Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

probleem met mannelijke zorgverlener(s) na trauma

Hallo,

Ik heb vele jaren geleden een trauma opgelopen door seksueel, fysiek en geestelijk geweld van mijn toenmalige vriend binnen onze relatie. In eerste instantie heb ik een paar jaar hierover gezwegen voordat ik de eerste keer iets erover tegen iemand vertelde. Uit angst heb ik nooit aangifte gedaan, en merk dat veel mensen mij niet geloven na al die tijd. Tot op de dag van vandaag kan ik er ook nauwelijks over praten in details. Ik dacht dat ik wel een groot deel ondertussen zelf verwerkt had. Dusdanig dat ik in grote lijnen kan toegeven wat mij is aangedaan en heel langzaam heb ik mijn verloren zelfvertrouwen teruggevonden. In mijn volgende relaties heeft mijn trauma in het vroege begin zeker voor enige problemen gezorgd. Echter dacht ik dat ik eigenlijk inmiddels wel ver hersteld was, en alles weer aankon. 

Nu ben ik na jaren van vruchtbaarheidsproblemen onverwachts toch zwanger geraakt. Iets waar ik heel erg blij mee ben. Maar nu kom ik er steeds meer achter dat ik (opeens) grote problemen heb met mannelijke zorgverleners. Iets wat tot nu toe of geen probleem was of ik tot nu toe niet mee geconfronteerd werd doordat ik vaak toevallig een vrouwelijke zorgverlener had. Het begon een tijd geleden met plotselinge vervanging van mijn vaste tandarts (toevallig vrouw) door een mannelijke collega. Vol vertrouwen ging ik naar de afspraak zonder enige angst, maar mijn lichaam dacht er duidelijk anders over?! Tijdens de behandeling kreeg ik een heftige paniekaanval; hyperventilatie, trillen over hele lichaam, tranen over mijn gezicht... terwijl ik het zelf niet begreep waarom. 

Toen ik een tijdje later een oproep kreeg voor een controle bij een mannelijke gynaecoloog heb ik een heel weekend plotseling nachtmerries gehad, heftige huilbuien, hyperventilatie... Waarna ik op maandag uiteindelijk de afspraak heb laten omzetten naar een andere (vrouwelijke) gynaecoloog; met nodige protest en onbegrip van het ziekenhuispersoneel helaas. Ook (intieme) aanraking of handelingen door een vrouwelijke zorgverlener ervaar ik inmiddels als onprettig en moet ik me echt toe dwingen. Maar grootste probleem is echt behandeling door een mannelijke zorgverlener. Zelfs slechts alleen een gesprek aangaan met een mannelijke zorgverlener blijkt voor mij haast onmogelijk. 

Inmiddels heb ik geprobeerd met de verschillende zorgverleners rondom mijn zwangerschap te praten over mijn trauma en dat het duidelijk geworden is dat een mannelijke zorgverlener voor mij blijkbaar geen optie zal zijn. Enerzijds is hier niet veel begrip voor en anderzijds kunnen ze niet veel voor mij betekenen. Echter is er een redelijke kans dat ik in het ziekenhuis moet bevallen, en een deel van de gynaecologen en verloskundig personeel is mannelijk. Het ziekenhuis is alleen (met grote moeite) bereid om met mijn voorkeur voor een vrouwelijke zorgverlener rekening te houden bij standaard geplande zorg. Echter in noodgevallen of bij bevalling zal dat niet mogelijk zijn. Hierdoor is er een kans dat ik op zo'n moment plotseling geconfronteerd zal worden met het moeten accepteren van een mannelijke zorgverlener. Iets wat voor mij onmogelijk lijkt, gezien mijn recente lichamelijke heftige reacties waar ik geen enkele controle over heb.

