Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik

Waarom allemaal?

Hoi iedereen die dit leest!

Een weekje terug was ik bij mijn zus en zwager aan het logeren, en toen ik eventjes met mijn zwager alleen was begon hij aan mij te zitten op intieme plekken. Ik heb dit tegen niemand verteld, wat moet ik doen?

Bezig met laden...

26 Reacties

27 januari 2021

Wat een goed nieuws! Praat met je je mentor ook over dit platform. En de suggesties om contact op te nemen met een medewerker van Slachtofferhulp of het centrum seksueel geweld. Heel veel succes.

27 januari 2021 (bewerkt)

Rhode wat ben ik hier blij mee!! Succes meis en vergeet niet dat jij er geen schuld aan hebt! Fijn dat je mentor gaat helpen! Lieve groet, Annekejh

27 januari 2021

Ik wens je veel sterkte, Rhode!

27 januari 2021 (bewerkt)

Even een update: mijn mentor (ik zit nog op school) had door dat er iets was omdat ik zo stil en snel afgeleid was de laatste tijd. Dus hij wilde weten wat er was. Ik was zo overstuur dat ik alles héb dr uitgegooid, we gaan nu sámen een oplossing zoeken, ik hoop dat het lukt! Hartelijk bedankt voor jullie lieve reacties
Groetjes mij:)

24 januari 2021 (bewerkt)

Lieve Rhode,
Wat een worsteling en pijn voel ik bij je, je wilt niemand zeer doen, en vooral je zus en zwager niét. Dat jij pijn hebt, je gekwetst voelt vind je niet belangrijk denk je...juj moet sterk zijn van jezelf, maar weet je, jij hebt niks fout gedaan voor zover ik lees, jij hebt toch niet tegen je zwager gezegd joh wil je eens aan me zitten? Wil je me.....Dan word het verhaal anders, maar wat ik van je begreep heeft hij jouw iets aangedaan en vind jij het niet fijn! Dus was hij fout, niet jij, Ik kan me niet voorstelken dat je zus boos word op jouw, zo wel Dan kent ze jou niet! En als ze samen ruzie krijgen laat dat alleen zien daar je zus dit vreselijk vind! Denk eens verder, jij zegt nu niks, je zus en huj gaan samen verder, krijgen een dochter....denk je dat zei dan veilig is? Een ander zusje, schoonzusje, buurmeisje? Musschien ben jij diegene wel die dit, en nog meer, wat jij niet fijn vond, kan stoppen voor de mensen na jou!

Met de andere reacties ben ik het helemaal eens!

Zoek iemand die je vertrouwd en je hiermee helpt, zorg goed voor jezelf!!

Liefs en wijsheid gewenst!

24 januari 2021

Beste Rhode, ik vind het zowel logisch als mooi van je dat je niet wil dat je zus en haar partner ruzie krijgen. Het laat volgens mij zien dat je hart op de goede plek zit.

Als ik je berichten lees, dan denk ik daaruit te kunnen opmaken dat je je hier erg alleen in voelt staan en dat de situatie verwarrend voor je is. En ook dat vind ik volkomen logisch. Het zou mij verdriet doen als je het gevoel hebt hier alleen in te staan. Ik zou het liefst naar je toe gaan om je een knuffel te geven of je hand vast te houden. En misschien op dit moment wel niets meer dan dat.

Wat ik altijd een mooie gedachte vind, is dat als ik in een bootje op zee vaar, en een storm overvalt me, dat ik dan niet bezig moet gaan om een koers voor de lange termijn te gaan plannen, maar dat alles er op dat moment alleen maar op gericht moet zijn om het huidige moment te overleven. Als de storm geluwd is, dan kan ik daarna wel weer gaan nadenken over de koers op lange termijn.

Lieve Rhode, slechte dingen overvallen goede mensen. Dat gebeurt helaas in deze wereld. Laat het je niet teneer slaan. Ik heb ook maar al te vaak gedacht dat ik meer te verstouwen kreeg dan ik aankon. Dat ik nu kan terugkijken en zien dat dat nooit gebeurd is, vind ik een hoopvolle gedachte. Voor mij, en misschien ook wel voor jou.

Liefs

23 januari 2021

Waarop is de gedachte gebaseerd dat je niet iets ergs hebt meegemaakt? Daarnaast zijn de medewerkers van Slachtofferhulp geen psychologen maar professionals die heel erg goed mensen kunnen opvangen die iets naars ervaren hebben zoals jij.

