Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Heb ik wel 'nee' gezegd?

Beste groep,

Een hele tijd geleden heb ik een nare seksuele ervaring meegemaakt waarvan de herinneringen zich de laatste maanden steeds meer aan me opdringen. In mijn dagelijkse leven heb ik erg veel last van stress, een laag zelfbeeld en erg geprikkeld en ontevreden zijn in contact met vrienden, maar ook ben ik al lang niet ongesteld. Daarom ben ik naar de huisarts gegaan en die heeft me doorverwezen naar de POH GGZ. Ik heb tot nu toe nog niks écht verteld over die gebeurtenis en zou dat wel willen, maar ik durf het ook niet te vertellen. Ik schaam me en twijfel over wat er toen gebeurt is. Ik schaam me dat ik zoveel aandacht vraag voor klachten waarvan ik niet weet of ik het mezelf heb aangedaan…

Toen ik 16 was (ik ben nu 23) heb ik op een uitgaansavond in dronken toestand seks gehad met een jongen die ik die avond in een club ontmoette. Het was mijn eerste keer en ik heb die jongen daarna nooit meer gezien. Ik weet niet meer wat er precies gebeurde; een groot deel van de herinneringen heb ik verdrongen of heb ik doordat ik veel gedronken had nooit onthouden. Het erge is alleen dat ik niet weet of ik wel ‘nee’ heb gezegd; in hoeverre ik hem heb toegestaan of zelfs gestimuleerd me mee te nemen naar dat steegje. Nu weet ik slechts nog een aantal momenten, maar die vertellen me niks over hoe ik me heb gedragen. Die paar momenten spelen die zich erg vaak en erg levendig af. Het zit me dwars dat ik niet weet hoe het precies is gegaan en daardoor kan ik alleen mezelf er de schuld van geven.

Ik heb niemand iets over die gebeurtenis gezegd, zelfs niet de vriendin die die avond bij me was. Mijn spijkerbroek heb ik toen zelfs voor haar verstopt omdat die bebloed was. Ook in de jaren erna heb ik het uit schaamte voor me gehouden. Ik verafschuw mezelf voor wat er toen is gebeurd en die afkeer van mezelf beperkt me. Aan de ene kant wil ik het graag delen met vriendinnen en dat iemand me helpt met het ordenen van mijn emoties, terwijl aan de andere kant een stemmetje schreeuwt dat het gewoon een hele domme fout was waar ik zelf mee moet dealen. Anderen hebben toch ook welleens dronken seks? Waarom heb ik er zoveel 'last' van als ik het mezelf heb aangedaan? Ik heb ook lang getwijfeld of ik dit in deze community wou delen, ik ben slechts slachtoffer van mijn eigen fouten, maar ik weet niet waar ik het anders kwijt kan. Sorry als dit verhaal hier niet past. 

Bezig met laden...

3 Reacties *

20 september 2020
Dankjewel voor jullie reacties. Ik weet niet waarom, maar het deed veel met me toen ik ze las. Het fijn om te weten dat hier zo snel en meedenkend wordt gereageerd, en ook om te weten waar ik terecht kan. Ik heb pas over twee weken een eerste afspraak bij de GGZ; ik ga daar proberen te vertellen wat er is gebeurd en waar ik mee zit.
19 september 2020
Lieve Maggi Ook jouw verhaal past helemaal op deze site. Jou verhaal past omdat je jezelf verwijt wat je door een ander is aangedaan. Het je zelf de schuld geven en daar argumenten voor zoeken, zegt dat je slachtoffer bent van seksueel geweld. Je geeft het waarschijnlijk nog niet helemaal toe. Goed dat je doorverwezen bent naar de GGZ. Ik hoop dat je daar naar je geluisterd is en dat ze je wat perspectief bieden. Ik wil je zeker ook aanraden met slachtofferhulp contact op te nemen. Ik verwacht dat de lotgenotengroep, die zij organiseren, je goed zal doen om je verhaal onder woorden te brengen en te delen. Ik hoop dat je snel met een behandeling kunt starten. Hoe eerder hoe liever. Het tobt er al veel te lang mee. Moet je meer dan een half jaar wachten, kom er dan hier op terug. Wellicht hebben wij lotgenoten suggesties. Heb je overwogen om met het centrum voor seksueel geweld contact op te nemen?
19 september 2020
Tja.... Dronken = niet toerekenings vatbaar. Als iemand daar misbruik van maakt is die persoon in mijn optiek niet correct bezig. Of je wel of geen nee hebt gezegd doet er niet toe. De vraag is. Heb je heel duidelijk ja gezegd? Zeker gezien de toestand waarin je verkeerde. In dronken toestand dingen doen waar je spijt van krijgt is me wel bekend. Terug draaien kan niet meer maar je kunt wel bepalen wat je met deze ervaringen in de toekomst doet om herhaling van spijt te voorkomen. Als het inderdaad gewoon dronken seks was dan zijn er genoeg met jou die dit weleens gedaan hebben. Domme dingen doen in de pubertijd kunnen er ook veel over mee praten. Desondanks is schaamte een lastig iets. Hoe meer nadruk je legt op het domme. Hoe minder zicht je krijgt op wat passend is bij zo'n leeftijd. Ik lees weinig vreemds maar als zoiets gebeurd is terwijl je dat niet wilde dan doet het er niet toe of het wel of niet vrijwillig was. Jouw ervaring is belangrijk.