Niemand schijnt mij te kunnen helpen met manieren waarop ik mijzelf zover zal kunnen krijgen om een mannelijke zorgverlener te kunnen accepteren tijdens mijn bevalling. Enige wat ik gezegd krijg: het zal toch moeten! Psychische hulpverlening zien ze niet meer als oplossing op deze korte termijn, dat zou te lang duren om op te starten en te doorlopen. Ondertussen weet ik me bijna geen raad meer. Vanuit een zwangerschapscursus is geopperd om aan de slag te gaan met positieve affirmaties om mijn hersenen nog om te programmeren. Bijv door dagelijks meermaals te herhalen "Ik heb vertrouwen in een mannelijke zorgverlener" of "Ik blijf rustig bij een mannelijke zorgverlener". 

Zelf heb ik er echter weinig vertrouwen in dat dit zal helpen. Heeft iemand zelf ervaring met een soortgelijk probleem? Of heeft iemand een tip of idee wat ik nog zou kunnen doen om ervoor te zorgen dat mijn bevalling over een paar weken niet zal resulteren in een absolute nachtmerrie met een heftige paniekaanval of mogelijk zelfs ernstige gevolgen voor mijn gezondheid of dat van mijn kind? Op dit moment zie ikzelf alleen nog het weigeren van een mannelijke zorgverlener als laatste redding... echter zodra mijn leven of dat van mijn kind in gevaar komt, is dat uiteraard geen optie meer...

Groetjes Isithera

Bezig met laden...

