Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Alles €85.000,- kwijtgeraakt door online cryptofraude

Ik ben 3 weken geleden via X benaderd door een vrouw (32j) uit Londen. Eerst waren de gesprekken persoonlijk daarna ging het over crypto (eth farming) zij liet mij interessante screenshots zien waardoor ik geïnteresseerd raakte. Zij liet mij zien hoe zij dat deed. Ik besloot om het ook te proberen en ben met €100,- ingestapt. Na enkele controles van mijn kant (foto controle op AI scam) (geld terugboeken naar mijn rekening) was ik gerustgesteld en werden mijn investeringen groter. Door valse voorwendselen en achteraf fake internet pagina's heb ik al mijn bestaande crypto en daarna ook nog de hele erfenis van mijn vader die onlangs in Februari is overleden geïnvesteerd. Toen het totaalbedrag 175.000,- was ging het mis en kreeg ik de melding dat ik eerst 53.000,- moest betalen om mijn hele 175.000,- terug te boeken. Toen wist ik dat ik alles kwijt was. Aangezien ik all-inn ben gegaan en mijn baan in maart heb opgezegd om met de erfenis van mijn vader 1,5 met sabatical te gaan. Heb ik nu niks meer en dreig zelfs mijn huis en alles kwijt te raken. Mijn leven is geruïneerd. Het gevoel van schuld, schaamte en angst wat ik nu heb kan ik helaas niet in woorden uitdrukken...

Mensen als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook zo!! Reageer alstublieft nooit op kansen waarbij de verdiensten/ rentes of wat dan ook te mooi zijn. 

Bezig met laden...

15 Reacties

12 mei 2026

Jeetje Dave wat naar, heb je aangifte gedaan?

13 mei 2026

Ja ik heb inmiddels aangifte gedaan. Maar of ik daarmee iets van mijn geld terug zie betwijfel ik. Maar als de daders gepakt worden zou dat ook al heel mooi zijn.

12 mei 2026

Hi Dave, wat een vreselijk verhaal. Ik herken de valse statistieken van toen ik werd opgelicht, ze weten het goed in te pakken en ik was er net als jij ingestonken. Je bent hierin niet alleen, hopelijk helpt dat al iets dat je het hier met lotgenoten kunt delen. Weet dat het aan het begin het moeilijkst is, maar dat het stapje bij stapje wat beter gaat. Heel veel sterkte met het verwerken en weer een nieuw begin proberen te maken.

13 mei 2026

Hoi Abdel. Ja ik zit al geruime tijd in de cryptos en ben altijd heel voorzichtig geweest. Maar ze zijn zo gehaaid en vervalsen alles zo goed tot de videocalls aan toe. Het is inderdaad fijn om het verhaal met lotgenoten te delen. Dankjewel voor de steun.

12 mei 2026 (bewerkt)

Dit is verschrikkelijk om te horen dat je dit overkomen is Ik hoop dat de politie er iets mee kan doen. Hoe kom je hier ooit overheen. Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je je huis niet kwijt raakt. Misschien contact opnemen met het programma van Kees van der Spek. Nogmaals heel veel kracht en sterkte gewenst.

13 mei 2026

Dankjewel Liesje. Ik hoop dat de daders ooit gepakt worden om dit leed in de toekomst bij anderen te vermijden. Dit gun ik niemand.

12 mei 2026

Dave… dit raakt me enorm om te lezen.
Vooral omdat ik herken hoe geraffineerd en psychologisch sterk dit soort scams worden opgebouwd.

Het begint met vertrouwen, persoonlijke gesprekken, kleine testen die veilig lijken… en stap voor stap word je erin meegetrokken zonder dat je het zelf nog doorhebt. Achteraf lijkt alles ineens logisch, maar terwijl je erin zit voelt het echt en geloofwaardig.

