Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van geweld

Ik ben moe, bang en kwaad.

Dat wordt opereren, meneer.

Drie woorden die na jarenlange therapie met mijn rechteroog werden uitgesproken. Mijn rechteroog, zo vaak dichtgeslagen, gekrabd en beschadigd door haar. Altijd per ongeluk, altijd mijn eigen schuld, altijd de angst dat de blindheid permanent was. Het is van glasvochtloslating naar een chronische ontsteking, naar uveïtis, naar steeds zwaardere medicijnen gegaan. En daardoor staar ontwikkeld en resistentie voor bepaalde medicijnen, totdat de implantaten niet meer werkten en de lens vertroebeld is.

Nog steeds moe van de jaren dat ik mijzelf toe liet dit te ondergaan, lotgenoten verhalen lees en merk dat het geweld niet stoppen gaat. Bang, omdat de operatie geen enkele garantie geeft dat het een positief resultaat wordt. 

Kwaad. Op alles wat er is gebeurd en waarom het gewoon nog door gaat. En steeds vaker kwaad op mijzelf en mijn houding tegenover alles en iedereen. Keihard werken om niet te hoeven praten of therapie te volgen, geen aangifte doen uit angst voor alles wat er dan gebeuren gaat, mensen helpen om zelf maar niet geholpen te worden. 

Geen positief verhaal dit keer. Maar ook dat mag ik mijzelf toestaan. Niet om zielig gevonden te worden, maar om te delen wat ik voel.

Helaas hoort dat er ook bij.

Bezig met laden...

5 Reacties *

22 september 2021
Ik zit in een geheel andere situatie ( zinloos geweld) maar we hebben het zelfde probleem denk ik. Ik ben deel blind aan 1 oog. zie dubbel en wazig en is niets meer aan te doen. Ik leef met je mee...
29 juli 2021
Goed dat jij je gevoel hier uit Ludwig. Verschrikkelijk wat jou is aangedaan. Ik vind dit een mooi stuk uit jouw tekst: "Keihard werken om niet te hoeven praten of therapie te volgen, geen aangifte doen uit angst voor alles wat er dan gebeuren gaat, mensen helpen om zelf maar niet geholpen te worden." Erg mooi beschreven, heel herkenbaar. Maar ook mooi dat je hier bewust van bent. Heel veel liefde en sterkte toegewenst!
28 juli 2021
Ja precies! om te delen wat je voelt! En zo is het ook .ik kan me jouw boosheid zo goed voorstellen. Fijn dat je het er hier uit gooit. Ik bid voor je dat de operatie zal slagen. ik weet niet of ik goed begrijp dat je nog steeds in deze situatie met deze vrouw zit? Zo ja, dan bid ik ook voor je dat daar een oplossing in komt. Heel veel kracht en liefde gewenst.
12 juli 2021
En helaas komen deze mensen overal mee weg. Sterkte
12 juli 2021
Helaas vrees ik dat geweld inderdaad nooit stopt. Mensen blijven mensen en soms zitten daar hele verrote mensen tussen. Wat een vreselijke ervaringen Ludwig, ik hoop dat de operatie toch het gewenste effect gaat hebben. Heel veel sterkte.