23 januari 2021 (bewerkt)

Een pshygoloog is alleen voor depresieve mensen en die iets ergs hebbem meegemaakt, niet ik

23 januari 2021

je komt op slachtofferhulp met je verhaal.... dan is er iets in je wat jezelf als slachtoffer ziet.

je schrijft daarnaast ook dat een aanranding niets ernstigs is (want een psycholoog is voor ernstige dingen schrijf je)

misschien goed om bij je situatie stil te staan en eens te lezen wat er geschreven wordt. nu ga je vooral mensen weg duwen die het goede met je voor hebben. dit door (on)bewust passief aggressief te reageren.

de situatie doet blijkbaar wat met je, anders zou je niet reageren zoals je doet. het is aan jou er iets mee te doen. een ander kan het niet voor je doen.

zoals reeda aangegeven zijn er verschillende manieren hiermee om te gaan. dus het balletje ligt nu bij jou.
succes met deze lastige situatie!
groet

steven

23 januari 2021

Beste Rhode
Stapje voor stapje. Heb je, kun je iets met de tip om contact op te nemen met Slachtofferhulp of het centrum seksueel geweld? Van ons krijg je raad om het zwijgen te doorbreken en zij kunnen je daar in ondersteunen. Je staat er dan niet alleen voor.

23 januari 2021

Beste Rhode,

Mooie reacties die al gegeven zijn. Ik ben het er ook in grote lijnen wel mee eens. Je schrijft niet voor niets op dit forum, en ik hoop ook dat je dit uiteindelijk een plaats zult kunnen geven. Wat daar ook voor nodig zal zijn.

Maar ik denk tussen de regels door ook een vraag te horen. En wel de vraag: "Waarom doet iemand zoiets?" Als je je dat afvraagt, zou ik dat heel logisch vinden. Ik heb dat mijzelf ook vaak afgevraagd. Ik heb er veel met mensen over gesproken, en ook veel over gelezen, en het antwoord is vaak even simpel als onbevredigend: mensen doen dit omdat ze het kunnen doen. Er is iets in hen waardoor ze dit willen, en ze laten zich niet weerhouden door sociale normen of hun geweten. Misschien dat dat aan het moment lag (bijvoorbeeld omdat er drank of drugs in het spel waren) of misschien zit het meer in iemands persoonlijkheid of spelen er andere factoren. Het lijkt me lastig voor je dat deze persoon de man van je zus is. Ik ben eigenlijk wel benieuwd, heb je het haar verteld? Zou je dat willen?

Ik wens je veel sterkte en wijsheid!

23 januari 2021 (bewerkt)

Ik heb het niet tegen mijn zus gezegd. Omdat k bang ben omdat ze dan ruzie krijgen ofzo

23 januari 2021

[~2302] dat is niet erg. daarover mogen ze best ruzie hebben. want wie wil nou dat je partner een aanrander is?

maarre mijn advies. zoek aub een psycholoog welke je hiermee kan helpen. want als iemand je aanrand en je belangrijkste zorg is of je zus en de aanrander ruzie krijgen dan is het misschien goed om het over je zelfbeeld te gaan hebben.
hopelijk kan deze dan beter worden want je bent niet een gebruiksvoorwerp voor iedere vent die bedenkt er maar gebruik van te maken!
je bent een mens en hebt rechten en dus ook recht op eigenwaarde.
deze vriend van je zus is jouw grens over gegaan en als je het je zus verteld en ze krijgen er ruzie over. dan is hij blijkbaar haar grens ook over gegaan.

zorg goed voor jezeld rhode

19 januari 2021 (bewerkt)

Wat knap dat je dit zo durft te zeggen. Ik sluit me aan bij de rest, neem hier contact op met Slachtofferhulp. Heel veel sterkte en liefs

19 januari 2021

Met Annekejh deel ik dat hoe eerder hoe beter het is als jouw ervaring geen geheim blijft. In het gesprek met de medewerker van Slachtofferhulp kun je bespreken hoe je de koe bij de horens kunt pakken. Het is belangrijk dat jij heel blijft en niet denkt dat jij er iets aan kon doen of dat je je schaamt voor wat hij gedaan heeft.

18 januari 2021 (bewerkt)

Ja maar wat bedoel je met ingrijpen?

19 januari 2021 (bewerkt)

Ik bedoel daarmee dat je,volgens mij, beter nu direct hier iets mee kunt doen dan dat je nu niks zegt en denkt ach hij doet het waarschijnlijk niet weer! Een 1e keer is vaak het begin van vele malen. Dit wil jij niet, en natuurlijk ook je zus niet, dus het moet stoppen. Dat bedoel ik met ingrijpen. Snap je? Dus ik zou aangifte doen van aanranding, zo heet het wat je zwager heeft gedaan, en dan ook het aan je zus vertellen. Zodat hij, hopelijk, het nooit weer probeert!

