Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van geweld

Verleden achtervolgd mij nu met herinneringen en gebeurtenissen...

Heey lieve mensen hier,

Er is 2 weken geleden iets gebeurd ,waardoor mijn leventje in mijn hoofd om het zo te zeggen volledig op de kop staat..  en waardoor er twee dingen heel erg weer naar bovenkomen.

Het eerste is het missen van ouders die er nooit waren, mijn moeder heeft na de geboorte van mijn jongere zusje een pn zwangerschap depressie gekregen met daarbij psychose. Dit heeft ervoor gezorgd dat wij zonder haar zijn opgegroeid. Dit is de korte versie want anders blijft ik typen. Er zijn verschillende dingen gebeurd waardoor dit is gebeurd en gegaan is. Door het niet hebben van een normale gezinssituatie en alleen bij grootouders een stabiele thuis te hebben gehad zijn er toch dingen gebeurd die mij en ook mijn zusje nooit hadden moeten gebeuren zoals dat onze vader als het hem niet zinde geweld uitte naar ons.. en ook voor namelijk naar mij toe ... ik heb hier nooit openlijk over durven praten omdat ik bang was, en me schaamde.

Op een iets latere leeftijd ben ik ook slachtoffer geworden van misbruik en heb dus kort geleden weer iets moeten zien en meemaken waardoor deze twee dingen die altijd in mijn hoofd zaten maar nooit openlijk over gepraat is kunnen verwerken.

En heb dus mijn verhaal gedaan bij een medewerker van sh. Het heeft mij nu ook de kracht gegeven om dit hier nu te plaatsen en te horen hoe andere mensen deze situatie hebben gehad. En welke ervaringen en tips hun voor mij hebben. En hoop ik door lotgenoten ook iets wijzer te worden.

Ik ga nu zowiezo hulp zoeken en zal dit ook snel doen. Niet alleen omdat ik hier van af wil maar ook omdat ik er klaar voor ben om mijn verhaal te delen en ook omdat ik graag zelf moeder wil worden ooit en gelukkig wil zijn zonder dat het verleden mij achtervolgd.

Sorry voor de lange tekst... 

 

Liefs,

Lissie

Bezig met laden...

2 Reacties *

10 november 2020
Vervelende situaties uit het verleden worden opgeslagen in een "laadje" dat het lange termijn geheugen heet. Normaal gesproken zit dit laadje op slot en heb je alleen te maken met het korte termijn geheugen om de dagelijkse dingen te verwerken en vervolgens op te bergen in het lange termijn geheugen. Als je een vervelende gebeurtenis opnieuw meemaakt en je daardoor volledig van slag bent, gaat dit "laadje" met vervelende gebeurtenissen ook open. Je ziet de nare beelden uit het verleden weer helder voor je alsof het gisteren is gebeurd. Om weer rust in je hoofd te krijgen is het belangrijk, dat je deze heftige beelden op een minder heftige manier gaat ervaren. Dat je lichaam en geest minder heftig gaan reageren op deze nare herinneringen. Ik heb heel veel baad gehad bij de therapie EMDR. Ik weet niet of deze therapie ook geschikt is voor jou, maar bespreek het met je huisarts en/of psycholoog. Ook jij verdient een beter leven met meer zelfvertrouwen in jezelf. Jij bent ok!
06 november 2020
Hoi Lissie, Een onstabiele thuis situatie gevolgd door misbruik is een herkenbare situatie voor mij en velen met mij ook. Het is dan alsof je op een scheve fundering een huis gaat bouwen. Dat maakt dat er toch naar gekeken gaat worden en dat trekt toch vreemd volk aan. Als je dan dus in situaties van misbruik terecht komt heb je het gevoel dat je telkens bezig bent om te voorkomen dat je huisje (je wereldje) in stort (dat was onder dat misbruik al gebeurd tenslotte). Helaas groeien we dan niet op met het gevoel dat we een toren van pisa in ons besit hebben en trots mogen zijn. Nee de zwaartekracht van ons leven lijkt ons dan toch omlaag te trekken. Het is de vraag wat we kunnen corrigeren en soms ook of we het kunnen corrigeren. Moraal van het verhaal is meestal in ieder geval dat we leren omgaan met ons verleden. Iedereen doet dit op een eigen unieke wijze. De vraag is welke bij jou passen en welke jij wilt. Heb je daar al een idee van gevormd toevallig?