Wat jij beschrijft de schaamte, schuld, angst en het gevoel alles kwijt te zijn is helaas iets wat ik herken. Het uitspreken blijft moeilijk. Goed dat je dit toch snel hebt gedaan.

Probeer jezelf alsjeblieft niet volledig kapot te maken met schuldgevoel. Deze mensen zijn professionele manipulators die precies weten hoe ze vertrouwen, hoop en emoties moeten gebruiken.

Blijf hier niet alleen mee rondlopen. Praat met mensen om je heen en zoek hulp waar mogelijk. En wees alsjeblieft voorzichtig met partijen die nu aanbieden je geld terug te halen tegen betaling dat zijn vaak vervolgscams. Dit overkomt me tot vandaag de dag met alle details.

Als nog niet gedaan, aangifte bij de politie. Snelheid in aangifte en overhandigen van alle details heeft uiteindelijk in mijn voordeel gewerkt en is een klein deel teruggevonden.

Heel veel sterkte Dave.

13 mei 2026

Hoi Richard. Ik herken mezelf 100% in je verhaal. Ze zijn zo geraffineerd. Ik heb vaak gedacht "hoe kunnen mensen hier in trappen" en inderdaad achteraf is alles zo duidelijk. Hoe heb ik ooit... ik ontvang gelukkig veel steun en hulp van vrienden. Aangifte is gedaan en ik ben nu bezig met het aanleveren van alle screenshots van wallet adressen enz.
Dankjewel Richard

14 mei 2026

Ik word soms zo boos dat er zo misbruik wordt gemaakt van mensen. Gebeurt ook met dating fraude. Ze zijn zo geslepen. Wat wij niet kunnen bedenken hebben zij al verzonnen
En ja AI helpt ze want hiermee kun je alles "echt" laten lijken. Wat jij doet is anderen waarschuwen om er niet in te stappen is zo waardevol. Dat kan weer andere mensen helpen om 2x na te denken. Ik hoop dat het goed met je afloopt en dat je niet verder in de problemen komt.

14 mei 2026

Wat een ontzettend heftig verhaal deel je hier, Dave. Ik zit je bericht met een knoop in mijn maag te lezen. Het is niet niks wat je de afgelopen weken overkomen is, zeker omdat het ook nog eens samenvalt met het verlies van je vader en het opzeggen van je baan. Dat je op zo’n kwetsbaar moment, terwijl je eigenlijk aan een sabbatical wilde beginnen, zo geraakt wordt door die oplichters is werkelijk verschrikkelijk.
Het klinkt alsof je echt geprobeerd hebt om voorzichtig te zijn door die controles uit te voeren en eerst met een klein bedrag te testen. Dat is juist het verraderlijke aan deze vorm van fraude; ze bouwen het vertrouwen heel geraffineerd op totdat je het gevoel hebt dat het veilig is. De klap als je dan ontdekt dat die 175.000 euro vaststaat en er nog meer geld gevraagd wordt, is onbeschrijfelijk. Ik kan me de paniek over je huis en je toekomst die je nu voelt heel goed voorstellen.
Ik herken die gevoelens van schuld en schaamte die je beschrijft helaas maar al te goed. In 2021 ben ik zelf ook het slachtoffer geworden van oplichting en ben ik destijds ruim vijftigduizend euro kwijtgeraakt. Ook ik dacht dat ik het goed zag, maar achteraf voel je je zo ongelooflijk naïef, ook al ben je dat op dat moment helemaal niet. Het vreet aan je, maar weet dat dit soort bendes professionals zijn in het bespelen van mensen.
Het is heel dapper dat je hier nu je verhaal doet en anderen waarschuwt voor die te mooie praatjes, ondanks de enorme puinhoop waar je nu middenin zit. Soms helpt het om de eerste stappen even te delen, ook al voelt alles nu even uitzichtloos. Heb je al iemand in je omgeving met wie je hierover kunt praten, of heb je al juridische of financiële hulp gezocht om te kijken wat er nog te redden valt?
Weet dat je hier altijd terechtkunt om van je af te schrijven als de angst of de schaamte je even aanvliegt. Je bent hier in ieder geval niet alleen in.

