Ik word gestalkt sinds 4 weken
Hallo Hallo ik heb mijn relatie 3 weken geleden verbroken maar hij wil er niet aan en bestookt mij met appjes smsjes telefoontjes Ik heb de politie al geïnformeerd en dat ze een stopgesprek met hem moeten houden want ik word hier heel zenuwachtig en onrustig van Hij heeft een crimineel verleden dus ik weet niet wat hij gaat doen ondertussen sluit ik me op in huis Ik durf niet meer naar buiten gelukkig woont hij wel wat verder weg maar toch Ik ben bang voor hem Heeft iemand nog tips wat ik kan doen verder?
Bezig met laden...
2 Reacties
Ik sluit me aan bij de tips van Roxy-46.
Zelf heb ik een digitaal dagboek bijgehouden waarin ik alle gebeurtenissen en screenshots heb verzameld. Mijn ex is in september 2025 veroordeeld voor stalking. Helaas heeft die veroordeling er niet voor gezorgd dat het stalken stopte en is hij daarna opnieuw doorgegaan.
Inmiddels moet hij in november 2026 opnieuw voorkomen bij de politierechter.
Heel veel sterkte! Ik hoop dat de tips je verder helpen en dat er snel een einde komt aan deze situatie.
Hoi hoi,
Wat naar dat je hiermee te maken hebt! Goed dat je de politie al hebt ingelicht. Waarschijnlijk hebben ze je dit advies al gegeven, maar voor het geval van niet, hier wat tips. Dit is hoe de politie ter werk gaat.
Stuur je ex allereerst één formeel en duidelijk bericht waarin je aangeeft dat je geen contact meer wilt. Vermeld verder geen andere informatie en laat je emoties erbuiten. Het doel is alleen dat jij kan bewijzen dat je zelf een stopbericht hebt gestuurd en alles wat je daarna ontvangt kan bewijs zijn.
Reageer daarna (indien mogelijk) nooit meer. Als je wel reageert, zet de politie de teller namelijk weer op nul en wordt het moeilijker om aan te tonen dat je daadwerkelijk wordt gestalkt.
Houd daarnaast een overzichtelijk document bij met de datum en het tijdstip van elk contact en het soort bericht (telefoon, sms, email, gespot in je straat etc) of elke keer dat je wordt lastiggevallen. Maak screenshots en bewaar alles goed, zodat je het hele dossier kunt aanleveren.
Mocht je nu denken dat je gevaar loopt, vraag de politie om de 'SASH' vragenlijst met je te doorlopen, dit helpt om in kaart te brengen hoeveel risico je loopt op escalatie.
Veel sterkte!