Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

En toch mis ik hem

Hoi allemaal,

Ik ben pas sinds 1,5 week in contact met Slachtofferhulp. Dit contact is ontstaan nadat ik 1,5 week geleden ben verkracht door mijn ex-vriend. Ik ben inmiddels 32 jaar. Mijn ex-vriend en ik hebben elkaar 3 jaar geleden leren kennen. In eerste instantie was ik tot over m'n oren verliefd, en negeerde ik de red flags die hij liet zien. Gaandeweg moest ik deze echter wel erkennen, en vervolgens ging het binnen een paar maanden weer uit. Wat volgde was een knipperlichtrelatie, waarin ik steeds weer hoop had dat het dit keer wel zou lukken. Ook hieraan kwam binnen enkele maanden een eind, waarna ik naar mezelf en mijn omgeving hardop toegaf dat het nooit zou gaan werken.
 
Toch lukte het me niet om afstand te houden van hem. Het verliefde gevoel wat hij me gegeven had maakte plaats voor rouw, leegte, eenzaamheid, schaamte, verdriet. Gevoelens die naar de achtergrond raakten op de momenten dat ik hem zag en sprak. En toch wist ik dat ik verkeerd bezig was door hem in mijn leven te houden. Hij was ontzettend dwangmatig, accepteerde geen 'nee, is koning manipulatie. Deskundigen zullen hem een narcist noemen vermoed ik. Het gebeurde ook af en toe dat ik een klap kreeg, of mezelf opsloot in de badkamer of wc, of dat hij me bewust uit mijn slaap hield. 

De laatste maanden heb ik enorm aan mezelf gewerkt. Mijn hoofd werd wat helderder, en ik was bezig afscheid van hem te nemen. Dit heeft hij aan me gemerkt die bewuste avond. Ik was die avond kalm, redelijk en vriendelijk. Maar ook had ik besloten niet meer over mijn grenzen heen te laten gaan, en hem niet meer de seks geven die hij tot dan toe steeds weer afdwong. Hierover was ik vooraf al duidelijk naar hem geweest. 
Hij heeft aan me gemerkt dat ik voor mezelf koos, was mogelijk verrast dat ik een keer weerstand bood. Toen hij me niet wilde laten vertrekken en ik zijn huisgenoten om hulp riep uit pure radeloosheid heeft hij me geslagen en vervolgens verkracht; onder de constante dreiging van meer geweld. 

Omdat het mijn ex-vriend was voel ik me niet super getraumatiseerd, geloof ik. Ik ben vooral druk bezig in m'n hoofd, om te kijken wat ik met de situatie aan moet (ter info: er ligt reeds een melding bij de politie, en de aangifte volgt). Ik vind het lastig echt bij m'n gevoel te komen. De momenten waarop ik alleen ben verstar ik. Maar dat zat al in me voordat ik hem ontmoette. Ik voel me dan onrustig, opgejaagd, ga nagels bijten of heel veel eten, alles om mezelf af te leiden van het gevoel wat ik niet toe kan laten. 
En ook mis ik hem. De afgelopen 3 jaar was hij er altijd voor me, hoe giftig de relatie ook was af en toe. Op die lege momenten kon ik hem een berichtje sturen, en voor ik het wist stond hij voor m'n neus. Ik weet dat ik het zelf moet gaan doen, maar in de praktijk valt het me erg tegen. 

Bezig met laden...