12 Reacties *

Standaard profielafbeelding
Mo
29 september 2022
Dit klinkt ontzettend goed!!! Heel veel ingrediënten voor je bevalplan staan hier al genoemd. Bedenk steeds: Wat kunnen je zorgverleners doen om jou te helpen? Zuid Limburg is niet echt een regio waarin ik bekend ben... Wel nog een tip: https://helenvanseksueelmisbruik.nl/boeken/ Bij angst zeg ik vaak tegen zwangere vrouwen: dat mag. Als je een paniekaanval krijgt, dan krijg je die. En we zullen hem samen met jou opvangen. Een paniekaanval levert geen gevaar op voor jou of je kind. Als ervaringsdeskundige ken ik de angst voor de angst heel goed. De angst 'verwelkomen' is het enige dat mij ooit geholpen heeft daarbij. Je bent niet alleen. Er zijn vele vrouwen en vele zwangeren die een vergelijkbare ervaring hebben gehad als jij. Kijk of je hun (onze) aanwezigheid kunt voelen op de verloskamer (/thuis). Oh ja: misschien lukt het nog een verloskamer te bezichtigen van te voren (in het ziekenhuis van je eerste keuze), want enigszins bekendheid met de omgeving en de soort kamer helpt ook al. Heel veel succes en kracht gewenst. Ik hoop dat je af en toe iets wilt delen over het vervolg van je verhaal.
29 september 2022
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik woon in Zuid-Limburg. Heb nu nog 7 weken te gaan tot mijn uitgerekende datum. Inmiddels heb ik een goed gesprek gehad met een van de verloskundigen uit ons ziekenhuis hier. Van het personeel dat daadwerkelijk op het geboortecentrum werkt, is momenteel grotendeels alleen vrouwelijk (ook al laat de website van het ziekenhuis wel meerdere mannelijke zorgverleners zien, maar die werken op andere gedeeltes). De verloskundigen, verpleegkundigen en co-assisten zijn allen vrouwelijk. Van de 17 gynaecologen zijn er 4 mannelijk. Overdag is er altijd ook wel een vrouwelijke gynaecoloog beschikbaar en zullen ze er echt rekening mee houden. Alleen tijdens nachtdienst is slechts 1 gynaecoloog aanwezig, met kans 4/17 dat het een man is. En een gynaecoloog wordt ook alleen maar in ernstige gevallen erbij gehaald, vaak zul je die helemaal niet zien als je toch in het ziekenhuis bevalt. Risico dat bij mijn bevalling daadwerkelijk een gynaecoloog nodig is, is vrij klein momenteel omdat mijn zwangerschap gelukkig goed verloopt. Mijn eigen verloskundige kwam gelukkig ondertussen met nog een voorstel om mij te helpen: op het moment dat ik vanuit thuisbevalling toch doorverwezen moet worden naar het ziekenhuis, zal zij altijd vooraf moeten bellen. Als er op dat moment kans is, dat ik met de nachtdienst te maken krijg, zal zij vooraf uitdrukkelijk navragen wie er dienst heeft. Mocht dit een mannelijke gynaecoloog zijn, zal zij eerst kijken of ik naar een ander ziekenhuis kan uitwijken waar op dat moment wel een vrouwelijke gynaecoloog beschikbaar is. Eigenlijk zou ik standaard vanuit onze woonplaats naar Heerlen gaan, maar ik kan eventueel ook naar Maastricht uitwijken. Of zelfs Roermond of Weert, in uiterste geval en indien we genoeg tijd hebben voor die afstand. Dit alles geeft voor dit moment in ieder geval genoeg rust voor mij. Ik stel me dus positief in, dat ik hopelijk thuis kan bevallen of anders alleen met vrouwelijke zorgverleners in het ziekenhuis krijg te maken. Verder probeer ik mijzelf toch voor te bereiden en te wapenen door gebruik van positieve affirmaties die ik dagelijks herhaal: - ik heb vertrouwen in een mannelijke gynaecoloog - ik blijf rustig en behoud controle bij een mannelijke gynaecoloog - ik ben sterk en kan alles aan in het belang van mijn kind - mijn partner, mijn verloskundige en het overige zorgpersoneel zullen mij optimaal ondersteunen om een behandeling door een mannelijke gynaecoloog aan te kunnen. Veel meer zal ik nu niet meer kunnen doen. EMDR en (andere) psychische hulpverlening duren enerzijds te lang om op te starten danwel te doorlopen, en anderzijds kan zo'n soort hulpverlening een te enorme psychische belasting zijn tijdens mijn laatste loodjes. Die stress zou niet goed zijn voor mij én vooral ook niet voor het kind. Mijn verloskundige raadt het ten zeerste af. Ben ook druk bezig met een duidelijk bevalplan waarin ik heel uitdrukkelijk mijn grenzen aangeef. Mijn verloskundige helpt hierbij. Na de bevalling zal ik wel gaan kijken of ik toch iets van psychische hulp kan krijgen met het verwerken van mijn trauma. Groetjes Isithera
Standaard profielafbeelding
Mo
22 september 2022
Beste Isithera, Wat goed dat je dit verhaal hier deelt! Ik zou graag willen meedenken met de voorbereiding op de bevalling. Wanneer ben je ongeveer uitgerekend? Dan weet ik hoeveel tijd er nog is. Ik ben zelf (vrouwelijk) gynaecoloog en ik heb seksueel geweld meegemaakt als 15 jarige. (Graag nog anoniem) En ik ben 2x bevallen. Een ziekenhuis zal altijd proberen een wens voor een vrouwelijke zorgverlener te honoreren. Maar inderdaad: heel soms is er alleen een mannelijke arts beschikbaar. Een gynaecoloog is eigenlijk nooit alleen met jou. Misschien helpt dat in gedachten al: jouw eigen gekozen begeleider (partner?) en een verpleegkundige en vaak ook een verloskundige zijn er dan ook. Die zijn bijna altijd vrouw. Maar volgens mij gaat het niet alleen om man of vrouw, maar ook over het feit dat er een zorgverlener zal komen, die over een bepaalde grens zou kunnen gaan. Jouw grens. Met ons rationele denken kunnen we de angst niet zonaar wegnemen. Dan zou ik gewoon kunnen zeggen dat "zorgverleners er alleen maar zijn om je te helpen en dat je niet bang hoeft te zijn". Maar zo werkt het niet. Je moet het kunnen voelen. Er bestaan verloskundig coaches die heel goed zijn in deze voorbereiding. Kun je er één in jouw buurt vinden? Ook kun je glasheldere afspraken maken over wat je wil tijdens je bevalling. Je gaat er in gedachten dan al een beetje naartoe en kunt ervaren dat jouw wensen wel degelijk gerespecteerd kunnen gaan worden. Dit geeft vaak wat controle. Wil je meer informatie? Dan zou ik eigenlijk ook iets meer willen weten... om ook individueler mee te kunnen denken. Groet Mo
29 september 2022

