Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Misbruik in mijn relatie

Het is al twintig jaar geleden maar nu pas ben ik er aan toe om te delen wat mij is overkomen. Ik dacht dat ik het achter me kon laten, maar nu leer ik dat het niet weg gaat zonder dat ik de waarheid op tafel heb gelegd. Ik heb mezelf altijd de schuld gegeven. Ik vond het mijn eigen schuld dat ik het zo lang heb toegestaan. Van mijn zestiende tot mijn tweeëntwintigste heb ik een relatie gehad met een jongen die geen Nee accepteerde. Ik schaam me nog steeds dat ik zo lang in deze relatie ben gebleven. Ik moest bijna elke dag seks met hem hebben. en als ik dat niet deed, dan schold hij mij de hele nacht uit voor kankerhoer en zei hij dat ik vast al anderen geneukt had omdat ik niet wilde. (sorry voor mijn taalgebruik). Een gedeelte in mij kòn die relatie echt niet verbreken. Inmiddels weet ik dat ik o.a. het gevoel om alleen te zijn kostte wat kost wilde voorkomen. Wel wenste ik vaak dat hij dood zou gaan. Ik gebruikte toentertijd ook veel drugs. Om mezelf en de situatie te verdoven. Als we ergens op visite waren probeerde ik de tijd zo lang mogelijk te rekken omdat ik wist dat ik thuis weer seks moest hebben. Daar schaam ik me nog het meest voor, dat ik niet voor mezelf kon opkomen. Hij won elke keer weer. ik mocht ook niet met andere jongens praten, er was eigenlijk altijd wel iets waar hij razend van werd, hij bepaalde soms welke kleren ik aandeed en hoe laat ik thuis moest komen. Als ik dan niet thuis kwam dan kwam hij me halen.

Het voelt zo ongelooflijk vernederend dat ik heb toegelaten dat iemand anders de baas over mij was en zijn gang mocht gaan met mijn lichaam. Zo vernederend dat ik in al mijn kwetsbaarheid en eenzaamheid er alles aan deed om de verbinding niet te verliezen en dat het voor hem daardoor zo makkelijk werd om mijn grenzen te overtreden. Vernederend dat ik me tot hem keerde, eigenlijk vanuit enorme eenzaamheid en behoefte aan aandacht, en dat dat het voor hem zo makkelijke maakte om misbruik van mij te maken en mijn eer te schenden.

Uiteindelijk gingen we samen wonen (ja zover was ik) en kon ik met hem een deal sluiten dat we op vaste dagen seks hadden en op vaste dagen niet. zodat het "eerlijk" verdeeld was. Zo verdrietig dat ik me niet realiseerde dat ik zoveel meer waard ben dan dat. Dat ik niet mijn grenzen heb leren te bewaken. Dat realiseer ik me nu pas. Ik snap het ergens ook wel aangezien ik een hele overheersende moeder had, een emotioneel afwezige vader (en altijd aan het werk) en een broer die altijd over mijn grenzen heen ging. ik moest me wel aanpassen aan mijn gezinssituatie om de verbinding te behouden. en dat geleerd hebbende, ben ik dat ook buiten ons gezin gaan doen.

Gelukkig kan ik mijn verhaal hier delen en is ook dit weer een stap in mijn proces om te helen. Bedankt voor jullie interesse en iedereen sterkte met zijn eigen verdriet en heelproces.

Bezig met laden...

11 Reacties *

10 augustus 2021
Lieve Jasmine. Je hele verhaal is heel herkenbaar. Het raakt me dat je je zo vernederd voelde en hoe duidelijk je je gevoelens en de gevolgen van het misbruik beschrijft. De schaamte is ook heel herkenbaar. Ik vind het knap dat je je verhaal hebt opgeschreven. Ik hoop dat het je heeft geholpen en opgelucht. Veel liefs en sterkte!!
30 juli 2021
Amen
29 juli 2021
Het heelproces vraagt veel tijd en opoffering ! Moeilijke momenten, diep zitten waarvan je denkt hier geraak ik nooit meer uit , de pijn terug voelen en je terug eenzaam voelen zoals toen. Niemand die je kon/kan begrijpen!! Maar opgeven staat niet in onze woordenboek, we moeten vechten voor onszelf, want je bent sterker dan je denkt. De kracht die in ons zit is zoveel sterker Sacha , wat niet wil zeggen dat we nog moeilijke momenten zullen hebben maar we weten dan dat het ook anders kan !! Ik heb onlangs een Reiki cursus gevolgd en mijn aura laten zuiveren en je gelooft of niet erin ( dat is ieder zijn mening uiteraard ) maar het heeft mij geholpen terug naar mijn ware ik te gaan. Ik ben mezelf verloren 20 jaar geleden . En ik heb mezelf terug en nogmaals met veel vallen en dan 1 keer opstaan . Ik hoop zo enorm dat het jou en iedereen hier lukt .dikke dikke knuffel
30 juli 2021

