Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor de helpers van slachtoffers van seksueel misbruik

Nieuwe informatie over omgaan met schuld en schaamte 

Slachtoffers van een ingrijpende gebeurtenis ervaren soms gevoelens van schuld en schaamte. Dit kan hun herstel flink in de weg staan. Speciaal voor helpers hebben we een pagina gemaakt op onze website. Daarover vind je informatie over hoe je schuld en schaamte herkent en hoe je iemand kunt helpen die daar last van heeft. 

Schuldgevoel kan ontstaan als iemand het gevoel heeft dat hij of zij zich tijdens een misdrijf anders had moeten gedragen. Het slachtoffer voelt zich dan ten onrechte verantwoordelijk voor wat er is gebeurd. Bijvoorbeeld: ‘Ik had weg moeten rennen toen het groepje jongens op me afliep’. 

Ook kan het slachtoffer zichzelf dingen gaan verwijten: ‘Het is zo dom van mij dat ik in die smoes ben getrapt. Wat ben ik een sukkel.’ Het slachtoffer schaamt zich voor zichzelf. Vaak wil iemand dan niet over het voorval praten. 

Op de pagina ‘Schuld en Schaamte’ leggen we uit hoe je hier als helper mee om kunt gaan. Je vindt er tips over schaamte en schuldgevoelens herkennen en hoe je iemand kunt helpen om verder te gaan. 

Welke signalen van schuld of schaamte ben jij ooit tegengekomen? 

Heb jij dit ook ervaren en hoe ben jij er mee omgegaan? Heb je wat aan deze tips? 

Bezig met laden...

3 Reacties

03 februari 2021
Een mooie toevoeging lijkt me! Succes!
02 februari 2021
Dank voor je opmerkzaamheid Steven, hij staat er nu goed in.
02 februari 2021
misschien even een link naar betreffende pagina erbij zetten?