Als antwoord op door 42b2ef4b609142…

Bedankt voor jouw reactie en het meedenken Mo. Ik heb nog 7 weken tot mijn uitgerekende datum en woon in Zuid-Limburg. Mijn angst is niet om alleen te zijn met een mannelijke gynaecoloog. Mijn partner zal er steeds voor mij zijn als steun en toeverlaat. Ook weet ik dat er ander zorgpersoneel aanwezig zal zijn om mij te helpen. Zoals ik beschreef, merkte ik onverwachts bij een mannelijke tandarts vorig jaar pas dat het echt mis ging. Mijn partner was er toen ook bij, en heeft mij gesteund door tegen mij te blijven praten en met zijn handen ter ondersteuning over mijn been te wrijven terwijl ik in de behandelstoel lag. Iets wat ik als zeer prettig ervaarde. Ook was er een assistent in de ruimte, die ook probeerde mij gerust te stellen. De tandarts deed ook echt zijn best, was heel aardig en meelevend. Tandarts en assistent dachten echter vooral dat het "normale" extreme angst voor tandarts en pijn bij behandeling was. Het ging er voor mij ook totaal niet om dat ik die mannelijke tandarts niet vertrouwde, want had echt vol vertrouwen in zijn professionele kunnen. In mijn hoofd bleef ik maar proberen te rationaliseren en mijzelf overtuigen dat er geen reden voor enige angst was. Koos er bewust zelf voor om behandeling door hem te ondergaan (wortelkanaalbehandeling). Begreep toen eerst zelf helemaal niet wat er met mij aan de hand was, waar mijn emotionele paniekaanval en heftige lichamelijke reactie vandaan kwam. Pas achteraf thuis na diepgaand gesprek met mijn partner, kwam ik pas met enige zekerheid tot de ware oorzaak... Enerzijds gaat het om de voor mij onbekende mannelijke persoon die te dicht bij mij komt, en de confrontatie met een onverwachte situatie (niet mijn eigen tandarts, die toevallig een vrouw is en die dag ziek was), anderzijds over het respecteren van mijn grenzen en intieme/persoonlijke ruimte. Met vrouwen heb ik dat probleem schijnbaar niet zo, zolang ik me er maar vooraf geestelijk goed op kan voorbereiden. Maar bij een mannelijk persoon helpt die voorbereiding schijnbaar dus niet of niet voldoende. Het gevoel hebben geen controle te hebben, overgeleverd te zijn aan een (mannelijk) persoon. Ik sla dan helemaal dicht, en kan zelf ook niet meer verwoorden wat ik wel/niet wil, bevries helemaal fysiek en emotioneel. De angst dat een zorgverlener automatisch volgens standaard protocol zal handelen, zonder vooraf uitdrukkelijk mijn toestemming te vragen, of zelfs mijn weigering te negeren omdat hij/zij van mening is dat iets toch medisch noodzakelijk is of gewoon vanzelfsprekend is. Met hulp van mijn partner en verloskundige probeer ik nu vooraf heel duidelijk mijn wensen en grenzen op papier (bevalplan) te krijgen. Ik heb vertrouwen dat mijn partner hiervan ook goed op de hoogte is, en deze ook voor mij goed zal bewaken ter zijner tijd. Heb veel begrip en steun van hem gelukkig. We zijn al meer als 10jaar samen, en hij weet van mijn trauma. Blijf toch bang dat ik alsnog een heftige paniekaanval krijg, en/of hulp door mannelijke zorgverlener alsnog zal gaan weigeren in noodgeval met mogelijk levensgevaar voor mijn kind of mij als gevolg. Iets wat ik natuurlijk absoluut niet wil! Of dat ze mij dan tegen mijn wil in plat spuiten (bewusteloos) om behandeling mogelijk te maken. Wat voor mij juist extra traumatisch zou zijn. Chemische pijnstilling (ruggenprik, pethidine, remifentanil) is zelfs voor mij al geen optie, omdat ik dat als controleverlies ervaar, te zeer beperkt wordt in bewegingsvrijheid en gevoel krijg dat ik daarmee wordt gevangen gehouden, niet meer kan vluchten of mij niet meer kan verzetten. Heb al verschillende keren gehoord dat zorgverleners pijnstilling kunnen/willen gebruiken om angst te verminderen tijdens een bevalling. Iets wat voor mij juist averechts zou zijn! Ook gehoord dat ze een patiënt in uiterste geval heel soms plat spuiten als die te hysterisch wordt of zich te zeer verzet, en dan desnoods onder volle narcose met keizersnede het kind ter wereld brengen. Dat is voor mij de ultieme nachtmerrie!!! Inmiddels een hypnobirthing cursus gedaan afgelopen weekend om mijzelf voor te bereiden. Met positieve affirmaties probeer ik meer vertrouwen te krijgen en meer controle te voelen dat het goed zal gaan. Uit recente gesprekken met verschillende deskundige mensen in de afgelopen dagen, blijkt dat de kans op een mannelijke zorgverlener tijdens mijn bevalling veel kleiner is dan ik vreesde. Ik begin ook meer vertrouwen (en hoop) te krijgen dat zorgverleners mij zullen respecteren en hun best zullen doen om mij te helpen. Ik vind inmiddels meer begrip om mij heen. Dit geeft me al veel rust voor de komende tijd tot aan mijn bevalling. Het verminderd mijn gepieker enorm. Nu alleen nog een manier vinden om (in die hele kleine kans) bij toch daadwerkelijke confrontatie met mannelijke zorgverlener zelf rustig te kunnen blijven. Zodat als het toch nodig is, ik in staat ben om behandeling toe te laten in belang van mijn kind. Mocht je nog tips hebben, zou ik dat zeker waarderen. Mocht je een verloskundige coach in de regio Zuid-Limburg weten, zou ik ook wel een gesprek met diegene overwegen. Ondertussen probeer ik mijn bevalplan goed uit te werken, wat mij meer steun en houvast geeft. Wellicht helpt het al om gewoon over alles diep na te denken, en in gedachten voor te stellen hoe het (positief) kan verlopen. Ook blijf ik dagelijks positieve affirmaties herhalen. Met mijn eigen verloskundige hebben we komende week een langere afspraak om mijn bevalplan te bespreken, en duidelijke afspraken te maken over het mogelijk afwijken van standaard protocollen om zo mijn grenzen te respecteren. Mijn vertrouwen in haar begint gelukkig ook steeds meer toe te nemen. Plus blijven hopen en proberen erop te vertrouwen dat ik gewoon een aangename thuisbevalling zal hebben, en over een paar weken mijn kind eindelijk in mijn armen zal houden. Groetjes Isithera
21 september 2022
Ik ben 13 jaar geleden bevallen. Ik kan je alleen aanraden om duidelijk op papier vast te leggen waar jij moeite mee hebt. Mij hielp het om bij aanraking door artsen door mijn man vastgehouden te worden. 1 been werd door een kussen ondersteund, of verpleegster, de ander door mijn man. Vrijwel alle artsen hielden hier rekening mee, ook het verplegend personeel hielp mee hierbij en had echt begrip. 1 arts luisterde niet, gelukkig heeft hij de bevalling niet gedaan. De bevalling was met een mannelijke gynaecoloog en vrouwelijke co, hij was veel prettiger dan alle vrouwen omdat hij echt rust uitstraalde en kalmeerde. Bij iedere emotie, toonde hij juist begrip. De bevalling daarna hebben we een doula ingeschakeld. Zij kon dan continu aangeven wat ik nodig had, zodat mijn man ook zelf met de bevalling en komst van ons kind bezig kon zijn en niet hoefde te beschermen. Dat gaf hem en mij rust. Heel veel succes, ik hoop dat je de rust vind dat het echt goed komt.
29 september 2022

