Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van geweld

Voorstellen Ambassadeur: Quincy

Beter worden doe je samen

Het verhaal van ambassadeur Quincy Patrick

Quincy kende lange tijd geen veiligheid. Op alle plekken waar je veilig hoort te zijn, thuis in het gezin, op school en later in zijn relatie, werd hij slachtoffer van mishandeling en seksueel misbruik. Als kind zwierf hij een aantal jaar op straat. Uiteindelijk vond hij de kracht om een leven voor zichzelf op te bouwen. Die kracht heeft hij nu omgezet in een doel: lotgenoten helpen hetzelfde te doen.

Verlegen
Nog altijd word ik verlegen als ik vertel wat me is overkomen. Ik vind dat moeilijk. Op verschillende momenten in mijn leven heb ik te maken gehad met mishandeling en seksueel misbruik. Mijn ouders mishandelden mij. Op een gegeven moment plaatste Jeugdzorg mij uit huis en kwam ik terecht op een internaat. Daar werd ik weer mishandeld, er waren momenten die ik maar net heb overleefd. Ook werd ik jarenlang seksueel misbruikt, door de groepsleidster. Zij zei dat het ons geheimpje was. Als iemand het zou weten dan moest ik weg en zou ik haar nooit meer zien. Dat zou haar veel verdriet doen. Ik dacht dat het zo hoorde. Pas veel later, ik was allang volwassen, zei mijn partner dat wat mij was overkomen helemaal niet mag. Mijn eerste reactie was boosheid naar mezelf. Hoe stom was ik! Maar ik was jong, wist niet beter. Ik was gehersenspoeld. Later kreeg ik in mijn relatie weer te maken met huiselijk geweld. Mijn toenmalige partner heeft mij zwaar mishandeld en emotioneel verwaarloosd.

Erkenning
Toen ik uiteindelijk de kracht vond mijn ervaringen te gaan verwerken, stond ik niet alleen. Slachtofferhulp heeft me geweldig geholpen in een zware periode. Naast emotionele steun namen ze ook lasten uit handen, bijvoorbeeld het indienen van een aangifte. Dat vond ik toch eng om te doen. En een aanvraag indienen bij het Schadefonds. Ik hoefde niets alleen te doen, ze stonden gedurende het hele traject naast mij. Toen het achter de rug was, voelde ik een soort erkenning. Ik kon het afsluiten, nam zelf de regie en kwam weer terug bij mezelf. Ik kreeg weer hoop. En waar hoop is, is herstel.

Goed dat je er bent
Ik wil graag tegen lotgenoten in de community zeggen: ‘goed dat je hier bent’. Ik weet hoe belangrijk dat is. Toen er misbruik van mij werd gemaakt, al die keren, miste ik een plek als deze. Als je veel meemaakt en je kunt nergens terecht, kun je jezelf verliezen door te ontkennen wat er is. Om de pijn maar niet te voelen. Ik heb jaren tegen mezelf gezegd dat ik niemand nodig had. Dat ik me niet moest aanstellen. Ik was bescheiden, hield me op achtergrond en was vooral heel streng voor mezelf. Er was geen ruimte voor mijn gevoel, ik was alleen maar aan het overleven. Tot ik erachter kwam dat toelaten wat er is gebeurd, de pijn voelen, het begin is van herstel. Dan kom je in verbinding met jezelf. Laat de pijn toe, kijk naar binnen. Wat gebeurt er? Waar komt die pijn vandaan? Daar put je kracht uit.

“Ik ben er sterker uit gekomen. Voor mij zijn het versnelde levenslessen.”

Zelfhulpgroep
Vergeven is voor mij heel belangrijk, het is een cadeau aan mezelf én de dader. En vooral niet boos zijn op mezelf. Als je vergeeft kom je dichterbij jezelf te staan en van daaruit kun je weer de hand toereiken aan een ander. Zo geef je iets door. Naast mijn ambassadeurschap voor Slachtofferhulp Nederland ben ik een zelfhulpgroep gestart voor lotgenoten. De wachttijden bij de GGZ zijn zo gigantisch lang, terwijl er sprake is van een crisis. Zoveel kwetsbare mensen wachten op hulp. Dat kan schadelijk zijn. Ik besloot er zelf iets aan te doen. Meteen was er veel vraag naar. De GGZ stuurt mensen door en stelt één keer per week een ruimte beschikbaar. Wat ik heb meegemaakt is niet leuk, maar het heeft me hier gebracht. Op een plek waar ik anderen kan helpen. Ik ben er sterker uit gekomen. Voor mij zijn het versnelde levenslessen.

