Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor de helpers van slachtoffers van seksueel misbruik

Ons verhaal

Hoi allemaal, ik ben Lisa. Moeder van Nora (9), Teo (7) en Ben (5). Getrouwd met Jos. Alleen al het opschrijven van deze zin zet me op een plek waar ik eigenlijk niet wil zijn. Doet me denken aan zo’n AA-groep, een zelfhulpgroep voor Anonieme Alcoholisten. Door dit bericht ga ik mezelf, ons gezin, voorstellen en blootstellen aan zo’n soort zelfhulpgroep. Een groep van mensen, die met eenzelfde soort wond rondlopen. Geraakt door het wapen: ‘seksueel misbruik’.

Het is ondertussen twee jaar geleden dat dit feit ons leven in werd gesmeten. Onze dochter, toen net 7 jaar, is misbruikt, bang gemaakt en gemanipuleerd. Zij is gebruikt om de behoefte van een ander te bevredigen. ‘Een ander’, hier kan ik een hoop andere, lelijke woorden voor gebruiken, maar ik hou me in.

Ruim twee jaar geleden. De dag nadat… Er is zoveel veranderd! Er is zoveel kapot gemaakt en nog steeds in ons dagelijks leven worden we er aan herinnerd en mee geconfronteerd. Komt het wel goed met Nora? Wat heeft zij nodig? Hoe gaan wij als ouders hiermee om? Is er ook iets met haar broertjes gebeurd? Waarom heb ik dit niet voorkomen? Kan ze wel spelen met andere kinderen? Is zij nu een bedreiging? Vertrouw ik het wel of niet?

Ik schaam me… Op zoveel vlakken schaam ik me. Woede en verdriet komen intens en heftig af en aan omhoog. Het dagelijkse leven is elke dag weer een feit en afhankelijk van de fasen waar we in zitten met Nora, (haar driftbuien en brutaliteit, haar angst), het proces met de politie en het Openbaar Ministerie, maar dus ook onze gevoelens en gedachten, maakt het zo vermoeiend om steeds weer te moeten schakelen. Dat alles breekt me met momenten echt op en ben ik op zoek naar rust en vredig kunnen zijn, waar en hoe kan ik dat vinden. Kan dat ooit weer?

Ik heb het nodig om te delen, om anderen te ontmoeten die precies begrijpen wat ik bedoel als ik zeg dat mijn moederhart vertrapt en kapot gemaakt is. Ik heb het nodig om gehoord te worden zonder oordeel, maar ook om een vorm van ondersteuning te vinden in ‘hoe hiermee om te gaan?’ Ik geloof dat we dit aan elkaar kunnen geven door ervaringen en ideeen te delen met elkaar. Wij delen en dragen eenzelfde soort pijn, die bij onze levens hoort. Ik kan het niet terugdraaien. Wat ik nu wel kan doen is er zijn als moeder, het oefenen met omarmen van deze situatie, het hoort er nu bij. Verantwoordelijkheid nemen voor mezelf. Zorg en herstel voor mezelf, zodat ik in de dagelijkse praktijk in mijn rol als moeder en partner voor onze kinderen en onze relatie kan zorgen.

Wij zouden graag op dit platform willen delen hoe het bij ons achter de voordeur gaat. Ik geloof dat er kracht zit in het delen hiervan, op afstand betrokken zijn op elkaar, steun vinden en een plek om je hart te luchten. Wij zijn benieuwd wat het gaat brengen. Mijn eerste voelbare uitdaging nu is het plaatsen van dit bericht. Hiermee zet ik een stap, laat ik me ‘zien’ en voel ik me super kwetsbaar. In vertrouwen ga ik dit doen. Is dubbelzinnig voor me nu, vertrouwen geven. Dat heb ik ook gedaan aan iemand die achter onze rug om het meest kostbare in mijn leven heeft verwoest. Vertrouwen… een gevoel dat me raakt in deze context, in dit bericht. Ik ga het doen, in vertrouwen...

Bezig met laden...