17 Reacties *

21 januari 2021
Lieve Lion!! Wat ontzettend knap van je!! Ik ken je niet persoonlijk en dat is prima, maar ik wist niet dat ik zo blij kon zijn met en voor iemand die zo'n enorme stap heeft durven doen! Ik vind het heel erg goed, sterk en krachtig! Een enorme berg ben je over, en er zullen gerust nog heuvels komen, maar die kan je zeker ook aan! Zoek goede mensen om je heen, mensen die je waard zijn, werk aan je herstel, zoek de juiste hulp en als tip zou ik je willen geven leer jezelf goed kennen voor je opnieuw een liefdesrelatie aangaat. Je bent nu zo kwetsbaar dat er snel mensen op je af kunnen komen die niet goed voor je zijn, ik zou echt goed kijken, wie ken ik al heel lang en wat was goed, heb je nog familie wat goed is waar je ook terecht kan, en soms is het zelfs goed om een tijd uit je omgeving weg te zijn zodat je kunt genezen en herstellen. En ook niet vindbaar voor je ex, want jou loslaten is voor hem een vorm van falen denk ik. Ik hoop en bid dat je lekker jezelf mag worden, je bent het zo waard!! Kop op je bent op de goede weg, je kunt het!! Lieve groet,
20 januari 2021
Hoi Lion, wat knap dat je dit alles nu zo goed onder woorden kunt brengen en er een streep onder hebt gezet! Houd vol en zoek goede en proffesionele hulp, je bent het meer dan waard om geholpen te worden en weer goed grip te krijgen op je leven, zelf weer sterk te worden en een nieuwe toekomst tegemoet gaan met mensen die goed voor je zijn! Zet hem op, je kunt het, je bent het waard!
21 januari 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Hoi Annekejh, bedankt voor je reactie en de kracht die ervan uitstraalt. Vandaag heb ik de aangifte gedaan, dus dat is weer een hobbel die ik genomen heb. Nu inderdaad de focus op zelf sterk worden, en van daaruit gezonde keuzes maken. Daarbij ook accepteren dat er soms nog moeilijke dagen tussen zullen zitten, en op die momenten om hulp vragen. Bedankt nogmaals voor je steun!
20 januari 2021
Lieve Lion, wat goed dat je je verhaal hebt gedaan en deze stap hebt genomen. Dat betekent dat je een grens hebt getrokken en jezelf rationeel hebt teruggevonden. Emotioneel sta je zoals ik het lees nog wankelend en is het in je hoofd nog een hele rollercoaster. Blijf vertrouwen houden in jezelf. Ik ken die onrust en het terug willen keren naar de goede momenten, het eeuwige: ik hoop dat hij verandert of in het goede willen blijven geloven. Jezelf eigenlijk wegcijferen, iemand je leven laten beheersen. Ik ben relatieverslaafd geweest en heb drie giftige relaties meegemaakt. Gelukkig is het goed gekomen met een partner en heb ik een gelijkwaardig huwelijk. Ik had een minderwaardigheidscomplex en heb heel hard aan mijzelf gewerkt. Geloof in jezelf!! Je bent sterker dan je denkt!
21 januari 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Beste WalkTwoMoons, bedankt voor je bericht, voor je begrip en voor de aanmoediging die ik op dit moment nog soms nodig heb om voor mezelf te kiezen. Wat fijn om te lezen dat het nu goed met je gaat en dat je een gelijkwaardig huwelijk hebt. Geeft me veel moed voor de toekomst om dat van een 'ervaringsdeskundige' te horen. Bedankt nogmaals.
20 januari 2021
Beste Lion, wat een aangrijpend verhaal. Ik kan mij vinden in bijna alle dingen die ook andere forumleden hebben geschreven. Er spreekt veel verscheurdheid uit de dingen die je schrijft. Met het risico dat ik het teveel versimpel, maar het klinkt bijna als het verschil tussen een rationele blik en een emotionele blik. Rationeel zou je zeggen: aangifte doen, het recht zijn loop geven, en zelf op zoek naar iemand die wel écht van je houdt, terwijl je emotioneel zou zeggen dat je gehecht bent aan hem, dat je weet wat je hebt, maar niet wat je krijgt of kunt krijgen en dat je hem mist. Misschien kan het je helpen om je af te vragen of je daadwerkelijk hém mist, of dat je de persoon mist die je zou willen dat hij was. Ik wens je heel veel sterkte met het ontrafelen van je gevoelens. En ook onderschrijf ik wat eerder is geschreven: er is geen schande in hulp vragen. Je hebt de eerste stappen genomen, aangifte doen, je verhaal op dit forum delen. Dat heb je niet voor niets gedaan. Ik heb alle vertrouwen dat je dit proces verder kunt verwerken en dat je ooit (samen met een liefdevolle partner) op deze periode kunt terugkijken als een nare periode die je achter je hebt gelaten.
21 januari 2021

Als antwoord op door 77d8a25575264a…

Beste Marie Curieus, bedankt voor je reactie. Goede vraag die je stelt: mis ik daadwerkelijk hem, of de persoon die ik zou willen dat hij was? Ik denk dat het dat laatste is. Ik ga proberen deze vraag te onthouden, voor de momenten dat ik ernaar neig hem te missen. Heel erg bedankt ook voor het vertrouwen dat je in m'n herstel hebt. Ook dat helpt!
18 januari 2021
Ik moet heel erg opletten dat ik de oplossing voor mijn leegte niet meer (alleen of voornamelijk) zoek buiten mijzelf
18 januari 2021

Als antwoord op door 3b579fc12b2045…

Dank Pieterke, voor je reactie. Goed te lezen dat het al de betere kant op gaat met u. Ook goed dat u nog niet uitgeleerd/uitontwikkeld bent, en nog alert bent op de valkuilen. Ik wens u het beste.
18 januari 2021
als je zijn gedrag in primair gedrag van overwinning en manipulatie plaatst dan doet hij dus nog steeds hetzelfde als in je relatie. hij vertoont gedrag om iets te bewerkstelligen en zolang dit het gewenste resultaat heeft kan dit op een nette manier. dus hij zal die delen van je prikkelen vleien etc waardoor jij je goed gaat voelen en uit balans blijft raken. desondanks is hij een grens over gegaan welke hij hiermee vervaagd. de vraag is of hij dit alles bewust of onbewust doet? als jij je eigen aangifte serieus wilt nemen. waarom zoek je dan het contact met hem? heb je professionele hulp? alle tegenstellingen in je stuk moeten je wel uit elkaar scheuren. wil je wachten tot dit daadwerkelijk gebeurd? of (misschien niet de leukste vraag) is dit het soort relatie dat je wilt? al om al zou ik alles wat jou beweegt de afgelopen 3 jaar eens onder de loep nemen met een psycholoog. er zit vast wat ander waarom je doet wat je doet. als je het niet herkent dan kun je het niet erkennen en dus ook niets aan veranderen. hopelijk heb je hier wat aan groet steven
18 januari 2021

