Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Mijn verhaal

Ik ben 21 jaar en werk zelf in de GGZ en gehandicaptenzorg. Mensen vragen zich altijd af als ze mijn verhaal kennen of ik het wel aan kan om te werken met mensen die iets vergelijksbaar hebben meegemaakt. Ik zal je hier het antwoord op geven; nee maar ik doe het wel omdat ik er graag voor anderen zou willen zijn, ondanks dat ik dat zelf nooit gehad heb. Mensen zijn bijzonder, met of zonder verhaal. Wij met verhaal hebben gewoon net even dat extra steuntje in de rug nodig en ik voel me vereerd dat ik daar aan mee mag werken!

Mijn leven bestaat bijna alleen maar uit problemen. Problemen die ik altijd ontliep. Van mijn 3de tot 12de ben ik misbruikt door mijn biologische vader, totdat aanranding niet meer genoeg was voor hem. Op een vakantie dag in de ardennen heeft hij mij gedrogeerd en is hij een stap verder gegaan. Nooit uitgesproken... Op mijn 11de uit huis geplaatst en in een pleeggezin terecht gekomen en nooit wat gezegd. Ik ben van mijzelf een meisje die dag en nacht voor andere klaarstaat en altijd met een lach op haar gezicht rondloopt. Nooit liet ik merken hoe het echt ging.

Toen ik 20 was ben ik door een onbekende man van mijn fiets afgetrokken en heeft hij dingen met mij gedaan waarvan ik het nog steeds niet kan uitspreken of überhaupt kan typen. Ik stond voor dat moment in de bloei van mijn leven. Ik probeerde mijn problemen onder ogen te zien en begon weer vertrouwen te krijgen in mijn omgeving. Dat heeft hij van mij afgenomem. 2 weken later verhuisde ik met een vriendin naar ons appartement. Wat een mooie herinnering moest zijn, was alleen maar een depressief iets. Ik kon niet genieten van het moment. Dat is ook het begin geweest van mijn zelfmoord gedachten. Ik had me aangemeld voor hulp omdat ik wist dat ik het alleen niet meer kon. 11 behandelaren verder, kwam ik bij mijn huidige psychiater. 1 nadeel, hij ging een jaar later met pensioen maar hij voelde vertrouwd. 6 maanden geleden koos ik ervoor aangifte te doen tegen mijn biologische vader. Ik storte mij er volledig op, was ik niet aan het werk, dan was ik daar wel mee bezig. Maanden gingen voorbij en de politie belde mij op. Zal wordt geseponeerd ivm te weinig bewijslast. Mijn wereld storte uiteen in 1 week. Alles waar ik voor gevochten had eindigde in een teleurstelling. Ik zag het leven niet meer zitten en koos ervoor een overdosis medicatie te nemen, pak en beet 200 pillen bij elkaar. Voelde ik mij hier beter door? Nee, ik eindigde er alleen maar mee op de IC en alles bleef hetzelfde. Nadat ik uit het ziekenhuis ontslagen was ben ik over alles gaan praten tegen mijn omgeving, omdat mijn omgeving altijd dacht dat het goed ging met mij. Alleen de waarheid was, dat ik van binnen langzaam aan het afbrokkelen was. Dit is nog maar een klein gedeelte was mijn verhaal maar gezien ik dit al met tranen in mijn ogen typ moet ik het hier ook even bij laten. 

Voor iedereen die iets heeft meegemaakt, maakt niet uit in welk opzicht. Praat erover en ja, het is makkelijker gezegd dan gedaan maar alsjeblieft. Laat het niet zo ver komen als dat ik gedaan heb want dat wordt je zelf niet beter van! Iedereen is mooi op zijn eigen manier en littekens hebben we allemaal, sommige misschien alleen mentaal maar er zullen ook mensen zijn zoals ik die zowel mentaal als lichamelijk littekens heeft. Hoe hoog de berg is ook is die voor je staat er zijn genoeg mensen die je willen helpen om erover heen te komen. 

Als je na dit verhaal graag contact wil hebben om ook maar te praten over koetjes en kalfjes of dat jij graag met iemand wil praten over welke situatie dan ook. Aarzel dan alsjeblieft niet om te reageren en wie weet kunnen we het een keer over onze ervaringen hebben maar probeer het alsjeblieft niet alleen op te lossen, je hebt mensen nodig! Iedereen is mooi op hun eigen manier en geloof in jezelf want ik geloof in jullie?

Bezig met laden...

7 Reacties *

15 november 2020
Hoi Woman, Knap hoe je het neerschrijft, zo sterk. En inderdaad we moeten erover spreken en ons niet verschuilen achter een happy face waar we veela zo goed in zijn. Mij lukte het ook jaren totdat mijn lichaam ging protesteren na een hele tijd te vechten tegen triggers en niet te weten wat het allemaal was. Na lotgenoten, therapie (nog steeds bezig) en andere ben ik al sterker dan voorheen. Ik kan rust ervaren maar ook nog de nodige ups and downs. Wel weet ik dat het goed komt. Voor iedereen hier. Je mag je klote voelen, je mag boos zijn, je mag huilen, .. Verstop je vooral niet en laat je gevoel er zijn Veel sterkte allemaal Groetjes
15 november 2020
Krachtig verhaal! Heel mooi hoe je zonder details toch een goed gevoel kan geven over de werkelijkheid. Ik denk dat 99% van iedereen hier zich machteloos voeld, maar jij geeft zo mooi aan dat het ook anders kan. Ik vind het knap hoe je mensen met je eigen verhaal kan helpen verder te komen, maar kijk uit dat je er niet te diep in raakt waardoor het een averechts effect heeft op jou en je cliënten. Een zelfmoordpoging is niet niets hoe het ook eindigd! Hier straalt voor mij enkel kracht uit en ik hoop dat de PTSS ook voor jou goed behandeld kan worden!
15 november 2020
Hoogtes zien door diepten te ervaren. Ik ben benieuwd naar de voortgang van je
15 november 2020
Hai, zeker gebruik ik mijn ervaringen op mijn werk. Dat is hetgene wat mijn werk mooi maakt en waardoor ik mijn bed uit kom. Ik probeerd cliënten te helpen met de basis van mijn eigen verhaal. Alleerst moest ik wat verzinnen qua naam maar het is wel iets wat er in mijn zit... pijn. In mijn jaar bij mijn psychiater is er een diagnose gesteld van PTSS, zware depressie en veel vertrouwens problemen maar ook hechtingsproblemen. 2 weken geleden was mijn poging tot zelfdoding en dat heeft mijn ogen geopend. Ik zal liegen als ik zou zeggen dat ik er niet zelf van geschokken ben maar ik zou ook liegen als ik zou zeggen dat ik blij ben dat het niet gelukt is. We moeten het er maar het beste van maken en ik moet toegeven dat ik binnenkort een opname krijg in een trauma centrum maar ik begin nu net weer een beetje in mself te geloven.
15 november 2020
Womaninpain...ben ontdaan van je woorden. Zo herkenbaar. Geen woorden nu voor. Ik zit er nog midden in. Sterkte en knap dat je het durft te vertellen.
15 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Helaas zit ik er ook nog steeds midden in, lees mijn andere reactie maar heel erg bedankt! Samen met zijn allen komen we er wel doorheen!!
15 november 2020
Hoi ik ben eigenlijk wel benieuwd of je iets doet met je ervaringen binnen de ggz. Ikzelf namelijk wel al lijkt er nogal wat taboe op te liggen. Maar je naam woman in pain.... klinkt alsof je nog de nodige lasten ervaart? Hoe sta je nu in het leven dan?