Doen hoor Rhode!! Het was niet jouw fout of schuld!! Hij ging jouw grenzen over!! Ik snap wat je bedoeld, maar je kunt beter nu direct ingrijpen dsn dat je er mee rond blijft lopen! Ik denk aan je, lieve groet topper!!

18 januari 2021

daar kun je wat vragen beantwoorden of direct bellen met het nummer dat iets naar beneden staat

En hoe kan je zo n gesprek krijgen?

Als ik het tegen iemand moet vertellen in mijn omgeving dan schaam ik me ervoor, dat ik geen nee heb durven zeggen of stop. En straks krijgen mn zus en zwager hierdoor ruzie ofzo en dat wil ik niet veroorzaken

18 januari 2021

Schaamte is een erg herkenbaar, en dat jij je nergens over hoeft te schamen. Misschien denk je wel dat je het uitgelokt hebt omdat hij zo “amicaal” tegen je deed. Dat geeft niemand het recht je grenzen te overtreden. Wat levert het jou op omdat geheim te houden en dat nog jaren met je mee te dragen? Wat betekend dat voor jouw relatie met je zus. Als ze een beetje alert is zal ze merken dat jouw contacten met haar man veranderd zijn. Ze kan er alleen naar gissen.
Een gesprek met een medewerker van het Centrum Seksueel Geweld of Slachtofferhulp kan je op weg helpen.

Rhode wat goed dat je dit hier verteld! Knap! Als ik zo lees wat jij verteld was je met stomheid geslagen toen dit gebeurde, ik denk dat je het niet kon geloven, misschien heb je zelfs gedacht heb ik iets gedaan of gezegd waarmee ik het uitlokte of hoe dan ook, je vind het erg rot dat dit gebeurd is, en ook dat je dit niet weer wilt! Dat kan alleen als jij het stopt, hoe moeilijk ook. Als je hier niets mee doet denkt je zwager, hmm dit kan, wat is de volgende stap...en dat wil je ook zeker niet! Ik zou alles bij elkaar gillen zodra hij weer een vinger naar me uitstak. Maar helaas zijn dit soort mannen zo gemeen om aan je te zitten als er niemand in de buurt is dus ik denk dat je aangifte zou moeten doen. Ook al doen ze er nu misschien niet veel mee, het is wel genoemd en bekend bij de Politie, en komen dan van meerdere mensen klachten binnen dan ligt die van jou er ook!
Daarnaast zou ik het wel vertellen aan mijn zus waar mijn zwager bij zou zijn, zo van zus ik wil je iets vertellen waar hij bij is, hij zat aan me aan mijn bijvoorbeeld borsten/billen/kruis. Ik heb niks gezegd toen hij het deed, maar ik wil dit nooit weer hebben. Ik heb aangifte gedaan van aanranding. Ik wilde dat jij het van mij hoorde en niet van de politie. Hij zal natuurlijk ontkennen, maar jij weet wat echt gebeurd is en ook dat jij dit niet wilt!
Hopelijk was dit de 1ex dat hij dit deed en schrikt hij hier zo van dat hij het nooit weer zal doen!

Ik wens je veel sterkte en wijsheid! Blijf baas over jezelf, laat hem niet je heerser worden!

18 januari 2021

Beste Rhode,
Goed dat je het er hier over hebt. Goed omdat je het deelt.
Het zal je niet meevallen om het met je zus en eventueel je zwager te bespreken. Hij zal het waarschijnlijk ook ontkennen. Je kunt in ieder geval aangeven dat je niet meer alleen met hem in een ruimte wilt zijn.
Daarmee is het voor jou nog niet opgelost. Het is altijd ernstig als iemand over jou grens gaat. Een zalige troost, maar het komt heel vaak voor dat bekenden dit soort misdaden begaan.
Mijn raad is om te bellen met een medewerker van het centrum seksueel geweld of van Slachtofferhulp om met hen deze ervaring te bespreken en wat je het beste kunt doen.
Maak er wel werk van! Sterkte

wat wil je ermee?
je kunt het verzwijgen maar het feit dat je hier komt zegt dat je dit eigenlijk niet wilt.
je kunt het bespreekbaar maken
je kunt er aangifte voor doen (blijft aanranding dit)
je kunt bellen ook met slachtofferhulp

maar je grenzen zijn overschreden en het is goed om deze zo snel mogelijk terug te pakken. dit kan namelijk je herstel bespoedigen

p.s. wat had je zelf gewild van je zus als dit haar was overkomen?

edit:
psychologisch gezien, als je hier niets mee doet zeg je tegen jezelf "dit mogen mensen bij me doen" dat is onbewust vaak een lange termijn schadelijke affirmatie