Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor verkeersslachtoffers

Hulpverlening bij ongeluk

Ik heb afgelopen zomer hulp verleend bij een ernstig verkeersongeval op de Duitse snelweg. We waren op weg naar huis na vakantie. Een paar honderd meter voor ons gebeurde een ongeluk. Ik ben uit de auto gestapt en er op mijn slippertjes heen gerend. Eenmaal daar zag ik een meisje van mijn leeftijd (in de 20) doodbloeden op de snelweg. Overal staken botten uit. Kortom: de situatie was erg heftig. De samenwerking met andere eerste hulpverleners werd bemoeilijkt door de taalbarrière, aangezien ik slecht duits spreek. Vanuit mijn opleiding verpleegkunde heb ik vaker acute situaties, zoals reanimaties, mee gemaakt. Maar deze situatie blijft me achtervolgen. Ik ervaar gevoelens van falen, spijt en verdriet. Daarnaast ben ik bang dat ik nogmaals in een soort gelijke situatie kom. Ik ervaar een sterke morele verplichting om te helpen, zelfs wanneer ik hierdoor zelf het risico op schade loop.... Ik heb er de dagen na het ongeluk veel over gepraat met familie en vrienden. Echter geeft dit mij niet voldoende rust. Ik zou graag één van de andere getuigen/hulpverleners spreken, maar dit lijkt onmogelijk omdat ik hen niet ken. 

Bezig met laden...

4 Reacties *

19 december 2019
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels een paar EMDR sessies gehad die mij erg hebben geholpen! Hierdoor heb ik de negatieve gevoelens los kunnen laten en kan ik nu met trots terugkijken op mijn handelen.
16 december 2019
Beste Bloempje, Ik begrijp heel goed dat je de mogelijke andere getuigen en hulpverleners zou willen spreken omdat dit voor jou heel belangrijk kan zijn om alles te verwerken. Zij waren er bij en kunnen je bevestigen dat er alle hulp geboden is die mogelijk en noodzakelijk was. Jij weet de plaats en datum van het ongeval. Misschien is het een optie om daarmee naar de lokale Duitse politie te gaan met het verzoek om in contact te komen. Naar alle waarschijnlijkheid hebben ze jou gegevens ook, wat het voor hen gemakkelijker maakt om jouw vraag te beantwoorden. Heel veel sterkte. Met vriendelijke groet, Thijs
15 december 2019
Heel veel sterkte!
13 februari 2019
Hallo Bloempje, bedankt voor het delen van jouw ervaring. Ik heb even op onze website gekeken en dacht dat je hier misschien wat aan kon hebben: https://www.slachtofferhulp.nl/gebeurtenissen/verkeersongeval/