Henk, SHN community ambassadeur

14 mei 2026

Hoi Henk,
Bedankt voor je fijne reactie. De eerste 3 dagen na de oplichting waren de meest duistere dagen in mijn leven. Ik heb gelukkig vrienden om mij heen die mij heel erg steunen. Ik heb inmiddels bv al een heel fijn gesprek gehad met de moeder van mijn beste vriend. Zij is een kracht/licht-werkster. Zij heeft me kracht gegeven en de schaamte en schuldgevoel grotendeels weggenomen. Ik heb aanvaard dat het geld niet meer terug komt.
Ik ga mijn hart naar de oplichters toe openen en zend hun al mijn liefde. Ik ga hun bedanken voor de les die ze mij geleerd hebben (ook al is dit echt een heftige) en nogmaals bedanken dat ik hier beter en sterker uitkom als nooit tevoren. Ik denk dat haat en wrok niet werkt en liefde de enige juiste weg is. Inmiddels heb ik 3 sollicitaties lopen waarvan 1 in de vliegtuigindustrie wat altijd mijn passie is geweest. Ook heb ik al voor 80% een nieuw huisje. Wel antikraak maar voor €480,- ipv €1350,- waar ik nu woon. Het is heel zuur wat er gebeurd is, maar ik weiger om mijn positiviteit te laten ontnemen door mensen zonder ziel en geweten. Wij zijn sterker dan hun! Dankjewel Henk.

19 mei 2026

Beste Dave, wanneer ik lees dan gaan de alarmbellen weer bij mij aan. Het stopt gewoon nooit, geen politie of iets die deze bedrijven oppakt. Ja, want het is niet één iemand, het zijn hele bedrijven met miljarden omzet!! Van onze centen!

Zelf ben ik ook op deze wijze ten onder gegaan, veel geld verloren, huis verkocht om lening terug te betalen. En nu sinds een half jaar meer rust.

De wijze waarop een psychologisch spel met je wordt gespeeld is misschien nog wel het ergste, dat gaat heel ver. Maar twijfel niet aan jezelf, probeer dit een plaatsje te geven. En geloof mij dat is niet eenvoudig, maar na ruim 2 jaar begin ik mijn eigen ik weer terug. Dat wens ik jou ook! En wat Richard ook zegt, blijf weg van berichten, telefoontjes end die je beloven het alsnog terug te halen. Die gaan gewoon door, want wie weet.... Maar jij trap hier niet meer in! Je bent sterk en ik wens je veel sterkte met dit verlies!

27 mei 2026

Wanneer gaat iemand hierin duiken om het te onderzoeken. En ze terug te pakken .. dat zij leeg geplukt worden tot de laatste cent. Een goed opgezette plan waarbij alles uit de kast getrokken wordt

30 mei 2026

Hi Dave, Ik leef heel erg met je mee. Di situatie waarin je bent terevhtgekomen is precies wat ik had in November 2025. Ze zijn zo geraffineerd, een hele bende, niet zo maar een individu. Gelukkig ben ik nu al boven de klap, dank aan de steun die mijn vrouw had gegeven.
Ik bewaard de chat groep nog in mijn telefoon, en opeens hebben alle leden de groep chat verlaten. Ik bewaar het met de voornemens als ze weer gaan doen onder andere naam / title dan kan ik telefoon herkennen en andere mensen waarschuwen.

01 juni 2026

Hoi Dave, bij.mij ook soortgelijk geval. Ben ca 75 dzd kwijt. Nu heb ik crisis thuis, met vragen waarom heb je het gedaan ,vertrouwen is weg etc. Nu ben ik op zoek hoe anderen dit hebben opgelost, of waar ze hulp hebben gezocht. Ben heel benieuwd gr Marc