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Bedankt voor jouw reactie en het delen van jouw persoonlijke ervaring, Muziek40. Fijn dat jouw bevallingen uiteindelijk voor jou toch een prettige ervaring zijn geworden. En jij zo veel steun hebt gekregen. Met hulp van mijn partner en verloskundige probeer ik momenteel in mijn bevalplan uit te werken wat mogelijk voor mij zou kunnen helpen in zo'n situatie. Wat het personeel kan doen, wat de mannelijke gynaecoloog zou kunnen doen, wat mijn partner kan doen, wat ikzelf kan doen, en wat ik nodig zou hebben om het wel aan te kunnen. Groetjes Isithera
21 september 2022
Hoi Isithera, Wat vreselijk om dit zo te lezen en helaas heel begrijpelijk. Mijn zus is verloskundige en coach (doet ook EMDR) en helpt mensen met trauma's zeker rondom zwangerschap en bevalling. Ze doet dit ook regelmatig in combinatie met een paardencoach (vrouwelijk). Ik heb al behoorlijk mooie, fijne dingen gehoord en gezien. Wellicht dat je bij zo iemand wél op korte termijn terecht kan om te kijken hoe je hiermee om kan gaan. Als je meer info wilt, dan mag je me een pb sturen. Dit is echt alleen bedoeld om je te helpen en zeker niet om reclame te maken! Ik gun je een goede, gezonde bevalling (voor zover dat mogelijk is bij een bevalling). En als ik je hiermee kan helpen doe ik dat graag. Lieve groet, Lola
29 september 2022

