Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor verkeersslachtoffers

auto ongeluk, net rijbewijs

hoi,

4 weken geleden heb ik een auto ongeluk gehad, ik had inmiddels pas een half jaar mijn rijbewijs. Ik merk dat het mentaal niet zo goed met mij gaat. In de auto ben ik erg nerveus en ik rij eigenlijk alleen auto omdat het van mensen om mij heen en van mezelf een aantal keer per week moet. 

Het auto ongeluk gebeurde doordat we in colone reden naar de sportwedstrijd en ik als 6de in de rij , als laatste zag dat er iemand zomaar was stil gaan staan op de weg, dit mocht niet op deze weg dus ik weet dat het niet alleen mijn schuld is.Op het moment zelf was ik woedend op iedereen en vooral op mezelf. Nu voel ik mij vooral schuldig omdat ik het gevoel heb dat er veel mensen bij waren die mij als schuldig zien. Iedereen die bij het ongeluk was mag verdrietig zijn en zich rot voelen maar ik krijg het gevoel dat ik dit niet mag omdat ik het "heb gedaan". Terwijl ik dit schrijf voelt het ook alsof ik het niet verdien om nu het slachtoffer te spelen. Het gebeurde met de auto van mijn ouders en dit geeft mij ook een groot schuld gevoel. 

Ik weet niet wat ik nu moet doen, of wat andere die dit is overkomen hebben gedaan om er weer overheen te komen. Heeft iemand tips of ervaringen die ze willen delen ? Dit zou ik heel erg waarderen. 

Bezig met laden...

2 Reacties *

28 november 2021
Hee! Wat vervelend dat je dat hebt meegemaakt! Goed dat je je verhaal hier deelt. Volgens mij doe en bekijk je het allemaal heel goed. En ook heel goed dat je wel blijft rijden, ook al is het met tegenzin. Dat snap ik, maar dat moet slijten helaas. Als je merkt dat dat niet beter wordt, kun je ook eens met je huisarts gaan praten of je daar hulp bij kunt krijgen. Dit maakt het misschien wat makkelijker voor je. Het is niet voor niks een ongeluk, jij zat dan wel achter het stuur maar hebt het niet door gehad. Zeker dat jij je emoties ook mag uiten! Vervelend om te lezen dat je denkt/weet (soms zit daar een groot verschil tussen) dat anderen vinden dat jij je er niet rot over mag voelen. Ik zou dan denk ik vooral met mensen erover praten die dichtbij me staan, waarvan ik weet dat ik daar wel mijn emoties bij kwijt kan. Want het moet er toch uit! Je schuldgevoel snap ik heel goed.. dat hoort er helaas bij denk ik..ook dat heeft tijd nodig. Ik heb ooit een keer een hert aangereden met de net nieuwe auto van mijn ouders. Ik was vooral blij dat ik toestemming gevraagd had of ik de auto mocht lenen. Als je weet dat je iemand wat uitleent, dan weet je ook dat er wat mee kan gebeuren. Ik kon dat hert niet meer ontwijken en kon er ook niks aan doen. Ik vond dat ook heel vervelend maar je kunt er achteraf niks meer aan veranderen. Dus probeer ook verder te gaan, accepteer dat het schuldgevoel er is en wellicht ook nog even blijft en zorg goed voor jezelf.
24 november 2021
Het feit dat je nog maar weinig ervaring hebt als automobilist is debet aan je twijfel en gevoel van onmacht. Ik kan makkelijk zeggen dat je je hier snel overheen moet zetten, maar blijf i.i.g rijden. Dat er een auto voor je onverwacht stil staat is iets dat je in je ervaringsboog moet inbouwen, belangrijk is dat je leert ver voor je uit te kijken, meester wordt van de verkeerssituaties. Met meer ervaring gaat dat steeds beter. Kijk geregeld in je spiegels hoe ver het verkeer achter je zit. Succes! Mogelijk kan Veilig Verkeer Nederland je tips geven.