4 Reacties *

21 februari 2022
Hi Lisa, Jullie verhaal lijkt veel op die van ons… ook in combinatie met het niet weten of er iets met de andere kinderen is gebeurd. Mijn dochter was 6 jaar toen we erachter kwamen. Ik herken veel van je verdriet maar ook van de schaamte…. Ik heb het niet gezien… Uiteindelijk ben ik me er nu van bewust dat dit ook lastig is.. mensen met een normaal brein kunnen niet eens voorstellen dat er zulke monsters bestaan. Althans niet in je eigen familie… dat was bij ons het geval. Het lastige vind ik dat niemand het begreep. Iedereen leeft mee maar niemand voelt de intense hartbrekend pijn. Als je behoeft hebt om te praten… neem gerust contact op. We kunnen elkaar wellicht steunen. Liefs Victoria
09 februari 2022
Hallo tiola, Wat heb je het mooi verwoord. Wij zijn bijna een jaar geleden erachter gekomen dat ons zoontje van inmiddels 8 jaar 2,5 jaar is misbruikt door zijn neef. Jeetje wat een hel ga je in dan zeg! En nog steeds. We staan als gezin sterk met elkaar, steunen elkaar zo goed mogelijk. Maar wat doe je precies goed en niet goed? Hoe gaat hij zijn puberteit beleven? Durft hij weer voor zichzelf op te gaan staan? Komt hij weer in zijn mooie Kinder kracht of blijft hij altijd in de schaduw staan? We krijgen inmiddels professionele hulp, alleen mis is de hulp op het echte begrip niveau. Het delen van ervaringen, angsten en het verdriet. Je kapotte moeder hart. Die ik zover mogelijk steeds weg duw om zo sterk mogelijk voor mijn kinderen door te gaan. Fijn om ervaringen met elkaar te kunnen delen, de goede maar ook de moeilijke diepe dalen.. Liefs,
29 januari 2022
Lieve Lisa, Wat vreselijk wat jou kleine meisje (en je hele gezin) is overkomen. Als een ander jou meest dierbare bezit beschadigd dan zijn daar geen woorden voor. En toch vind ik dat je dit zo mooi hebt verwoord. Als moeder herken ik je gevoelens, je vragen en die onzekerheid. En hoewel het misschien (nog niet zo voelt, wees heel erg trots op jezelf dat je hier dit stukje neerzet. Want jeetje mina, daar is een boel moed en kracht voor nodig. Want het opschrijven is ook toegeven dat het er is, en dat is zwaar en confronterend. Mijn zoontje is misbruikt tijdens de zwemlessen. 1,5 jaar geleden zijn we daar achter gekomen. Hij is inmiddels 6. Mocht je het prettig vinden contact te hebben, doe me gerust een berichtje. Ik kan niet al je vragen beantwoorden maar een luisterend oor is wellicht fijn. Aan een half woord genoeg hebben want (helaas) kan ik er over meepraten en ervaar ik diezelfde angsten, schuldgevoelens, woede en verdriet. Heel veel sterkte ❤️
27 januari 2022
Lieve Lisa, Eerst wil ik zeggen wat vreselijk dat dit jullie dochter is overkomen en wat vreselijk dat dit jullie als gezin overkomt. Wat dapper dat jij je verhaal deelt en dat je nu een stap durft te zetten die erg veel van je vraagt. Ik kan niet vertellen wat je moet doen, ik kan alleen vertellen dat het niet jouw schuld is en helaas kun je deze narigheid niet voorkomen. Nu goed voor jezelf zorgen is belangrijk zodat je er optimaal kan zijn voor je dochter. Ik kan ook delen dat wij hier thuis door een zelfde situatie gaan op dit moment, ons meisje is 4 jaar en heeft een HPV virus type 11 opgelopen, (verder wil ik niet hier openbaar op in gaan) Toen gingen alle horror alarmbellen af. Helaas is mij het ook overkomen toen ik nog jong was. Je bent niet alleen?? Als je behoefte hebt om te ventileren sta ik daar voor open om naar je te luisteren en je een schouder te bieden om even op te huilen of schelden. Lieve groet Lieke.