Herbeleving
Sinds het gebeurt is voel ik zijn handen en stijve nog steeds op mijn lichaam. Gelukkig niet vaak, maar wel heel vervelend. Hierdoor wordt die herinnering naar boven gehaald en beleef ik het voor mij doen weer helemaal opnieuw. Heeft iemand hier ervaring mee en wat zijn dingen die jullie doen om die gedachten en gevoel weg te stoppen?
Bezig met laden...
6 Reacties
Herken het zelf ook. Mijn dader had Parkinson, dat is iets wat mij nog steedd kan triggeren. Dat je het hier deelt en herkenning voelt is zo mooi. Stoer dat je t ook durft te delen. Mijn ervaring is dat als je gaat delen en dus ook verwerken dat de piek van je herbelevingen minder wordt. Dit kost helaas tijd, verdriet en veel energie. Maar ik kan uiy ervaring spreken dat t minder wordt. Dit gun ik jou ook. Dus blijf het delen met wie dan ook. Hier ben je altijd welkom met je verhaal.
Stoer mens ben je.
Liefs, Esther
Je eigen happy place creëren: op moment dat je er goed bij zit. Gewoon een beeld vormen hoe jouw hemelse geluk eruit zou zien. Welke omgeving welke mensen etc. Dit kun je telkens steeds verder inkleuren alsof je een soort 3D versie schilderij maakt in je gedachten. Dit kun je dan verankeren door een bepaald woord of een gebaar ofzo. Ik gebruikte een handgebaar ervoor. (Wat voor jou prettig en makkelijk te onthouden is) beetje zoals mensen bij mediatie ook hun handen op een bepaalde manier houden. Het is dan bij een herbeleving belangrijk om verder te werken aan dat beeld en niet het alleen maar te beleven. Hopelijk is het een beetje duidelijk zo.
Als derde. Schreeuwen werkt helend. Niet alleen omdat je alle angst frustratie en boosheid eruit kunt laten maar vooral ook de schaamte. Vaak is die schaamte ook de reden dat mensen deze optie niet toepassen. Maar als je een paar keer in het echt goed en hard hebt kunnen schreeuwen dan hoef je dit niet per definitie hardop meer te doen. Je kunt je dit dan visualiseren en het gevoel dat je erna kreeg (als je de schaamte ervan voorbij bent) gewoon herbeleven.
Ik ben er persoonlijk voorstander van geworden om de regie te nemen over je eigen gedachten. Maar bij velen begint dat met het loslaten van de schaamte. Dus dat maakt deze manieren ook wat lastiger.
Edit: ik ben uiteindelijk opgehouden met deze gedachten proberen weg te stoppen. Maar gaan kijken naar mijn kwetsbaarheid in die belevingen. De reden dat ze me namelijk aangrepen was omdat de angst nog reëel was dat het nogmaals kon gebeuren. Dus ik ben gaan luisteren naar ze, hoe confronterend ook, en gaan bedenken hoe ik zoiets ging voorkomen en/of wat ik moest leren of ontwikkelen om dat te doen in een toekomst
Ik praat niet graag over mezelf maar kheb wel evt wat dingentjes die je kunnen helpen omdat ik ptss heb en dua heel veel last heb herbelevingen. Ook op seksueel gebied. Mij helpt het dan om mijn polzen onder koud stromend water te houden voor een tijdje. En ja het gaat op een gegeven moment echt een beetje pijn doen, maar die prikken zorgt ervoor dat je dat andere wat mee vergeet. En niet heel heftig in die emotie blijf hangen. En als dat voor mij niet voldoende is pam ik 2 icepacks uit de vriezer en leg die in mn nek, polzen, knieholtes. Dus een beetje op de plekken waar veel bloedvaten zitten. Ook dat werkt weer hetzelfde als met de koude kraan dat stofje. En als ik er echt niet zelf uit kom vraag ik om hulp, en ga ik met die persoon een spelletje doen denk aan yatzee waarbij je echt goed moet nadenken. En als je nog niet helemaal in de realtiteit zit, is dat niet erg. Zolang je maar je best blijf doen om te concentreren, dan gaat het steeds beter. Of ga een stukje lopen met iemand of alleen en tel alle verkeersborden, bomen, fietsers die voorbij komen.... ik hoop dat je er qat aan heb ?? tip 1 en 2 zijn voor mij echg goud waard. Die hebben mij al zoveeeeeel geholpen!! En het allerbelangrijkste niet te vergeten, je ademhaling ;)
Sterkte meid met alles!!
Ja herkenbaar wat ik zelf dan deed was iets om te ontspannen! Weet jij iets waar je blij van word of waar je van kan ontspannen? Muziekje luisteren ofzo. Ik hoop dat je iets kan vinden waardoor je van dit gevoel los kan komen!
Sterkte liefs Marina