Verschillende doelgroepen in één ruimte
Mijn zelfhulpgroep is laagdrempelig en alle doelgroepen komen samen. Niet apart. Daar geloof ik in. We hebben allemaal één ding gemeen, kwetsbaarheid. Van die kwetsbaarheid is misbruik gemaakt. Hoe, dat maakt in de groep niet uit. Het herstelproces is hetzelfde. We zijn allemaal slachtoffer geweest. En door met verschillende mensen over verschillende ervaringen te praten, krijg je meer inzichten.

“Niemand hoeft het alleen te doen. Beter worden doe je samen.”

Een netwerk van hulp
Als je iets naars hebt meegemaakt, heb je een plek nodig waar je meteen terecht kan. Een plek waar je met elkaar kunt zijn. Niemand hoeft het alleen te doen. Beter worden doe je samen. Ik word gelukkig van mensen helpen, te zien hoe ze zich ontwikkelen en verder gaan met hun leven. Mijn hoop is dat mensen als ze dit lezen denken ‘ik ga dat ook doen’. Dat ik mensen aansteek. En er een netwerk ontstaat van hulp. Online en offline. Op vrijwillige basis. Ik zie dat bij Slachtofferhulp ook, er werken zoveel vrijwilligers met zoveel passie. De motivatie is niet geld, maar liefde. Zo ontstaat er gelijkwaardigheid. En van daaruit kunnen we genezen.

Bezig met laden...

4 Reacties *

16 januari 2023
Van de organisaties moeten we het inderdaad niet hebben. Daarom zijn wij hier: we helpen elkaar!
16 januari 2023
Herkenbaar voor mij. Ook ik ben thuis mishandeld en heb mishandeling en geweld naar leerlingen en mezelf toe weer meegemaakt op het speciaal onderwijs en het Voortgezet speciaal onderwijs. Heb heel lang alleen ermee rondgelopen, omdat ik nooit het mogen leren om mijn gevoelens thuis te uitten, met depressies, zelfdestructief gedrag als gevolg. Dacht als kind dat het ook aan mij lag. Ook hierna in de ggz en in een beschermde woonvorm van de ggz werd mijn problematiek niet erkend en voelde ik me niet gehoord, wat weer traumatisch voor me was. Nu pas merk ik door het delen van mijn pijn en ellende, dat ik babystapjes vooruit zet en klein beetje aan het helen ben. Ik heb nog heel veel problemen, maar delen vind ik fijn.
16 januari 2023
Knap van je! Ik zit in de fase dat mijn verhaal nog niet helemaal geloofd en serieus genomen wordt, juist door de hulpinstanties. Dat doet veel pijn en geeft veel zorgen om het welzijn van de kinderen. Er zijn inmiddels voogden betrokken waar ik dankbaar voor ben. Nog even doorzetten want uiteindelijk geloof ik ook dat de waarheid en liefde overwint! Soms denk ik ook dat ik dit mee moet maken zodat ik uiteindelijk misschien andere mensen kan helpen. Vandaag een dipje, heb ik niet vaak... Je verhaal hier geeft mij vandaag weer hoop!
20 januari 2023

Als antwoord op door 0a759137299249…

Hallo Ja84. Bedankt voor de compliment en dat mijn verhaal jou kracht en hoop mag geven. Wat moet dit zwaar voor jou zijn, om niet geloofd en serieus genomen te worden. Het is pijnlijk en bovenal kwetsend. Slachtofferhulp Nederland, is er voor je, Je hoeft dit niet alleen te doen, Heb je erover na gedacht om deel te nemen aan een lotgenotengroep. Bij de lotgenoten groep kun je, je verhalen delen in een vertrouwde omgeving. Dit bied steun en herkenning. Er wordt altijd naar je geluisterd en je wordt serieus genomen. Uit ervaring weet ik dat het helend werk. Je levensfase is een levensles die je hebt doorgemaakt. Dit zou je als ervaringsdeskundige kunnen inzetten om lotgenoten te kunnen helpen. Is dit mogelijk iets voor jou? Wat je schreef is zeker waar. liefde overwint alles. En weet dat er hoop is. Waar hoop is, is herstel. Bedankt voor het delen van jouw verhaal. Ik geef je heel veel wijsheid, liefde, moed, kracht en hoop toe. Liefs, Quincy