Als antwoord op door 00d006b83b414f…

Dag Steven, hartelijk dank ook voor je reactie. De vragen die je me stelt kan ik niet allemaal met overtuiging beantwoorden. Of hij dit bewust of onbewust doet: ik weet het niet. Misschien ga ik het wel nooit weten ook. Wat ik wel weet is dat hij een grens over is gegaan die hij niet over had mogen gaan. Toen het net gebeurde twijfelde ik sterk om aangifte te doen. Ergens voel ik me zelf ook schuldig, door steeds weer het contact met hem aan te gaan, wetende dat hij tot gevaarlijke dingen in staat is. Echter ben ik nu van mening dat hij moet ervaren dat hij te ver is gegaan, en daarvoor gestraft mag worden. Ik zie dit nu los van mijn eigen aandeel. Waarom ik contact met hem zoek/zocht: deze vraag heb ik mezelf de laatste 3 jaar bijna dagelijks gesteld. Ik denk om de volgende factoren: - Spanning. - Het brein onthoudt prettige ervaringen beter dan slechte ervaringen: de pijn/frustratie van een slechte ervaring zakte steeds weer weg. Het gemis van de mooie momenten nam het dan over. - Focus: zolang ik me met hem en zijn leven bezighield werd ik afgeleid van de leegte/het verdriet in mezelf. Professionele hulp: ja, gelukkig wel. Is dit het soort relatie dat ik wil? Absoluut niet. 5% van de tijd was het mijn prins op het witte paard, de overige 95% een klein kind, of een groot monster. Maar inderdaad, er is nog werk aan de winkel. En ik doe het niet alleen. Wie weet zie ik ooit het licht, en is de hang naar hem definitief verleden tijd.
18 januari 2021
Ik ben nu 83 jaar en wil nog wel een nieuwe liefde
18 januari 2021
Beste Lion, “Omdat het mijn ex-vriend was (is) voel ik me niet super getraumatiseerd, geloof ik.” Deze zin spreekt boekdelen en is erg herkenbaar voor mij als lotgenoot. Die twijfel aan je zelf geeft aan hoe ernstig misbruik doorwerkt. Het is een misdaad als iemand je grenzen niet respecteert. Je integriteit geweld aan doet. Goed dat er een lijntje ligt om aangifte te doen. Het kan er toe leiden dat er niet meer slachtoffers vallen en kan je misschien ook helpen het trauma te verwerken. Het is een hele opgave om alleen het trauma te verwerken. Misschien is het toch te overwegen een gesprek met je huisarts aan te gaan. Mocht hij je willen doorverwijzen, ben er dan zeker van dat therapeut ervaring en kennis heeft van het behandelen van mensen met een seksueel misbruik trauma. Ga er niet vanuit dat iedereen die dat zegt, het ook kan. Sterkte en wacht niet te lang met het zoeken van professionele hulp. Hoe eerder hoe beter!
18 januari 2021

Als antwoord op door 33a73443d5994c…

Beste Philip, hartelijk dank dat u de moeite heeft genomen te reageren. Het is inderdaad gek hoe het misbruik werkt. Als een soort sluipmoordenaar. Het kroop onder m'n huid en zit daar misschien nog steeds. Toevallig ga ik morgen naar de huisarts. En inderdaad wat u zegt; het is belangrijk om een therapeut te vinden met deskundigheid op dit gebied. Nogmaals dank en een fijne avond.
18 januari 2021
Het is een lange weg geworden, er is diepe liefde gegroeid, het was ook een lijdensweg (kennelijk mijn pad dat ik samen met haar moest gaan, en nu begin ik op eigen benen te staan vanuit mijn kwaliteiten en vanuit sterkte en intens vermogen om liefde te zien, te ontvangen en te kunnen geven. Maar ik ben er nog niet. Mijn traumatherapie ga ik nog niet beeindigen. Het hertraumatiseren wordt al wel wat minder.
18 januari 2021
Ik herken je verlangen naar liefde en dat je niet wilt zien wat niet klopt. Toen ik mijn nu overleden vrouw leerde kennen, 55 jaar geleden, kon ik niet plaatsen dat ze niet blij was en fysiek geen warmte kon geven (voelen?) Ik heb mij toen bewust geweld aangedaan omdat ik zo graag bij haar wilde horen, en mijn behoefte aan normale spontane liefde weggedrukt, in meditatie bewust bedacht dat hoef ik dan niet. Nu weet ik dat je jezelf altijd trouw moet zijn. Ik was echter maar al te blij dat deze mooie lieftallige kunstzinnige en sprirituele vrouw leek te kiezen voor mij. Eindelijk! En dan ook met seksuele ervaring, die ik niet had, Dat was zo veilig en goed..
18 januari 2021
Ik herken veel, het is zwaar lieve meid