Haar houvast, de sportschool was dicht en de dingen waarvan nog van genoot vielen weg. Ze is gevonden hangend in haar zoons slaapkamer (hij was haar heilig.. waarom daar??) met een heel raar oud kaartje over iets met zusjes en ruzies en een geschreven tekst; “ps; ik zeg niets”… Omdat ik geen direct familie ben (maat me 100% zo voel) is er niemand die inzage wil geven. Haar moeder heeft haar kan verloren en haar zoon doet er alles aan staande te blijven. Heb meerderde maken geprobeerd meer inzicht te krijgen maar heb het gevoel hun eigen proces te verstoren. Toen ze is aangetroffen kon ze met haar voeten bij de grond en dit maakt het I onwerkelijk voor mij. Je aan een super laag vide ophangen en op zo’n wijze dat je op kan staan. Geen verdovende medicate en juist het geen aar ze bang voor was. Stikken. Samen met de kaart diende op het trappetje had gezet en de ruimte waarvan is aangetroffen. Er was eenzelfde vide op de kamer ernaast. 
 

politie kan gene vertrouwelijke info geven. Laptops en alles blijkt uit de opslag verdwenen te zijn. Allemaal weg. 
 

ik probeer zo erg het naast me neer te leggen maar mijn hele lijf en intuïtie blijven onrustig. Is het niet mijn taak als vriendin zeker te weten dat het om zelfdoding gaat en hoe bepaald de politie dit? Zonder haar levensverhaal van A-Z te kennen? Haar depressie was niet zoals eerdere keren.. alles was vreemd. 
 

heeft iemand een idee of het vaker voorkomt, verhanging en voeten gewoon op vloer zodat je op kan staan. En hoe je omgaat met het gevoel dat alles niet klopt? 
 

mij lukt het niet…

 

 

Bezig met laden...

7 Reacties *

15 februari 2023
Helaas komt het vaker voor. Mijn zusje heeft zich iets meer dan een half jaar geleden ook op die manier verhangen. Ze leek aan het eind ook erg verward en radeloos. Bij een eerdere poging had ze ook pillen ingenomen omdat ze ook bang was om te stikken maar bij de laatste keer was dit niet het geval al was ze nog wel deels onder invloed van de pillen van de poging ervoor. De recherche heeft bij haar nadat ze is gevonden ook onderzoek gedaan om er zeker van te zijn dat er daadwerkelijk sprake was van zelfdoding. Ik moet toegeven dat ook ik er niet goed mee kan omgaan maar ik ben er wel van overtuigd dat ze het echt zelf heeft gedaan.
14 februari 2023
Beste Deborah, Het is mijn ervaring inderdaad ook dat er grondig onderzoek wordt gedaan door de recherche. Nadat ik mijn vriendin gevonden had, mocht ik hierdoor ook enkele uren ons huis niet in. Terwijl ik juist wel graag bij haar wilde zijn. Ik begreep het volkomen, want je wilt echt alle twijfel uitsluiten. Het is heel lastig te begrijpen wat er omgaat in het hoofd van iemand die zelf afscheid neemt. Ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat je veel vragen hebt. Die heb ik inderdaad ook nog steeds. Nu, 3 jaar later, denk ik echter met een heel goed gevoel aan mijn vriendin terug. Het is niet haar afscheid dat de boventoon voert, maar de mooie tijd die wij samen hebben gehad. Dat is mijn gelukt. Ik hoop dat het jou ook snel lukt de mooie herinneringen de boventoon te laten voeren. Heel veel sterkte. Groeten, Vincent
13 februari 2023
Deborah000, Mijn man heeft zich ook verwurgd. Ook hij hing aan een sjaal met gebogen knieen omdat hij had kunnen gaan staan. Hoe dan? Volgens de politie is het in deze gevallen niet de bedoeling geweest te komen overlijden maar iets te lang en je raakt bewustelios waarna je dus onbedoeld komt te overlijden. Kan dat de persoon op zoek is naar een kick,even ontsnappen aan de werkelijkheid of de persoon heeft een psychose en is niet bewust met datgene bezig. In het geval van mijn man klopt dit totaal niet met wie hij was,maar toch is het wel gebeurd. Onze zoon heeft hem gevonden want hij kwam tussen de muddag thuis eten. Dit zou hij zijn zoon nooit willen aan doen en toch....... De vragen blijven onbeantwoord al zullen we nog jarenlang alle bedachte antwoorden afwegen en overwegen. Heel veel sterkte want dit blijft onbegrepen en doet ongelofelijk veel pijn. ?
13 februari 2023

Als antwoord op door dbb8ab1733ae4d…

Heel erg herkenbaar Jen. De frustratie van waarom…? Waarom heb je je benen er niet onder gezet. Wij hebben met een aantal deskundigen gesproken, die beide aangeven dat het buiten iemands bewustzijn om gaat. Ze zijn zich niet meer bewust wat ze achterlaten, dat ze gevonden worden door dierbaren. Enkel dat ze op dat moment ‘rust’ willen en geen enkele andere uitweg zien. Het besef wat ze achterlaten en dat ze een fijn gezin en fijn leven hebben is er op dat moment niet meer, is wat ze aangaven. Daar probeer ik mijn berusting in te vinden, in zoverre als dat lukt. Dat gaat het ene moment beter als het andere. Veel sterkte ook voor jou Jen!
13 februari 2023
Inderdaad is het zo dat er altijd een forensisch arts en recherche komen om zelfdoding vast te stellen of een misdrijf uit te sluiten, dus het zal geen misdrijf zijn. Het kan zijn dat ze radeloos was, en ze in een fuik met gedachtes zat en eigenlijk niet meer zichzelf was. Het lijkt ook wat psychotisch. Vanuit angst kan je dan zo de realiteit kwijt zijn, dat ze haar daad minder doordacht heeft gedaan dan ze anders gedaan zou hebben. Uiteindelijk heeft haar perfectionisme er wel toe geleid dat ze van het leven af was, en is het haar dit keer gelukt. Ook mijn zoon heeft zich opgehangen in de slaapkamer van zijn broertje. Gelukkig heeft hij er wel voor gezorgd dat we niet het huis in konden. Mijn zoon was een heel sociale jongen en zou nooit hebben gewild dat zijn broertje hem zou hebben gevonden. Maar in een radeloosheid kan je dus blijkbaar heel snel handelen. Een heel naar ervaring voor je en zo zielig voor iedereen die ze achterliet, maar ook voor haarzelf dat ze het leven niet meer aankon
13 februari 2023
Bedankt voor je reactie
13 februari 2023
Mijn vader heeft zich ook verhangen op een hoogte waar hij heel makkelijk had kunnen gaan staan, maar op dat moment zijn alle emoties ed uitgeschakeld. Bij dergelijke gevallen komt er altijd een forensisch arts en recherche om zelfdoding vast te stellen of een misdrijf uit te sluiten. Dat is standaard en zal bij jouw vriendin ook zo geweest zijn. Het lichaam wordt pas vrijgegeven, zodra de forensisch arts een verklaring geeft dat zelfdoding de oorzaak is. Sterkte!