Als antwoord op door 617f9c16688c45…

Bedankt voor jouw reactie en aanbod Lola. Mocht je iemand in de regio Zuid-Limburg weten voor EMDR in combi met paardentherapie, houdt ik mij aanbevolen. Nu is het inmiddels helaas te kort op mijn uitgerekende datum, maar naderhand wil ik wel hulp gaan zoeken. Voor nu positief blijven, en hopen dat ik gewoon een prettige thuisbevalling met mijn eigen verloskundige zal hebben. Met als resultaat een prachtig, gezond kind in mijn armen! Groetjes Isithera
21 september 2022
Hallo Isithera, Wat heftig om dit te ondergaan. Zou een behandeling met EMDR misschien een oplossing kunnen zijn. Naast goede gesprekken met de psychologe die deze behandeling ook geeft.? Het heeft mij goed geholpen om problemen te verwerken. Het is maar een idee. Ik had eerst ook moeite om te worden aangeraakt maar daar heb ik nu geen last meer van. Ik hoop dat je een goede oplossing vindt en straks een lief babytje in je armen houdt. Liefs Chamilla.
29 september 2022

Als antwoord op door 9e0b7e513d174e…

Bedankt voor jouw reactie Chamilla. EMDR heb ik inderdaad overwogen, en ook met mijn verloskundige besproken. Het is echter voor nu geen optie meer (nog maar 7 weken te gaan tot uitgerekende datum). Wellicht wel een mogelijkheid om na de bevalling voor te kijken. Fijn te lezen dat EMDR en psychische hulp jou in ieder geval heeft kunnen helpen. Groetjes Isithera
21 september 2022
Hoi. Ik las je angst. Ik kan je alleen maar zeggen dat ik 25 jaar geleden precies dezelfde angst had. Ik moest om medische redenen in het ziekenhuis bevallen en was ook zo bang. Maar geloof me als je dit aangeeft zullen ze je er doorheen loodsen. Ook de evt mannelijke gynaecoloog. Ik had een fantastische arts die het begreep en mij er gewoon doorheen gesleept heeft. Extra begeleiding van de verpkeging maar ook uiteindelijk een ruggeprik om de angst te hanteren. Heb vertrouwen dat je er doorheen komt en je krijgt er iets prachtigs voor terug
29 september 2022

Als antwoord op door 230b43ef30b643…

Bedankt voor jouw steun. Ik probeer elke dag meer vertrouwen op te bouwen dat ik het wel aankan. Plus de hoop dat ik gewoon thuis kan bevallen met mijn eigen verloskundige. Het vooruitzicht om mijn kind eindelijk in mijn armen te houden, is een prachtige motivatie. Groetjes Isithera