Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van geweld

Gevangen in een slecht huwelijk

Lieve mensen, ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Op dit moment wil ik gewoon mijn hart luchten. De zoveelste keer weer dat het voelt alsof ik een dieptepunt heb bereikt en elke keer weet ik ook dat dit niet de laatste keer zal zijn. 
 

Ik voel mij gevangen in dit huwelijk. Ik maak mijzelf wijs dat ik het voor mijn kleine doe maar tegelijkertijd weet ik dat dit niet waar is. Voor mijn kleine zou ik juist weg mogen gaan. Nu ik er zo over schrijf is mijn grootste angst de strijd die ik zou moeten voeren tijdens/na een scheiding. Hier heb ik absoluut niet de kracht voor. 
 

Een lang verhaal kort. Ik ben getrouwd met een narcist. Ik word regelmatig uitgescholden, bedreigd, bespuugd en in de ergste gevallen ook geslagen. Ik blijf niet bij hem omdat ik hoop heb dat het niet meer gebeurd. Die boot heb ik al laten varen. Ik weet dat het weer gebeurd en door deze gedachte walg ik nog meer van mijzelf. 
 

Er is niks meer van mij over. Geen vrolijke meid meer in de 20. Geen plezier. Geen trots. Geen eergevoel. Geen geluk. Ik ben op en ik weet niet hoe lang ik nog dit masker kan ophouden. Dit masker wordt te zwaar.. 

Bezig met laden...

