Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Steun aan herkenning

Sinds het programma Geraldine en de vrouwen ben ik zoveel over mezelf te weten gekomen. Net voordat dit programma op videoland en tv was vertelde ik nog tegen mijn therapeut dat ik het gevoel had dat ik herkenning nodig had van vrouwen die hetzelfde meegemaakt hadden. Ik heb zojuist de laatste aflevering gekeken. Zo jammer dat het afgelopen is. Het was elke week 40 min herkenning. De eenzaamheid verdween altijd voor eventjes. Ruimte voor mijn gevoel.... Ik ben nu 33, ben getrouwd en heb 2 jonge kinderen. Eind 2019 ben ik gestopt met werken om op zoek te gaan naar mijzelf. Wie ben ik eigenlijk? Ik heb veel verdriet en boosheid in me, maar kan heel vaak niet plaatsen waarom, het laatste jaar komen er steeds meer puzzelstukjes op zn plek. Ik ben vroeger toen ik een jaar of 12 was meerdere malen seksueel misbruikt door mijn broer. Mijn broer was in mijn kinderjaren vreselijk belangrijk voor mij. Ik was eenzaam. Van mijn ouders kreeg ik geen liefde of geborgenheid. Mijn moeder had altijd lichamelijke klachten. Daar ging alle aandacht naartoe. Ik voelde me altijd teveel. Ik heb nog 3 zussen, maar met mijn broer had ik de beste band. In de tijd van het misbruik heb ik me altijd overgegeven, nooit tegengesputterd. Ik kan me er niet heel veel van herinneren. Wel voel ik nog duidelijk de angst in me lichaam. De angst dat er iemand binnen zou lopen als hij bezig was. Het misbruik stopte toen hij zn eerste vriendin kreeg. Ik was denk ik 14 toendertijd. Mijn broer is 5 jaar ouder. Ik ben de jongste thuis waardoor ik een aantal jaar alleen met me ouders thuis gewoond heb. Vreselijk vond ik dat. Toen ik 18 jaar werd en steeds heftigere ruzies kreeg met mijn ouders ben ik op mezelf gaan wonen. Vrijheid... zo voelde dat. Maar ook altijd eenzaamheid. Tot op de dag van vandaag... Altijd heb ik het gevoel gehad dat niemand mij begrijpt, mensen schoppen figuurlijk tegen me aan. Ik begreep het nooit. Ik werd er boos om. Waarom vind niemand mij goed zoals ik ben? Hoezo heb ik zoveel spanning in mijn lijf? Waarom ga ik hyperventileren als iemand me aanraakt? Waarom raak ik in paniek als iemand mij vraagt hoe het gaat of als er iemand hulp aanbied? Zoveel vragen... Zoveel onrust in me hoofd... Pas in de afgelopen maanden begin ik daar beetje bij beetje achter te komen. De triggers die ik heb begin ik te begrijpen. Ik krijg het verlangen om mezelf te leren kennen. Eind 2019 heb ik pas voor het eerst iemand verteld over het misbruik. Mijn zus.... Daarna een therapeut en daarna al snel mijn man. Voor mijn zus en man vielen er ook zoveel puzzelstukjes op zn plek. Ze begrijpen mij nu 'eindelijk'. Maar ook is er boosheid vanuit hun naar mijn broer, wat ik ook begrijp. Sins 8 weken slik ik nu antidepressiva omdat ik eigenlijk alleen nog maar sombere dagen kende. Ik had zoveel onrust en negatieve gedachtens. Opmerkingen van nabije mensen die me heel veel deden. Nu gaat het 2 a 3 weken wat beter. Zolang ik me agenda rustig hou en het kringetje om me heen klein voel ik me goed. Ik sta op een wachtlijst voor een nieuwe psycholoog. Ik hoop dat er gauw plek is. Door het programma van Geraldine ben ik me gaan verdiepen in PTSS. Het kwartje viel voor mij.... Dat is het! Dat verklaart zo een hoop voor mij. Ik hoop met een nieuwe psycholoog weer nieuwe puzzelstukjes op te pakken en op de juiste plek te leggen. En ook ben ik benieuwd wat EMDR behandelingen met mij zullen doen. Fijn dat dit Forum er is. Het helpt mij om verhalen van jullie te lezen en hopelijk kan ik door mij verhaal te delen ook weer iemand helpen. Ik wens iedereen veel sterkte, kracht en liefde!

Bezig met laden...

5 Reacties *

19 november 2020
Zojuist je verhaal gelezen. Wat mooi dat je zoveel herkenning voelde bij het zien van het programma Geraldine en de vrouwen♡ Nieuwe inzichten voor jezelf, je verhaal mag er helemaal zijn. Ik wens je heel veel succes en kracht in je proces , wat goed dat je het aangaat!
15 november 2020
Hi Emma, bedankt voor je reactie. Ik vind het ook heel moeilijk dat ik me zo weinig kan herinneren. Soms probeer ik met me ogen dicht terug te gaan naar die tijd om me weer wat te kunnen herinneren. Maar dan komt de angst weer naar boven en dan stop ik snel. Jij ook veel sterkte!
15 november 2020
Hoi boogschutter, wat een pittig verhaal. Geen geborgenheid van je ouders en een broer die je misbruikt. Zelf ben ik als kind betast geweest door iemand die werkte in de speeltuin in onze buurt en is er misbruik gebeurt met mijn broer. Toen ik je verhaal las begon ik wel even na te denken. Zou het zo bij mij ook zijn ? Met mijn moeder had ik geen band, mijn vader was altijd werken. Ik was een Papa’ kindje maar hij was bijna nooit thuis. Ik speelde altijd met mijn broer. De band leek me ook goed wat ik me ervan herinner toch, hoewel dat niet heel veel is. Waarom was het misbruik er dan ? Daar heb ik geen antwoord op. Hij herinnert het zich ook niet. Ik heb nog nooit iemand dit verteld. Hij lijkt zo irreëel en vele mensen zien hem als een vriendelijk iemand dus wie gaat dit geloven? Ik heb het hem ooit wel gestuurd maar hij weet dus niets zegt hij. Met mijn psychologe heb ik het er ook over gehad en het kan inderdaad dat men dit niet herinnert. Daarbij kreeg ik de vraag of hij ook betast is geweest door dezelfde persoon als mij. Dat weet ik niet, het zou misschien iets verklaren maar alles blijft een groot vraagteken. Dat maakt het soms lastiger, want vaak hoor je inderdaad dat slachtoffers daders worden. Wat zo eng is. Het is een pittige weg, veel sterkte aan iedereen Alles komt goed We mogen trots zijn op wie we vandaag zijn Groetjes
15 november 2020
Ja klopt inderdaad, het misbruik is niet het enige probleem. Ik heb nog wel contact met me broer. Maar heb het nooit met hem erover gehad. De laatste 3 a 4 jaar spreek ik hem heel weinig. Ik heb al goede stappen genomen, maar het is wel echt een wirwar van emoties en het einde van de tunnel is nog ver voor me gevoel. Bedankt voor je reactie!
15 november 2020
Had een hele reactie geschreven en was helaas uitgelogd al.... dus even korte variant - je probleem lijkt al eerder begonnen te zijn gezien het leed en verwaarlozing in je verhaal - heb je nog contact gehad met je broer over de situatie? Of zijn daarover woorden geweest? - het klinkt dat je zelf al volop bezig bent met je herstel. Heel goed!