Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

seksueel misbruik door mijn oom

hoi allemaal, 

ik merk dat ik het ontzettend spannend vind om te delen, omdat ik nog maar in het begin van het proces zit wat betreft verwerken.

Ik wil graag mijn verhaal hier anoniem delen. Ik ben opgegroeid met een oudere en jonger broertje, mijn oudere broer was een moeilijke jongen en mijn jongste broertje (weten we nog maar een paar jaar) heeft een beperking en is heel beïnvloedbaar. hij zit nu ook in de gevangenis. Daarom ging er minder aandacht naar mij, daar heeft mijn oom misbruik van gemaakt. Het is heel gek, want ik besef me nog maar kort dat hoe en wat hij deed niet normaal was. Net of heb ik al die tijd in een soort waas of fantasie geleeft. Hij ging vaak leuke dingen met mij doen en nam me mee samen met mijn tante naar de camping waar ik bleef slapen. Er zijn veel dingen gebeurd op seksueel gebied en pas todn ik een relatie kreeg 4 jaar geleden stopte het contact opeens. Ik ben dol op persoonlijke ontwikkeling en kwam steeds niet vooruit totdat ik herbelevingen kreeg, de intimiteit met mijn vriend heel moeizaam gaat en nog veel meer dingen. Nu weet ik eindelijk waar de vinger op de zere plek ligt. ik heb volgende week een afspraak voor emdr, maar ik merk dat ik mij enorm alleen voel in dit proces. Ik heb het nog niet gedeeld mrt mijn familie omdst er nog wel contact met hem is en het voelt alsof ik er nog niet klaar voor ben. mijn beste vriendin en vriend weten er wel van dat voelt fijn. Alleen het echt begrijpen dat is anders. ik zou het enorm waarderen om met een aantal ook al is het maar een persoon in contact te komen.

 

heel veel liefs

Bezig met laden...

6 Reacties *

19 januari 2022
Hallo, Zeker goed dat je het hebt durven te vertellen. Ik zit in zo een soort zelfde situatie. Ik wil het wel vertellen maar ik durf het gewoon niet. Ik ben bang dat er een grote familieruzie komt daardoor. Ik weet nu niet wat ik precies moet doen. Misschien heb jij dit al aangepakt en kun je mij een tip geven? Groetjes
24 september 2021
Hoi xyvkex! Ik herken mezelf heel erg in jouw verhaal, ik ben ook misbruikt maar dan door mijn oudere neef. Het is gebeurd toen ik 7 was en later nog een keer toen ik net 12 was geworden (door dezelfde neef). Tot een paar jaar terug stond ik er niet bij stil dat dit was gebeurd en sindsdien heb ik er elke dag moeite mee. Toen ik het me herinnerde kwam alles terug en raakte ik in een depressie, het heeft bijna een jaar geduurd voordat ik het pas tegen iemand durfde te vertellen. Ik had paniekaanvallen elke keer als ik zijn naam hoorde als ik bijvoorbeeld bij een ander familielid aan tafel zat. Uiteindelijk had ik het tegen mijn moeder verteld, die het toen niet begreep en dezelfde avond nog 6 keer naar mijn kamer toe kwam met vragen, die ik ook niet kon beantwoorden omdat ik mijn gevoel ook niet begreep. Mijn nicht is er toen achtergekomen omdat ik een paniekaanval bij haar thuis had gekregen en die had aangegeven dat het misschien slim zou zijn als ik met iemand zou gaan praten. Dat heb ik toen gedaan en ik heb een jaar lang EMDR-therapie gehad, dat heel goed werkte. In de therapie vertelde ze me dat ik de gebeurtenissen niet kon vergeten of wegstoppen, maar dat ik er met een heldere blik naartoe moest kijken. Na een tijdje ging het steeds beter en werd het ook iets makkelijker om erover te praten met mijn moeder. In heel die tijd voelde ik me heel alleen, ookal had ik mijn moeder om mee te praten. Mijn moeder probeerde het te begrijpen maar wij allebei weten dat ze het nooit gaat begrijpen zoals dat ik dat doe. Net zoals bij jou heeft heel mijn familie nog steeds contact met mijn neef. Onderhand is het onderling verteld en weet bijna iedere tante van mij dat er iets is gebeurd. Wat ik niet prettig vind, want het is mijn verhaal en mijn “geheim”. Ik schaam me nog steeds voor wat er is gebeurd en dat is nergens voor nodig, dat weet ik, maar toch schaam ik me. Ik voel me ook schuldig omdat ik het gevoel had dat ik mijn neef zou verraden door te vertellen wat er is gebeurd. Nu is het een tijd verder en had ik hem al meer dan 4 jaar niet meer gezien. Het was dus makkelijker om er niet aan te denken en het ging ook steeds beter met me. Tot paar weken geleden, toen hij ineens binnen kwam lopen op een familiefeest, waar ik dus een enorm heftige paniekaanval kreeg, die ik toen ook probeerde te verbergen. Hij heeft alleen gevraagd hoe het met me ging, waar ik heel normaal op reageerde, maar toen hij doorliep ging ik hyperventileren en ben ik gegaan. Ik en mijn moeder schrokken er allebei van dat ik zo’n erge paniekaanval kreeg, want ik had al weken niet meer aan de situatie en hem gedacht. Het heeft me toen zo veel gedaan dat ik er nu weer elke dag heel erg mee zit. Nou heb ik besloten om weer terug naar therapie te gaan. Ik was aan het rond zoeken op internet naar een psycholoog en toen kwam ik langs deze website voor “lotgenoten”. Jouw verhaal was het eerste verhaal waar ik langskwam, ik herkende me in het nog maar kort beseffen dat wat hij deed niet klopt, het niet vooruit kunnen komen voor mijn gevoel en het het niet vertellen tegen familie omdat er nog contact is. Ik vind het heel knap dat je jouw verhaal durft te delen. Ik hoop dat de therapie gaat helpen en dat je je snel beter voelt! Alles moet je op je eigen tempo doen, zoals het vertellen aan je familie en het verwerken. Veel liefs!
24 september 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

