Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor nabestaanden na zelfdoding

17-01-2023

17-01-2023 de dag dat mijn wereld compleet instortte. De dag dat mijn lieve vriend uit het leven stapte. Een grote schok, want het kwam totaal onverwachts. We hadden pas een jaar een relatie met elkaar en hadden een groot leeftijdsverschil maar in de liefde maakt dat weinig uit, "our lives may not have fit together, but ohhh did our souls know how to dance".

Onze relatie was (wegens prive omstandigheden in zijn leven) voor de buitenwereld nog onbekend. We zochten hierin nog onze weg. De wens was er, maar hoe? Iedereen wist pas van onze relatie toen hij uit het leven stapte. Dit maakte het rouwen extreem moeilijk, omdat er hierdoor ook geen contact was met zijn familie. Ik kon ook geen afscheid van hem nemen, waar ik het nog altijd extreem moeilijk mee heb. Gelukkig kan ik hem zelf ook goed liefdevol herdenken op mijn manier.

Voor iedereen die nu door deze ellende gaat, wil ik zeggen dat het echt beter word, ook wanneer je dit totaal niet meer kan zien. Ik ben een dik jaar extreem depressief geweest en heb er ptss aan over gehouden. Gelukkig heb ik goede therapie gehad en medicijnen die mij door deze extreem moeilijke periode heen hebben geholpen. Hier ben ik extreem dankbaar voor. Ook een lotgenotengroep van slachtofferhulp alleen voor mensen die een partner verloren zijn aan suïcide was hierin enorm helpend. Dank daarvoor aan deze mooie organisatie. Vandaag de dag ben ik sterker en deze maand na 1.5 jaar ook weer begonnen met werken.

Wel mis ik hem nog iedere dag en weet ik nog niet goed hoe ik om het grote zwarte gat heen moet kleuren. Hoe ga ik verder zonder hem, na hoe onze mooie liefde, zo extreem slecht geëindigd is?

Ik heb nog een hoop vragen over zijn keuze voor de dood, maar ook een hoop schuldgevoelens. Feit is dat hij gekozen heeft voor de dood, nadat ik eenzelfde keuze had gemaakt tijdens een paniekaanval. Ik was nog aan het herstellen van mijn eigen poging, toen hij eruit stapte. Dit zal mij mijn leven lang blijven kwellen.

Lieverd, je hebt zoveel mensen achtergelaten die van je hielden. Ik mis je enorm. Ik hoop dat je je rust hebt gevonden en eindelijk zorgeloos kan genieten na alles zorgen wat er zich de afgelopen tijd in jouw leven afspeelde. Ooit zien we elkaar weer, daar geloof ik in. Tot die tijd zal ik proberen sterk te blijven en het leven voor ons tweeën  beleven. Ik hoop dat ik je trots mag maken X 

Bezig met laden...

2 Reacties

30 juli 2024
Beste Elisa,

Het is hard werken inderdaad. Hopelijk word je beloond met heel veel mooie herinneringen!

Groeten,

Vincent
29 juli 2024
"Voor iedereen die nu door deze ellende gaat, wil ik zeggen dat het echt beter word, ook wanneer je dit totaal niet meer kan zien."

Dank je wel voor deze zin. 🙏💖

Sterkte & keep going!