Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van geweld

Breken met ouders taboe

Ik merk in mijn ervaring de laatste jaren nog steeds onbegrip over het fenomeen 'breken met je ouders' 
Het voelt voor mij dat ik behandeld wordt alsof je 'zomaar' even met je ouders breekt waardoor je eenzaam komt te staan vanuit een noodzakelijke weg die ik moet nemen. Ik zeg expres geen keuze want het is voor mij geen keuze ondanks ik al veel gedaan heb om samen te komen en het een giftige relatie bleef met een terugkerende spiraal wat uiteindelijk ontploft is en ik niet verder kon en ik letterlijk ziek van contact werd met steeds heftigere migraine-aanvallen die nu aanduidend minder zijn. De relatie betrof een narcistische opvoeding met af en toe fysiek geweld. Ik krijg soms antwoorden die eromheendraaien, dan antwoorden ze wel op de oppervlak maar het breken met ouders wordt overheen gestapt. Sommige doen dit echter omdat ze het misschien wel oncomfortabel vinden maar als je alleen bent met wat je hebt meegemaakt i.v.m kindermishandeling lijkt het me juist van de mensen die je zouden moeten helpen een vereiste of een weg om te nemen om meer van de inhoud te willen onderzoeken en tijd voor te nemen. Ik voel me hierdoor in de steek gelaten door de maatschappij om dat er te weinig secuur mee omgegaan wordt want krijg hierdoor te weinig kans om het langzaam op te bouwen en uiten op een langzame opbouwende manier die bij me past of je wordt al gauw voor de leeuwen gegooid en gaat het over jou terwijl praten over de daden juist verwerking biedt.  En dat je met een gegronde reden 'er alleen voor staat' en dus voldoende veiligheid wil ervaren.

Tevens dat dit niet zomaar wat doet, dat het zowel als mij 'sterk voelde' zowel ook verdriet had, rouw had van het breken. Tevens aansluitend hierdoor te maken had met narcistische mishandeling van een ambulante hulpverleenster waar niemand (en wel zag) ingreep waardoor ik nu helemaal mij buiten de maatschappij voel staan. Onterecht bestraft.

Bezig met laden...

2 Reacties *

24 juli 2022
Hoi Liz-8, Ik herken je verhaal. Ik heb zelf ook een tijd geen contact gehad met mijn ouders, nu lichtelijk af en toe contact. Bij mij is er ook veel gebeurd, mijn moeder heeft mij emotioneel/psychisch mishandeld. Door een vermoeden van een laag iq, heeft dit mij geholpen om toch weer een beetje contact op te bouwen, niet dat het het goed maakt maar wel in de zin dat ze er eigenlijk niet zo veel aan kan doen. In de tijd dat ik geen contact had, kreeg ik ook veel reacties naar me toe zo als “het zijn je ouders, zij hebben ook voor jouw gezorgd, ze hebben je een leven gegeven” tot op de dag van vandaag maakt dit me boos, maar vaak zijn het mensen zonder leven ervaring die dit zeggen. Dit kan ik ze dan niet kwalijk nemen. Wat ik vaak aan geef is dat het inderdaad mijn ouders zijn op papier, maar dat ze die rol niet optimaal hebben benut, dat er een grondige reden is dat er geen contract is. Neem de tijd met verwerken en denk aan je zelf. Een familie kan je opbouwen, als je dit mist. Groetjes, Janine.
25 juli 2022

Als antwoord op door faa402f5551d4b…

Dankje Janine, ja dat antwoord ook 'het zijn je ouders' heb ik ook gehad.- Ik merk ook dat het vanuit hoogopgeleiden komt die gebrek hebben aan Emotionele intelligentie(EQ), daar spaak lopen. Vaak zijn dit toch de mensen waar je naartoe moet (tenminste in mijn omgeving/mijn ervaring waar ik inzit) Ikzelf zit in een situatie waar meerdere dingen gebeuren en dit is heel veel tegelijk en ben ook heel uitgeput,dus opbouwen van netwerk kan ik nog niet. Dit gebeurde ook bij de hoofdbehandelaar waar ik over de situatie had geschreven, werd kort geantwoord en niet inlevend (geen EQ) wat niet vooruitstrevend is voor je herstel en waar het verkeerde is opgezet. Denk persoonlijk dat het noodzakelijk is bij langdurig mishandeling vanuit jeugd om iemand aan te nemen die wel kan inleven en dus EQ heeft.