Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Stel je niet zo aan!

De titel alleen al kan het nodige oproepen bij slachtoffers van misbruik, maar desondanks kan het zeer uiteenlopend zijn hoe het wordt geïnterpreteerd.

Is het een gedachte die jij vaak naar jezelf hebt of had?

Is het iets wat je anderen vaak hoorde zeggen?

Of wat anderen tegen jou zeiden wanneer jij klachten had en/of deze uitte?

Wanneer stel je jezelf eigenlijk aan?

Een beetje overlap met het artikel in de trouw:

https://www.trouw.nl/binnenland/hij-bedoelde-het-vast-niet-zo-waarom-om…

In het tijdperk waar we nu in leven hebben we veel twijfels over wat nu goed of fout is.

Mogen mensen nog fouten maken? Of verwachten we dat iedereen de norm volgt?

Recent in het nieuws van de vlog waarbij een minderjarige werd gevraagd om zijn geslachtsdeel te laten zien voor x bedrag, met alle gevolgen van dien. De reacties erop zijn zeer uiteenlopend. De één is van mening dat de persoon in kwestie de verdiende consequenties krijgt voor zijn uitspraak (nergens meer aan het werk komen). De ander is van mening dat hij te zwaar gestraft wordt.

We leven in een wereld waarin de social media ook heel bepalend wordt.

Als wij daarentegen kijken naar onze situaties. Zouden wij onze verhalen openbaar willen gooien en ons lot in handen van de media willen leggen? of is dit iets tussen dader en slachtoffer?

Maar om te voorkomen dat wij deze discussie van de media hier gaan voeren, misschien een paar interessante stellingen:

1. Fluitende bouwvakkers naar voorbijlopende voetgangers moeten bijscholing krijgen voor hun gedrag of misschien zelfs een boete krijgen

2. Iedere seksuele handeling moet eerst de welwillendheid van beide partijen van vastgelegd worden om informed consent te waarborgen

3. Alcohol(of andere middelen) op = geen seksuele meer, zelfs niet binnen een bestaande relatie

4. Kledingdracht is niet iets wat betekenis zou moeten hebben in een zaak omtrent misbruik/aanranding/verkrachting.

Bovenstaande zijn stellingen die zo wel eens vaker voorbij komen, ik ben benieuwd hoe anderen erover denken. Wat het bij ze op roept. Waarom de ene stelling misschien meer op roept dan de ander.

of één vanuit mij persoonlijk

5. Ik ging telkens terug, dus dan vraag je er toch zelf om

Ik ben dus benieuwd naar jullie reactie erop, maar ook eventueel of er andere zinnen zijn, of eventueel gedragingen die jullie hiermee associëren.

Door namelijk het open te gooien, blijft het niet in ons hoofd, maar mag het er zijn. Door er te mogen zijn kan het "normaal" worden door te herkennen bij anderen dat je er niet alleen in staat en zo mogen wij elkaar helpen.

Dus aan iedereen die het leest, ik nodig jullie uit te reageren! lang kort, of misschien alleen met een like op reacties die herkenbaar zijn. Alle reactie is welkom.

Bezig met laden...

3 Reacties *

31 maart 2021
Bedankt Steven, ik heb mij pas sinds kort aangemeld. Langere tijd niet kunnen en willen praten, over mijn situatie. Ik hoop dat dit forum daar wat verandering in brengt. Kun je mij uitleggen wat je met de onbewuste dader bedoeld? Ik denk dat ik het begrijp maar zou het graag even zeker weten. De door jouw gedeelde ervaring is bij mij ook zeer herkenbaar. Die over het terug gaan. Dat was de eerste vraag die ik kreeg. Tevens ook een v/d de redenen waarom ik lang niets heb gedeeld. Zo’n onschuldig lijkende vraag, heeft enorm veel impact helaas
31 maart 2021
Over de situatie in het nieuws: Was verbolgen over een aantal reacties tegenover het slachtoffer vermeld in het nieuws. Ben wel bang dat de hoeveelheid media aandacht nog meer ellende gaat opleveren voor hem. Als of er al bepaald is hoe hij zich zou moeten voelen. Positief vond ik de hoeveelheid mensen in de media die het gedrag afkeurden + de kritiek op BN'ers die voor de dader opkwamen. In een tijd waar veel maatschappelijke onenigheid heerst was het gevoelsmatig een onderwerp waar veel mensen dezelfde mening deelden. Ik neem je voorbeeld en deel ook een persoonlijke: "Gelukkig was het maar 1x. Het had veel erger kunnen zijn."
31 maart 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

er zijn zij die het snappen en zij die het (nog) niet snappen. daar laat ik het meestal bij. misschien moeten we de "onbewuste dader" meer in beschouwing houden en primair richten op het onbewuste en secundair op de dader? op die manier ondersteun je een persoon naar een nieuw besef in plaats van ze meteen in een hoek te duwen? treffend voorbeeld Vanvi. helaas niet een die ik nooi gehoord heb. maar ook in de positieve discrininerende zin. dat iemand recht heeft om te leiden juist omdat het vaker voor komt. daarmee wordt er eigenlijk een soort minimum gesteld waarop je last mag ervaren. soms net zo schadelijk. "het heeft jaren geduurd dat is wel wat anders dan 1x" letterlijk zo gehoord. niet de intentie van de persoon maar werd wel een onderwerp van gesprek omtrent bewust zijn. bedankt voor het delen. mocht je nog op de andere stellingen willen reageren dan ben je van harte welkom.