Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Hoop nodig

1,5 jaar geleden ben ik gedrogeerd en verkracht. Het was in een ander land en ik ging uit met vrienden. ik raakte degene waarmee ik was kwijt en kende de man in kwestie, we hadden al vaker met zijn vriendengroep afgesproken. Hij was nog wel aanwezig en bood mij aan me veilig thuis te brengen omdat de taxi's daar niet al te betrouwbaar zijn en ik alleen was. hij gaf me nog wat te drinken en we gingen weg, ik had hem tevens gevraagd mijn vriendin te bellen omdat ik zeker wilde weten dat ze veilig thuis was gekomen. 

even later en ik kan me alleen flarden herinneren van wat er is gebeurd. hij bracht mij niet naar het huis van mijn vriendin maar naar zijn huis, ik stond onder de douche, aanraking die ik niet wilde en wakker worden. eenmal bij mijn vriendin had hij haar nooit gebeld terwijl hij op zijn telefoon liet zien (terwijl ik er al niet meer helemaal bij was) dat hij dit wel deed. Deze man had al eerder geprobeerd wat met mij te doen en ik had meerdere malen duidelijk gezegd dat ik geen seks met hem wilde. 

Omdat ik mij niet veel kon herinneren heeft het ook een tijdje geduurd voordat ik doorhad wat er was gebeurd. hij had aan zijn vrienden (Die wij kenden) gezegd dat we seks hadden gehad en ik snapte er niks van. langzaamaan begon ik mijn interesse voor alles te verliezen, dingen niet meer leuk te vinden en drong het tot mij door wat er gebeurd was. 

ik heb bijna en jaar in therapie gezeten en EMDR gehad. een tijdje ging het beter maar ik voel me nog vervreemd van andere mensen. deze ervaring heeft mij zo compleet veranderd, ik vind wat ik vroeger leuk vond niet meer leuk, veel van mijn vrienden vind ik niet meer leuk. En dan het belangrijkste, ik voel nooit rust in mijn lichaam en ik voel me nooit veilig. Ik voel me inmiddels een beetje radeloos en weet niet meer wat ik nog meer kan doen om me beter te voelen. Ik probeer dingen te ondernemen en contacten te onderhouden maar ik voel zo weinig. Ik hoor graag of anderen hier ook last van hebben gehad en wat zij hebben gedaan om hier uit te komen. 

ik heb al veel berichten van anderen gelezen en het doet mij goed om te zien dat iedereen elkaar probeert te helpen en veel zich fijn genoeg voelen om hun verhaal te delen. 

Bezig met laden...

2 Reacties *

16 februari 2021
hoi t28, de leegte is herkenbaar. je raakt je vertrouwen in de mens kwijt. verstandelijk heb je vertrouwen wel maar emotioneel is er wat veranderd. bij flinke tegenslagen kan dit gevoel er bij mij weer terug in schieten hoor. het is niet zo dat dit als het weg is. ook weg blijft. je lijf gaat in een stand van bescherming en ontneemt je alle hoop. dit om je te beschermen tegen alle negatieve emoties die je hebt ervaren. aangezien je gedrogeerd bent geweest heb je de volgende dag een paniek in je. echt alles kan gebeurd zijn. je weet het niet en gaat het ook nooit weten. dus in je hoofd vul je de meest verschrikkelijke dingen in. ongeacht wat die persoon of anderen zeggen. deze angst en paniek maakt dat je lijf het signaal krijgt je te moeten beschermen. er is eigenlijk, in mijn optiek, maar 1 remedie (als en behandeling doorlopen hebt). en dat is je stoute schoenen aantrekken en risico's gaan nemen. je bent met deze man meegegaan en hebt toen een risico taxatie gedaan. dus je trigger is mogelijk het overzien van risico's geworden waardoor je mogelijk geen risico's meer neemt (of juist het tegenovergestelde). het is alsof je de handrem erop gooit of juist volledig eruit gooit. alsof gewoon remmen niet meer kan. (blijkbaar kon je niet meer remmen dat is de boodschap geweest) dus je lijf iets anders leren dan het trauma je heeft geleerd / geprogrammeerd. het bestandje herschrijven zeg maar. dat iswat ik ben gaan doen. naar mijn kwetsbaarheid gaan kijken en die aanpakken om zo regie over mijn eigen functioneren terug te krijgen. en het is geleerd gedrag dus als er echt veel gebeurd dan kan dat makkelijk de kop opsteken hoor. net als iemand die gestopt is met roken bij een overlijden van een naaste meer kans maakt weer te starten met roken. dus lang verhaal kort. ja dat doffe gevoel kan veranderen, maar voor je gevoel zal je dan tegennatuurlijk moeten gaan handelen. dingen doen die verstandelijk als normaal over komen maar die emotioneel als "fout" voelen. en dat kunnen hele simpele dingen zijn. zoals in een lift stappen terwijl er 1 iemand anders in staat (waar je anders dan gewoon de trap neemt). of de stoel naast iemand gaan zitten terwijl er ook een plek elders is. het zijn vaak de kleine dingen die het groots maken. hopelijk herken je een beetje van wat ik schrijf en kun je er wat mee. p.s. als je hierbij ongemakkelijk voelt dan neem iemand mee in de stappen die je neemt.
16 februari 2021
Ik snap dat jij niet meer kunt voelen wie je bent. Het is ook heel erg, vooral omdat die man niet betrouwbaar is gebleken. Logisch dat jij aan jezelf bent gaan twijfelen. Ik weet zeker dat jij je weer goed kunt gaan voelen. Heb vetrouwen !!