Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Onlinefraude - boilerroom

Wat doe je al je slachtoffer bent geworden van boilerroom? Ik loop figuurlijk tegen een muur aan.

Ik ben voor mij een hoop geld kwijt. Bij telefonisch contact met de plaatselijk politie werd mij al direct gezegd dat er niets mee gedaan zou worden en ik kon fluiten naar mijn centen. Zo... die kwam hard aan. De officiële aangifte moest nog gedaan worden. Bij het ophalen van mijn aangifte heb ik de betreffende agent gesprek en gezegd dat het wel heel hard was wat hij zei. Het is de realiteit. Geen mankracht en als je er ooit nog eens wat van mag horen... het zou mij verbazen, maar je weet maar nooit. Sterkte ermee.
Computer en telefoon maar opschonen, app’s weggooien. M.a.w.: mogelijk bewijsmateriaal vernietigen. Niet gedaan. Mijn ICT man is bezig om na te kijken hoe het programma Anydesk is gebruikt, welke IPS adressen er gebruikt zijn en of er nog andere zaken naar boven gehaald kunnen worden.

Nieuwe identiteitsbewijzen aangeschaft. Want het betreffende ‘bedrijf’ P.T. uit ‘Engeland’ heeft op basis van mijn gegevens een account aangemaakt bij een bedrijf te R’dam dat in cryptocurrency handelt. Bij het zoeken van contact, hetzij per telefoon, melding voor support krijg ik een standaard antwoord. Dit is nu een maand geleden en ik wacht nog steeds op antwoord.

De Rbank, mijn bank ook, is niet geheel transparant. Op vragen over hoe zijn transactiemonitor doen, welke actie er ondernomen zijn, zijn er meerdere meldingen gemaakt over het betreffende rekeningnummer, krijg ik geen (duidelijk) antwoord. De tegenrekening loopt namelijk ook bij dezelfde bank. Zij hebben contact gehad met het betreffende bedrijf in R’dam. Wat mij, en vele andere niet lukt, lukt de bank dus wel! Maar daarbij is aangegeven dat er een volledige verificatie is doorlopen waarbij de zakelijke rekening is goedgekeurd. Echter staat op de site van het betreffende bedrijf: ALLE zakelijke rekening worden niet geaccepteerd. Het geld wordt teruggestort binnen een paar werkdagen.
Dat moet nog steeds gebeuren dus.

Rechtsbijstand: kijken niet verder dan de verantwoordelijkheid van de bank. En dan ben je blijkbaar gauw klaar. De betreffende verzekering is ook afgesloten via de bank, maar dat is bijkomend.
Als tip werd gegeven dat ik maar contact op moest nemen met het bedrijf in R’dam om te vragen waar mijn geld was, of zij mogelijk een onderzoek hebben lopen. Hoe dan? Even langsgaan op de koffie?

Al met al ruim een maand verder, maar niets opgeschoten. Je staat machteloos, tenminste zo voelt het. Ik weet dat ik niet alleen ben, dan er meerdere mensen zijn die op deze manier slachtoffer zijn geworden.

Meldingen gemaakt bij Fiod, AFM op aanraden van de Fraudehelpdesk. Misschien helpt het.

Graag zou ik willen weten wat jij gedaan hebt, wat je samen kunt doen, zodat dit soort praktijken een halt toegeroepen kan worden.

Bezig met laden...

12 Reacties *

29 juli 2022
Hoi Mien, Mij is ongeveer hetzelfde overkomen, zit bij dezelfde bank, en ook rechtsbijstand. Hoe staat het nu bij je?
13 januari 2022
Hi Mien_50, ik snap jouw standpunt! Ik lees hier wel of er vorderingen geboekt zijn en uiteraard van mijn kant ook. Sterkte verder.
04 januari 2022
Hi Mien_50 Wij zijn ook druk bezig met een advocaat. De banken hebben al aangegeven niet verantwoordelijk te zijn voor de situaties en dat wij als klanten verantwoordelijk blijven voor het terug betalen van de grote bedragen. Ik zou graag meer willen weten hoe jij de situatie aanpakt. Is er een manier om via e-mail of een privébericht contact te houden. Wie weet wat wij voor elkaar kunnen betekenen. Queeny
13 januari 2022

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Beste Queeny, Zoals je misschien kunt begrijpen ben ik zeer voorzichtig (geworden) met het geven van prive gegevens. Zeker omdat er bij mij ook indentiteitsfraude heeft plaatsgevonden. Informatie delen via Slachtofferhulp heeft mijn voorkeur. Dit is dan ook zichtbaar voor anderen die mogelijk hetzelfde hebben meegemaakt.
03 januari 2022
Hi Mien_50 Mijn verhaal lijkt erg op de jouwe. Samen met nog 30 anderen opgelicht door een "bekende" ook klant van de Rabobank. Ook aan ons werd gezegd dat wij naar ons geld kunnen fluiten. Het OM en FIOD zijn wel bezig met deze zaak. Het gaat om hele grote bedragen die wij kwijt zijn en voor niets aan de verschillende banken terug moeten betalen. Hoewel wij niet weten waar dit zal eindigen geven wij niet op. Succes
04 januari 2022

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Beste Queeny45, Bedankt voor je bericht! Ik laat het er ook niet bij zitten. De bank kan alles wel schuiven op de verantwoordelijkheid van de de consument (lees de kleine lettertjes) maar als bank behoor je ook je klanten/bedrijven de scannen. Banken hebben ook een verantwoordelijkheid naar de consument toe. Het bekende tussenbedrijf van de Rabobank is inmiddels geen 'klant' meer bij de betreffende bank, maar bij de ABN. En valt inmiddels ook niet meer onder toezicht van De Nederlandse Bank. Toch 'vreemde' ontwikkelingen, terwijl de bank zich daar eerst achter verschuilt. Ik heb onlangs een advocaat aangeschreven en ik ga het tussenbedrijf aanklagen en ook de Rabobank. Ik heb zelfs Kassa aangeschreven, in de hoop dat ze dit op gaan pakken. Met meerdere slachtoffers zouden we een grotere zaak hebben om de bedrijven aan te klagen. We moeten er voor zorgen dat niet meer mensen slachtoffer worden van dit soort praktijken. Jij ook veel succes en ik verneem graag zo af en toe hoe het verloopt.
22 maart 2021
op opgelicht.nl staat ook veel handige informatie
10 maart 2021
Mocht je dit nog niet gedaan hebben, dit rekeningnummer toevoegen aan je aangifte en melden bij de Fraudehelpdesk.
10 maart 2021
Het betreffende rekeningnummer wordt voor verschillende 'bedrijven' gebruikt. Vanuit de bank krijg ik geen antwoord wat zij ermee gedaan hebben, na mijn melding.
10 maart 2021
Kan het zijn dat de rekeninghouder ook slachtoffer is van de fraudeurs?
10 maart 2021
Dank je wel voor de tip.
10 maart 2021
U moet de Rabo bellen en nummer laten blokkeren Groet Teun