hee lieverd! Wat naar dat ook jij dit hebt moeten meemaken. Het doet me wel goed (ook al gun ik het natuurlijk niemand) dat jij dit ook in het begin had, een soort van ik ben dus niet gek gevoel. Ik herken het ook dat je bijna word gedwongen om het te vertellen. mijn moeder weet dus wel dat er iets is gebeurd, maar ze weet het fijne er niet van. Ze wilde het perse weten, nou als ik er klaar voor ben zal ze het horen. Misschien komt dat moment ooit misschien ook niet. Ik respecteer mijn proces dat zou je familie ook moeten doen en ook zeker je moeder vind. hopelijk gaat deze nieuwe therapie je weer een stapje verder brengen. Ik moet zeggen dat ik heel warm van jou bericht word en dat doet me goed. Ik wens jou ook veel kracht en wijsheid. wie weet spreken we elkaar nog. heel veel liefs en hou je taai. x
23 september 2021
Beste xyvkex, Allereerst complimenten voor het feit dat je je verhaal hier deelt. We snappen allemaal heel goed hoe spannend dat is. Velen van ons hebben dat ervaren toen we voor het eerst in de community onze ervaringen deelden. Ik vind het allereerst verschrikkelijk dat je dit in je jonge leven hebt moeten ondergaan. Je bent slachtoffer geworden van misbruik door een bekende en dat is heel ingrijpend. Daar waar je er op zou moeten kunnen vertrouwen dat mensen om je heen je veilig houden, kwam daar juist de onveiligheid vandaan en dat is heel ingrijpend. Ik kan me heel goed voorstellen dat je nu kampt met de effecten daarvan. Ik ben heel blij om te lezen dat je professionele hulp hebt en dat je EMDR gaat doen. Dat is in mijn ogen de juiste aanpak. Ik heb dat zelf mogen ervaren. Ik wens je daar namens ons allemaal heel veel succes en sterkte mee. Je kunt op deze community diverse mensen aantreffen met vergelijkbare ervaringen. Mensen ook die het EMDR-traject hebben afgerond (zoals ikzelf) en die kunnen vertellen dat je daarmee echt stappen zet. Je mag mij gerust benaderen, ook via een direct berichtje, als je meer van mijn ervaring wilt horen. Heb je ook nagedacht over gerechtelijke stappen? Of wil je daar niet aan beginnen? Ik lees dat je deze ervaringen nog niet hebt gedeeld met je omgeving. Ik begrijp heel goed dat dat enorm spannend is, maar ik heb zelf mogen ervaren hoeveel hulp je kunt krijgen uit je naaste omgeving. Je ziet dat zij nog volop contact hebben, maar zouden ze dat ook hebben als ze dit wisten? Ik wil je niet pushen, maar geef het je mee om te overwegen. Heel veel sterkte en wij zijn er hier voor je, dit is een veilige omgeving om al je vragen te stellen en je verhaal te delen. Groetjes, Edwin
23 september 2021
Hee! Wat goed dat je je verhaal op schrijft en start met EMDR. Voor veel mensen biedt dat echt een uitkomst. Laat je goed voorlichten wat betreft EMDR, zodat je weet waar je aan toe bent en je naar toe moet met je emoties en gedachten. Vraag daar ook naar bij de behandelaar. Ik herken het eenzame gevoel en het 'niet begrijpen' enorm, helaas. Ik lees dagelijks de verhalen die voorbij komen. Elke keer weer krijg ik een brok in mijn keel, het boze en machteloze gevoel wat ik heb als ik de andere verhalen lees. Aan de andere kant ook fijn om te lezen dat bepaalde gevoelens en gedachtes die ik heb niet alleen van mij zijn, maar bij vele van jullie/ons rond zwerven. Ik heb al meer dan 10 jaar een relatie en ben 2.5 jaar geleden getrouwd. Mijn man is super lief voor mij en geeft mij ook de ruimte om dit te verwerken (het proces van aangifte, de familiebeerput open trekken, burn-out/werk klachten, re-integratie etc.). Ik vind dat ieder zijn eigen proces aan gaat, dus ook jij. Als jij er nog niet klaar voor bent, voor wat dan ook, dan is dat zo. Het is JOUW proces, onthoudt dat goed. Het moment dat jij mag beslissen welke kant het op gaat en wat je wel en niet kwijt wilt. Succes, heel veel sterkte en moed toegewenst. Liefst Lola
23 september 2021
Hoi xyvkex. Wat goed dat je je verhaal deelt en dat je binnenkort start met EMDR. Het eenzame gevoel herken ik enorm.. bij mij komt dat ook omdat ik er niet helemaal vrijuit over durf te spreken, omdat er toch een soort schaamte zit. Mij helpt het enorm om de verhalen op dit forum te lezen. Dus bedankt voor het delen!