Als antwoord op door d464ac99756c4e…

Bedankt voor je lieve bericht!! Ja ik hoop het. op dit moment ben ik vooral heel erg moe, Er zijn nog wat andere ervaringen die ik ook meedraag in mijn leven. ik probeer alles uit te pluizen en op een plek te krijgen maar het is veel. Ik heb ook ooit reiki gedaan. heeft me voor een tijd ook echt wel geholpen. Nu ben ik vooral veel bezig met mediteren en zijnsorientatie. Daar maak ik wel flinke stappen in maar er komt ook steeds meer los. Het is een flink proces. Ik wens jou ook veel sterkte en onwijs fijn om te horen dat je jezelf na 20 jaar weer terug hebt weten te vinden!!~! Dikke knuffel!
27 juli 2021
Ik begrijp je en vergeef je; vergeef jezelf bedoel ik vooral, omdat je niet anders kon, niet omdat jij verkeerd was; dat was jij niet, jij wilde geven wat je zelf te kort was gekomen denk ik ook
28 juli 2021

Als antwoord op door 3b579fc12b2045…

Ja mooi gezegd Pieterke. Ik wilde inderdaad geven wat ik zelf te kort was gekomen. Of in ieder geval creeren wat ik te kort was gekomen. Ik kon niet accepteren dat het niet was wat ik wilde. Dat het niet klopte. en dus drukte ik dat deel van mij dat wel wist dat het niet klopte, dat drukte ik weg.. Bah. Bedankt voor je reactie!
27 juli 2021
Sacha, het is goed van jou om het misbruik te delen en niet alleen met te blijven zitten. Belangrijk onderdeel is jij bent niet schuldig en je hoeft u zeker niet te schamen!! Hij is de persoon die gestraft moet worden ! Maar geloof mij sowieso krijgt hij dit terug! Ik hoop gewoon dat je door te praten, schrijven of andere uitlaatklep het kan plaatsen. Ikzelf heb dit ook meegemaakt 7 jaar lang en was verplicht om seks te hebben en werd geslagen als ik durfde te weigeren. Maar nu 20 jaar later en na 2 jaar therapie en een liefdevolle man die ik heb, kan ik het plaatsen ! Ik besef nu dat ik niet in fout was ( net zoals jij ) maar dat die rotzakken vreselijke mensen zijn die misbruik maken van de situatie ! Maar geloof in jezelf , vergeef jezelf en hou van jezelf ! Dikke knuffel Mocht je er nood aan hebben kan je me altijd privé sturen . Soms doet het goed te praten met mensen die gelijkaardige situatie hebben gezeten.
28 juli 2021

Als antwoord op door d464ac99756c4e…

Dankjewel voor je lieve reactie. Ja het is een heel proces. en het toont zich maar met kleine stapjes vooruit. Er kan geen haast of druk op gezet worden. ik denk dat ik mijn ex uiteindelijk wel ga vergeven. Als ik verder in mijn proces zit. Niemand doet zoiets zonder zelf behoorlijk beschadigd te zijn. Dat weet ik nu. Maar eerst ga ik nog door mijn eigen proces heen. het stomme is, we zijn gewoon vrienden op facebook. en als ik hem zou tegen komen op straat, dan zou ik gewoon een praatje met hem maken. Ik vraag me ook af of hij zich uberhaupt wel realiseert hoe fout het was wat er gebeurde. ik hoop het. en ik hoop dat hij ooit de ballen heeft om dat tegen me te zeggen. maar ik ga er niet vanuit. Maar tjonge jonge, ja als ik het nu ook zo lees wat jij heb meegemaakt, dan realiseer ik me nog meer hoe heftig het allemaal is!!! En dan voel ik wel de boosheid naar jou ex!!! Ik ben er denk ik nog niet aan toe om die boosheid naar mijn ex te voelen. ik hoop dat dat binnenkort wel komt. Bedankt voor je aanbod. Mocht ik er aan toe zijn dan zal ik je zeker een privé bericht sturen!! Ik wens jou ook heel veel sterkte met de eventuele nasleep. Geeft me wel vertrouwen dat je al een heel eind bent, en dat je weer een lieve man hebt gevonden! Liefs
28 juli 2021

Als antwoord op door d464ac99756c4e…

En tjonge jonge, ja als ik het nu ook zo lees wat jij heb meegemaakt, dan realiseer ik me nog meer hoe heftig het allemaal is!!! En dan voel ik wel de boosheid naar jou ex!!! Ik ben er denk ik nog niet aan toe om die boosheid naar mijn ex te voelen. ik hoop dat dat binnenkort wel komt.
27 juli 2021
Wat fijn en goed dat je je verhaal deelt. Ik voel zijn macht over jou als ik dit alles lees. Wat moet je je gevangen en eenzaam gevoeld hebben. Heel goed dat je er alsnog mee aan de slag bent gegaan, want of het nu een dag geleden of 20 jaar geleden is.... er is ontzettend over je grens gegaan. Ik kan me goed voorstellen dat je dit niet achter je kunt laten. Ik hoop dat je hulp en steun krijgt tijdens dit proces, dit verdien je! Lieve groet, Jorien
28 juli 2021

Als antwoord op door d55ff4dea3bd43…

Bedankt voor je reactie. Ja het bizarre is dat ik nu pas een beetje begin te voelen hoe eenzaam en gevangen ik me toen voelde. ik wist toen niet beter. dat maakt het ook zo eng. Je went er aan en dan lijkt het normaal. Maar nu ik steeds liever met mezelf om ga, begin ik eindelijk in te zien hoe liefdeloos het toen was.