Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Angstklachten

Hallo, 

 

Ik werd 6 jaar geleden, op mijn 16de verkracht door mijn toneel docent. Ik heb meteen aangifte gedaan en werd goed gesteund door mijn familie en vriendin. Heel lang had ik het gevoel dat ik geen last had van deze ervaring en dat ik vrij snel "hersteld " was. 
Alleen ik heb de laatste maanden voor het eerste last van PTSS: heel veel paniek en angstklachten. Ik loop al bij een psych en ben ook met EMDR begonnen. 
Alleen mijn angst probeer me soms te overtuigen dat het nooit beter met me zal gaan en dat ik nooit over die pijn heen kan komen. 
Is er hier iemand die ook last van angst heeft (gehad)? En die kan bevestigen dat die angst niet voor altijd blijft? 
Plus, zijn er misschien ook nog tips buiten psych en EMDR die in het dagelijks leven helpen en die ik zelf kan toepassen? 

Bezig met laden...

12 Reacties *

04 februari 2021
Lieve Mausie97, Ik zie al veel reacties en wellicht is mijn bericht een herhaling. Angst is herkenbaar en ook de wil er zo snel mogelijk "overheen" te zijn. Ik ben geen professional, wel een "ervaringsdeskundige" om het positief te formuleren. Bij mij kwam de angst juist doordat er nu ruimte voor was. Jaren onbewust bezig geweest met overleven (waarbij het verschil met mijn situatie is dat mijn verkrachter mijn (inmiddels) ex man is, die mij enorm manipuleerde, zo begrijp en zie ik nu). Pas op het moment dat ik dacht er "overheen te zijn" en naar de toekomst kon kijken, werd ik door die angst "tegengehouden". Weet dat het (iig voor mij) heel belangrijk was om bewust de angst te facen. Dat heeft tijd nodig. Geef het die tijd ook en praat met familie en vrienden die je (proberen te) begrijpen. Ik ben namelijk blij te horen dat je die hebt. Dat is een schat, die velen van ons niet hebben. Koester het en maak er gebruik van. Liefs, KlavertjeVier
30 januari 2021
Ik weet van mijzelf dat als ik de angst in het gezicht kan zien, dat die njet meer zo bedreigend is, een hele tour, en het vergt erg veel durf en moed
27 januari 2021
Had ik nog nooit gehad nee. Ik ben 6 jaar lang nauwelijks klachten gehad, en nu begint het pas.
27 januari 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

nauwelijks?
27 januari 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Ja, geen paniekaanval, nooit angst gehad, niet eens flashbacks, niks. Tot nu!
27 januari 2021
De angst kwam vrij onverwachts, ik werd een nacht wakker door een paniekaanval, geen nachtmerrie niks, en sindsdien heb ik angstklachten , dus geen trigger dat ik door heb
27 januari 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

maar paniekaanvallen had je wel al dan? want dat is voor velen ook een nasleep die zich uit na misbruik
27 januari 2021
de angst vertelt je ook waarin je onzeker staat. ik ben druk doende geweest om me te gaan sterken op die gebieden zodat de angst meer irreëel werd. hierdoor meer zekerheid en werd het ook makkelijker de angst "te overtuigen" dat deze niet nodig was. is er iets gebeurd voordat deze angsten zo opeens kwamen? vaak is er namelijk een trigger. (kan vanalles zijn)
26 januari 2021
Ik voel inderdaad zelf dat ik meer en meer boosheid voel! Mijn angst heeft soms heel negatieve verhalen te vertellen en ik probeer ze heel hard niet te geloven! Maar het is soms lastig.
26 januari 2021
Zelf volg ik imagine exposure therapie. Ik merk dat mijn angst is gedaald en de boosheid de overhand krijgt. Door te erover praten is het zo gekomen en ook doordat ik goeie steun uit mijn omgeving krijg. Nu moet ik de plekken die ik vermijd juist opzoeken. Misschien dat je stap voor stap ook doen?
26 januari 2021
Hoi, goed en fijn dat je dit deelt. Om even op je vragen in te gaan over angstklachten en eventuele tips: dat je ermee aan de slag gaat en je klachten serieus neemt is echt heel goed! Ik heb zelf voor mijn trauma ook therapie gevolgd en daarin oa EMDR gedaan. Ik merkte hierbij dat dit mij zoveel opluchting bracht alsof er een last van mijn schouders viel (pas sinds de EMDR verminderde mijn mentale en ook fysieke (angst)klachten). Sindsdien heb ik mijn ‘werkgeheugen’ weer kunnen gebruiken om positive ervaringen op te doen die voor mij persoonlijk een succes waren. Door me op positieve dingen te richten en tegelijkertijd mijn trauma te helen door therapie, EMDR en er goed over leren praten met mijn omgeving heb ik beetje bij beetje steeds meer stabiliteit in mijn functioneren weten te vinden en minder tot geen angstklachten meer gehad. Dat gaat natuurlijk gepaard met vallen (in het begin voelt het veel als vallen) en opstaan. Wat je hebt meegemaakt gaat natuurlijk niet zomaar uit je hoofd, en dat zal op jouw eigen tempo het beste gaan. Neem er rustig de tijd voor en wees vooral ook lief voor jezelf. Je mag bang zijn, maar weet dat angst een emotie is die niet altijd waar is en ook weer over gaat. Ik hoop voor je dat je mooie dingen tegemoet gaat. Succes en liefs.
26 januari 2021
Ik kan je niet helpen, heb gelezen wat je schrijft en vind het super fijn dat je zo door familie en je vriendin gesteund word! Supergoed dat je direct aangifte hebt gedaan en ik wens je heel veel geluk in je leven en hoop dat dit straks, als je alles verwerkt hebt, alleen een nare droom lijkt! Lieve groet, Annekejh