10 Reacties *

28 juni 2022
hallo mirjam wat erg om te horen zeg ik ben nu sinds 4 maanden weg bij mijn ex vriend nadat hij me in een dronken bui bij de keel gegrepen had en met een mes had bedreigd. Ik heb voor mezelf gekozen het voelt als een bevrijding ik was op ik kon niet meer ik dacht als ik nu door ga doe ik mezelf iets aan heb je iemand die je steunt die je kan helpen om bij je ex weg te gaan? Heb mijn ex heel vaak de kans gegeven ben er elke keer weer in getrapt volgende dag had hij een hoop spijt maar dit stopt niet hij veranderd niet kies voor jezelf dan zul je je uiteindelijk beter gaan voelen mischien heb je iemand in je omgeving die je daarmee kan helpen ik zou weg gaan en nooit meer achterom kijken ik heb mijn ex overal geblokkeerd en ook de mensen in zijn omgeving zodat hij me niet om kan praten maar dat zou voor jou lastig worden ivm met het kind wat jullie samen hebben. Ik hoop dat je de kracht vind om weg te gaan je bent in iedergeval niet alleen heel veel sterkte gewenst liefs linda
17 mei 2022
Hai, Ik ben net 3 maanden weg bij mijn narcistische ex. Hij sloeg niemand, maar verbaal geweld, kleineren en gooien met spullen wel. Ik ben bang voor wat nog gaat komen, als hij over zijn verdriet heen is en boosheid overheerst. Ik ben ook nog niet uit mijn rol gestapt dat ik voor hem moet zorgen of moet repareren wat hij stuk maakt. Dat zal nog wel even duren. Maar het is het beste besluit dat ik heb genomen en ik ga nooit meer terug. Als ik dit hebt overleefd, kan ik alles aan wat nog komt. En mijn kind zal ik beschermen, met hulp van anderen. Mijn grootste uitdaging? Mijzelf vergeven dat ik niet eerder ben weggegaan en mijn kinderen een hele hoop slechte herinneringen had kunnen besparen. Maar ik begrijp heel goed waarom ik ben gebleven en waarom anderen, in dezelfde situatie, ook blijven. Ik hoop dat je de kracht en ruimte zult vinden om voor jezelf en je kind te kiezen. Sterkte.
01 mei 2022
Lieve Mirjam, Ik kan wel allemaal wijze woorden opschrijven,maar je weer het zelf allemaal al...Ik hoop dat je op een dag de kracht krijgt om voor jezelf te kiezen...Sterkte...hou vol...?
01 mei 2022
Holla Mirjam-19. Het ook voor mij een herkenbare iets. Weggaan is moeilijk. Ik heb zelf iets meer dan een jaar in een giftige relatie vast gezeten en waarvan ik iets meer dan 4 maanden samen met haar woonde. Toen we eenmaal samenwonende escaleerde het snel. Binnen een paar was ik uitgeput en had ex het verpest met de mensen in mijn omgeving. 'Ik geef haar een maand om te verbeteren' dacht ik, maar ik vond altijd wel te blijven. Het voelde voor mij alsof opgaaf. Uiteindelijk heb mijn vrienden waarmee stiekeme contact had mij overgehaald om even een tijdje bij haar te gaan. Ik kom mijn ouders logeren tot ik weer een huis had. In het begin was ik erg verdrietig, maar nu gaat het beter. De podcast something was wrong heeft mij geholpen om te begrijpen wat nou was gebeurd.  Ik hoop dat ook jij de moed kan vinden om weg te gaan.  Ik heb een tip voor je als je weggaat, maak een nieuwe telefoonnummer aan, maar gooi de oude niet weg. Geef het nieuwe nummer aleen aan mensen die je vertrouwt. Groetjes Frederiek Link van de podcast: https://open.spotify.com/show/3GptGES42jdzOygpz7Qvf8?si=2Xwvvt_BRCeUd2aZYVB65Q&utm_source=copy-link
28 april 2022
Hoi Miriam, Wat mij heel erg geholpen heeft, is de vraag die ik destijds kreeg: wat wil Marjo? Dit omdat ik altijd dacht, als de ander maar gelukkig is, ik kom later wel. Heel veel sterkte en kracht wens ik je.
28 april 2022
Hoi Mirjam, Wat mij heel erg gesterkt heeft is de vraag. Is dit het voorbeeld wat ik mijn kind wil geven? Ik wens je veel kracht
28 april 2022
Hallo Mirjam, wat naar dat je in deze situatie zit en een lastige beslissing moet nemen. Ik snap dat dit voor veel vragen zorgt. Wellicht is het een idee om deze vragen te bespreken met Veilig Thuis? Zij hebben online ook een anonieme chatfunctie, die van 9 tot 17.00u open is. Ik merkte dat de ervaring die ze daar hebben erg fijn is voor de vele vragen en angsten die je hebt. Je kan ook 24/7 met gratis met ze bellen via 08002000. Het is in ieder geval goed dat je hier al hulp zoekt en blijf dit vooral doen als het niet goed gaat. Ook praten met de huisarts of praktijkondersteuner kan inderdaad fijn zijn. Kijk goed naar wat jij nodig hebt en heel veel sterkte gewenst.
28 april 2022
Hoi Mirjam, ik herken het verhaal vanaf een andere kant. Mijn moeder zat in hetzelfde bootje toen ik een jaar of 3/5 was. Ik herinner me geschreeuw en beelden van mijn vader waar ik ptsd aan over heb gehouden. ook wanneer ik niet zag wat er gebeurde merkte ik dat het met mijn mama niet goed ging. ik begreep het niet. toen mijn moeder uiteindelijk weg gegaan is veranderde ons leven voor het betere, het was nieuw en eng voor ons beide, maar we zijn beide in therapie geweest en hebben veel mooie herinneringen mogen maken samen. nu is ze hertrouwt en ik heb haar nog nooit zo gelukkig gezien. het is zeker zwaar geweest maar het heeft heel verl goeds gedaan voor ons. mijn moeder is nu weer helemaal haar vrolijke zelfD ik hoop dat je de kracht vindt voor zowel jou als je kindje om een nieuwe start te maken. jullie verdienen al het geluk. liefs, linda
28 april 2022
Hi Mirjam, Goed dat je hier voelt dat je je hart kunt luchten. Je bent niet alleen. Ik kan me bij Arnold aansluiten. Als mijn ex mij niet verlaten had, had ik het masker waarschijnlijk nog langer opgehouden. Pas toen hij mij verliet, merkte ik hoeveel ik van mezelf verloren was. Zoals jij ook omschrijft, het gelukkige, vrolijke, plezierige, trotse etc. Alleen, begon ik toen een masker te dragen naar de buitenwereld. Alsof het allemaal niet zo erg was, ik dacht het zelf wel op te kunnen lossen. Tot ik 5 jaar geleden in een zware depressie viel en mijn jaren van intensieve therapie behandelingen gestart zijn. Ik kan je helaas niet vertellen wat te doen, ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Feel free, vraag me van alles. Mag hier, mag privé. Denk goed aan jezelf en de kleine. Jullie zijn belangrijk. ?
28 april 2022
Hoi Mirjam, Uit eigen ervaring weet ik dat een masker ophouden al de nodige moeite kost. Toch deed ik het. Waarschijnlijk uit een soort bescherming. Het masker wordt inderdaad steeds zwaarder. Toen het masker bij mij eraf viel betekende dat tegelijkertijd een periode van onzekerheid, machteloosheid, boosheid, gelatenheid, verdriet en meer. Echter betekende het ook een periode waarin het voor mij een naam kreeg en ik hulp kreeg. Praten met de huisarts deed al het èèn en ander. Je masker valt als de tijd daar is. Wens je veel kracht toe in deze voor jou zware periode.